productsMisschien kent u ze wel, Rickitt Benckiser, ook groot in Nederland. Merken als Calgon, Vanish en Strepsils zijn onder andere van dit bedrijf. Ze werven nog steeds mensen en hebben recent een heus recruitment blog gelanceerd. En ik zal mijn ongezouten mening er over geven: het is slecht gedaan. Ik ben altijd voor experimenten en ik ben een groot voorstander van corporate blogging, maar je moet wel goed nadenken voor je begint. Dat lijkt hier niet gebeurt te zijn. Wat kunnen we leren van dit blog?

Laat ik beginnen te stellen dat een goed recruitment blog volgens mij altijd moet gaan over iets anders dan recruitment. Want wie gelooft verhalen over hoe geweldig het wel niet is?

Veel van de postings gaan over RB’s maatschappelijke verantwoordheid en hoewel ik er helemaal voor ben dat uit te dragen, vraag ik me sterk af of dit de manier is. Andere postings gaan over het werk, maar nooit echt in depth. Kleine anecdotes, maar geen diepgaande verhalen over wat iemand nu de hele dag doet. Enkel ook de leuke momenten uit het werk.

Wat zou ik dan wel doen? Een blog over de inhoud van het werk. Talent wordt namelijk aangetrokken door kwaliteit. Met mensen willen werken die ook je visie delen of van wie je wat kan leren. Dat was bijvoorbeeld ook het plan toen we met Software-Innovators zijn begonnen bij Sogyo. Een blog over innovatie in software en IT, het uitdragen van visie. Dat trekt IT talenten aan, zo is bewezen bij dit bedrijf.

Ik zou dus als ik RB was veel meer op de inhoud van het vak richten, met het liefst meer specifieke vakgerichte blogs op vakgebieden waar je vaak mensen zoekt (Een  wereldwijd FMCG marketing blog, een food technologie blog, etc) dan een blog waarbij je op voorhand zegt: we willen je werven.

Wat ik verder mis is nog een stukje personaliseren. Geen Linkedin profielen bij het profiel bijvoorbeeld. Gemiste kans.

Ook zou ik corporate bloggers in ieder geval wat schrijftraining geven. Niet dat iedereen dezelfde schrijfstijl moet hebben, maar er zitten nu qua opmaak echt onleesbare postings bij. Ook zou ik eindcontrole erop zetten dat iedereen in ieder geval hetzelfde lettertype gebruikt, wat nu ook niet het geval is.

Dus als je blogging voor recruitment wil inzetten is dat top, maar bedenk je altijd goed wat de lezer zou willen lezen. Het kan dat je puur een inkijkje wilt geven in het bedrijf en de cultuur wilt laten zien. Maar ook dan moet je daar de nadruk op leggen. En dat kan beter met visuele middelen die nu veel ontbreken. Zoals foto’s en video’s.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


859 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën