orientatieMarc Drees schreef er gisteren al over, HRlog schreef er al eerder over hoe onbetrouwbaar panel onderzoek (en dan specifiek van IG) blijkt te zijn. In diezelfde week ging ook het Multiscope onderzoek dat tevens gebaseerd is op een online panel stevig op de korrel op Marketingfacts.

Nu is dit een blog over recruitment, technologie en arbeidsmarktcommunicatie, maar aangezien onderzoek een belangrijke rol speelt in de keuze van je media is het belangrijk even stil te staan bij de zwakheden er van. Want velen gebruiken het blind als een kompas om op te varen en in de praktijk blijkt dat niet heel verstandig te zijn.

Een aantal observaties:

Het onderzoek naar de oriëntatiesites is gebaseerd op de volgende vraagstelling: “Welke internetsite(s) zou u gebruiken/gebruikt u om een baan te zoeken?” (open vraag, maximaal vier antwoordmogelijkheden)

Op basis hiervan meet men dus spontane naambekendheid en dan ook nog eens een limiet aan het aantal antwoorden. Dit hoeft dus niets te maken te hebben met daadwerkelijk gedrag.

In het bericht staat o.a. Opvallend is verder ook dat de sterke groei van Google als oriëntatiesite in 2009 geen vervolg heeft gekregen.

Iets dat de objectief gemeten cijfers (dus van daadwerkelijk gedrag) tegen spreken. Immers groeide Google iets in aantal zoekopdrachten, terwijl Monsterboard daalde (zie dit artikel). Ik geef toe, dat is een moment opname en de absolute cijfers kunnen allerlei kleine kanttekeningen bij gezet worden, maar de groei is er wel.

Verder moet je je afvragen in hoeverre sites als oriëntatiesite gezien worden, of dat ze wel nuttig zijn om te adverteren. Natuurlijk predik ik als partner van Marketingfacts Jobs hier deels voor eigen parochie. Niemand zal snel naar Marketingfacts gaan voor een baan, maar sollicitanten komen er wel op de vacatures. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Hyves, niemand denkt er aan voor een baan, maar ze kunnen er wel benaderd worden.

Of wat dacht je van de lage positie van nuwerk op de ranglijst? Slechts 33e. Toch hoor ik veel positieve geluiden van ze. Waarom? Onder andere omdat ze met de grootste nieuwssite van Nederland nu.nl natuurlijk samenwerken en dus daar veel exposure genereren. Men gaat niet spontaan naar nuwerk, dus de bekendheid is laag, het rendement is echter naar ik verneem niet slecht.

Dus is een dergelijk onderzoek iets om rekening mee te houden? Eigenlijk niet. Het is beter om in je eigen systeem te kijken waar je sollicitanten, of het liefst zelfs je hires, vandaan komen. Daarnaast soms wat te expirimenteren en dan is zo’n onderzoek goed. Even kijken welke sites je nog niet kende en of je daar niet op kan experimenteren.

We kunnen in deze digitale tijd heel erg veel meten. En al sinds het begin der tijden weten we dat als we gedrag observeren er een andere uitkomst is dan wanneer we naar gedrag vragen. Digitaal heet dat meten (analytics) en is dat haalbaar. Daar zitten dan natuurlijk ook weer haken en ogen aan, maar meten is meestal veel beter dan vragen. En het beste kan je uitgaan van je eigen cijfers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


486 views | Reageer (6 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën