geld4_2Soms kom je een bericht tegen waar een probleem in wordt genoemd, waar eigenlijk indirect ook meteen de oplossing in zit. Zo ook bij dit bericht, waarin gemeentelijke kredietbanken wachtlijsten dreigen te krijgen door een tekort aan personeel.

Kort samengevat: de crisis noopt om allerlei redenen meer mensen tot het doen op een beroep op de kredietbank. Dit zijn gemeentelijke instellingen die mensen in financiële problemen helpen er weer bovenop te komen. De 74 instellingen die bij de NVVK zijn aangesloten, kregen vorig jaar ruim 44.000 aanvragen voor hulp. De Jong verwacht dat dit aantal dit jaar met zeker 10 procent zal stijgen. En dat krijgen ze niet verwerkt door het gebrek aan personeel (er werken in totaal maar 2.000 mensen).

De oplossing lijkt ook voor de hand te liggen. Immers zitten veel banken nog met overtollig personeel dat ze graag 6 maanden of een jaar kwijt zouden willen. Zeg maar een soort deeltijd WW, maar dan zonder WW.

Er lijken hier ideale uitrijlmogelijkheden te liggen. Mensen die al redelijk wat financiële kennis hebben en goed zijn in de beoordeling van kredieten en doorgronding van financiële situaties zijn voorhanden. Eventueel in deeltijd of tijdelijk als uitleen. De kredietbanken nemen dan een deel van het salaris over, waardoor de financiële instellingen minder kosten hebben. Aangezien het gaat om gemeentelijk instellingen tegen goudgerande bank CAO’s zeg ik met nadruk: een deel (ook al zou de persoon full-time gaan werken).

Het bijkomende voordeel is dat de financiële medewerkers een inzicht krijgen in delen van Nederland waar ze doorgaans niet in begeven. Het zou ze iets meer gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen geven, waar het tot op heden duidelijk nog aan ontrak gezien de crisis.

Het lijkt dus een win-win-win-win situatie.

De banken winnen door tijdelijke verlaging van de kosten zonder het goede personeel kwijt te raken.

De kredietbanken winnen door tijdelijk goed personeel aan te kunnen nemen zonder lange termijn commitment om hun dienstverlening op pijl te houden.

De medewerkers winnen doordat ze een nieuwe ervaring kunnen opdoen en nieuwe dingen kunnen leren.

De maatschappij wint doordat we mogelijk straks bankiers hebben die iets meer verantwoordelijkheid tonen nu de schade die ze gedaan hebben dan echt voelbaar wordt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


933 views | Reageer (3 reacties)
  • Hoor net op het journaal dat voormalig bankmedewerkers aan de slag gaan als schuldhulpverleners. Je zat dus kennelijk goed met de richting die je hier aangeeft. Chapeau!

  • Hoor net op het journaal dat voormalig bankmedewerkers aan de slag gaan als schuldhulpverleners. Je zat dus kennelijk goed met de richting die je hier aangeeft. Chapeau!

  • Pingback: Postbodes worden truckers? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën