ignoreMet dank aan Frank Meeuwsen (zie zijn review hier) van wie ik het boek geleend heb, heb ik afgelopen week Ignore Everybody van Hugh MacLeod gelezen. Hugh Maclead is bekend geworden met zijn blog gapingvoid en vooral van zijn strips op de achterkant van visitekaartjes.

Het boek gaat over belangrijke zaken m.b.t. creativiteit en misschien ook wel wat ondernemersschap. Een leuk boekje dat heel snel weg leest (een paar uur ben je er geheel doorheen), maar in mijn optiek niet heel veel toevoegd. Het boek staat vol met korte, puntige columns die moeten prikkelen.

Mijn take-aways van het boek:

– Never sell something you love. Als je iets verkoopt waar je echt van houd, ga je de prijs te hoog maken omdat je het eigenlijk niet kwijt wilt.

– Maak nooit van je hobby je werk of zorg dat je er meteen een nieuwe hobby bij hebt. Je moet een hobby en een baan hebben, anders ga je kapot.

– Doe dingen omdat je het leuk vind, vergelijk nooit je interne zelf met het externe karakter van een ander.

– Het kost tijd om ergens echt goed in te worden. Doe dus de dingen die je doet omdat je het leuk vind, niet omdat je er snel geld aan wilt verdienen.

– Stop niet met je gewone werk als je met je hobby je geld kan verdienen. Op dat moment moet je namelijk gaan luisteren naar anderen, omdat je er geld aan moet verdienen. En de beste concepten zijn altijd die waarbij je helemaal doet wat je zelf wilt, niet waar je als een compromis maakt omdat de markt dat wil.

De vraag hoe dit dan staat op widsom of the crowds waar ik ook in geloof? Ik denk dat het één het ander niet uitsluit. Helemaal doen wat je zelf wilt is één weg, alles in samenwerking met anderen doen een andere. Ik geloof dat ik persoonlijk beide veel combineer. Ik luister heel veel naar anderen, praat met iedereen over plannen, ontwikkelingen, ideeën en concepten. Maar uiteindelijk neem ik van al die informatie datgene op dat mij schikt en ga ik wel geheel mijn eigen weg. Ignore everybody.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


623 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën