Op squaredpeg kwam ik danzijk Roos van Vugt van Deloitte op de volgende interessante funnel over social media en het werven van studenten.Volgens mij een mooie visual hoe het in zijn werk gaat, gericht op de Amerikaanse markt natuurlijk.

In de basis heb je inderdaad 3 stadia. Je moet mensen trekken (dat is waar de meeste recruiters zich nog op richten) en  vervolgens boeien en binden. Ook dus in het (pré) solliciatie proces.

Het vinden van studenten doe je o.a. op sociale netwerken zoals Hyves in Nederland, Facebook natuurlijk ook al en er zijn nog een serie specifieke sites. Universum heeft een studentenpannel en zo zijn er nog verschillende plekken waar je met studenten in gesprek kan komen. Waar je ze kan vinden, dat kan natuurlijk ook offline, in Nederland is dat vaak nog de beste optie. Maar online zijn daar ook mogelijkheden voor.

Vervolgens als je ze op de hoogte hebt gebracht van je bestaan moet je ze boeien. En daar gaat veel tijd in zitten, maar door de sociale media is dat een stuk eenvoudiger geworden dan vroeger. Boeien kan je via film, video en foto (Youtube, Flickr) maar ook via Blogs en twitter. Ook is E-mail hier een goed kanaal.

Binden kan je vervolgens weer via Facebook en Hyves. De nieuwe Deloitte Hyve is hier een mooi voorbeeld van, waar men probeert zowel de vinden als de binden en te boeien. Tot op heden probeert, want heel veel interactie is er nog niet tot stand gebracht. Maar alle begin is moeilijk en we volgen die ontwikkeling natuurlijk op de voet.

Ook kan je een privaat sociaal netwerk opzetten, via Ning of Mindz bijvoorbeeld. Dat kan goed werken, maar je zal je doelgroep toch ook altijd moeten opzoeken waar ze al zijn, wat in Nederland gewoon Hyves is.

Toch is zo’n plaatje, hoewel verre van uitputtend, natuurlijk goed om af en toe eens te bekijken als student recruiter. Welke middelen zet je in bij het vinden en localiseren? Welke voor het boeien? En hoe bind je ze aan je organisatie? Elke stap kan je dezelfde, maar ook verschillende middelen voor inzetten. Goed om voor je eigen organisatie in kaart te brengen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.061 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën