Soms bedenken reclamemakers (of cartoonisten) zaken die zo goed zijn, zo mooi zijn, dat ze naar verloop van tijd worden ingehaald door de werkelijkheid. Zo kwam ik via het Paarse koeien blog op deze commercial:

Geweldige commercial natuurlijk, maar dan blijkt het in Nederland ook nog realiteit te zijn geworden, aldus dit bericht in de telegraaf: in plaats van een blanke baby, schonk ze hem tot zijn grote verbazing een diep donker kindje. Direct na de bevalling moest de overspelige Wassenaarse volgens getuigen met schaamrood op haar kaken bekennen dat haar echtgenoot niet de biologische vader was van het zojuist geboren kind. Ze bleek negen maanden eerder een slippertje te hebben gemaakt met een negroïde man.

In de arbeidsmarktcommunicatie ken ik deze cartoon:

vriendinvdzaak

Ik schreef hier in 2007 al over op HRlog: Liefde als secundaire arbeidsvoorwaarde. Het klinkt als een grap. Maar sommige relatiebemiddelingsbureaus verdienen er in toenemende mate hun brood mee. De bureaus helpen vooral in het midden- en kleinbedrijf slecht functionerende alleenstaanden weer op de rails. Op kosten van de zaak.

Het was in 2007 een trend, ik heb er sindsdien niet meer veel van gehoord, maar in Londen schijnt het heel normaal te zijn. Mensen met een relatie (zeker in de financiële wereld, beleggers en zo) presteren beter. Dus heb je daar dating services op kosten van de zaak.

Zijn er al arbeidsmarktcampagnes die hilarisch waren, en waarheid zijn geworden? Het absolute hoogtepunt denk ik voor een reclamemaker, toch?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


656 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën