denkerAfgelopen maandag schreef ik al het artikel waarom W&S bureaus nog niet mogen klagen. En juist dit is een moment van bezinning. Het gaat slecht in de markt, dus er is tijd over. De meeste bureaus stoppen deze tijd nu in veel, vaak koude, harde acquisitie naar klanten die daar niet op zitten te wachten. Ik zou zeggen: maak een strategische heroverweging.

In de eerdere ronde tafel over de toekomst van recruitment werd door aanwezigen ook al aangeven dat het niet gaat om kosten of prijs, maar om waarde toevoegen. Er zijn twee belangrijke trends: vergrijzing en de toename van ZP’ers. Beide zouden bureaus ten goede moeten komen, maar dan moet men wél het model veranderen. Enkele overpijnzingen…

Op Twitter (ja, waar anders) brak meteen de discussie los n.a.v. het artikel over de bureaus en het feit dat ze niet moeten klagen. Zoals één corporate recruiter stelde: ik merk dat ze zich vaak niet aan hun positionering houden, als ze die al hebben.

Daar hebben we dan punt 1. Want onderscheidend vermogen is belangrijk in een markt met zoveel aanbieders. Waar staat het bureau nu voor? Waar onderscheidt het bureau zich in? Wat is nu echt het expertise gebied. En ik kan het niet genoeg benadrukken: less is more. Kies een focus (hetzij op een functiegebied (b.v. sales), hetzij op een branche (b.v. uitgevers), hetzij op een functiegebied in een branche (b.v. marketeers bij mediabureas) en ‘stick to it’. Denk niet snel geld te scoren met een extra opdracht net buiten je expertise gebied.

Een goede manier om dit af te dwingen en vervolgens er toch nog aan te verdienen is de netwerk structuur. Bouw een netwerk van bureaus met allemaal je eigen unieke specifieke niche. Beloof elkaar ook niet in elkaars viswater te vissen. Dus als je kijkt naar de media branche kan je een netwerk oprichten met een bedrijf gericht op de uitgeefsector, één gericht op de TV en radio, één op de bureaukant (media en reclame), etc. En je vult het aan met een specialist op financieel gebied en misschien nog één of twee van dergelijke partijen. Iedereen zijn focus, je deelt je klanten, kan kosten voor events en dergelijke ook delen, gezamelijke stands op congressen als het nodig is en je deelt in de opbrengsten van klanten die je elkaar doorstuurt.

Een ander punt dat naar voren kwam op twitter van een andere corporate recruiter (die nog negatiever is dan ik over de toekomst van de bureaus): zorg dat je toegevoegde waarde levert in verschillende delen van het proces. De ene keer is dat werving (search), de andere keer selectie, bij klant 3 is dat misschien behoud of beloningsbeleid. Ga van W&S bureau naar adviseur, maak abonnement modellen, vervul een breder HR perspectief. Wederom waarschijnlijk met een focus, maar deze focus zou ook lokaal / regionaal kunnen zijn.

Zomaar drie strategische keuzes die een bureau op dit moment zou kunnen maken. Maar er zijn er meer. Afgelopen jaar heb ik een aantal bureaus geholpen met hierover na te denken. Dan komen er interessante zaken naar voren, hoe een bureau de markt ziet en waar hun toegevoegde waarde zou liggen. Interessant is vervolgens om ook een propositie te maken (en daarin lef durven te tonen) om dit in de markt te zetten. Ondanks dat ik nooit commerciële uitingen op mijn blog doe, bij deze een kleintje (omdat er blijkbaar zoveel issues zijn). Van de Haterd Consultancy lanceert nu voor een fixed price een strategische heroriëntatie voor W&S bureaus. Ontdek en ontwikkel je waarde!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


686 views | Reageer (10 reacties)
  • Peter

    Interessant artikel! Ik merk zeker dat het op dit moment zaak is om als werving- en selectiebureau eens kritisch te kijken naar wat je eigenlijk aan het doen bent. Wij hebben de afgelopen jaren vrij goede business gehad, maar nu merk ik dat vacatures minder snel opengezet worden en relaties toch, precies zoals je zegt, kritischer gaan kijken naar wat een bureau aan toegevoegde waarde heeft te bieden. In de gouden tijden vervulden wij vacatures op allerlei gebieden, en daardoor hebben we ook niet echt gefocust op specialisatie. Ik ben van de week bij een sessie van Otys geweest, waar dat soort dingen ook aan de orde kwamen. En dan blijkt dat je (gelukkig) niet de enige bent: tijdens een rondje om elkar te leren kennen bleek dat we wel weten waar we voor staan, maar dit niet duidelijk genoeg communiceren op bijvoorbeeld onze website of in onze marketinguitingen. Hele simpele dingen, maar wel iets waar we nog gewoon domweg de tijd niet voor hadden genomen om mee aan de slag te gaan. Dat is het ee beetje van deze tijd: je wordt gedwongen om weer even terug naar de basis te gaan.

  • Peter

    Interessant artikel! Ik merk zeker dat het op dit moment zaak is om als werving- en selectiebureau eens kritisch te kijken naar wat je eigenlijk aan het doen bent. Wij hebben de afgelopen jaren vrij goede business gehad, maar nu merk ik dat vacatures minder snel opengezet worden en relaties toch, precies zoals je zegt, kritischer gaan kijken naar wat een bureau aan toegevoegde waarde heeft te bieden. In de gouden tijden vervulden wij vacatures op allerlei gebieden, en daardoor hebben we ook niet echt gefocust op specialisatie. Ik ben van de week bij een sessie van Otys geweest, waar dat soort dingen ook aan de orde kwamen. En dan blijkt dat je (gelukkig) niet de enige bent: tijdens een rondje om elkar te leren kennen bleek dat we wel weten waar we voor staan, maar dit niet duidelijk genoeg communiceren op bijvoorbeeld onze website of in onze marketinguitingen. Hele simpele dingen, maar wel iets waar we nog gewoon domweg de tijd niet voor hadden genomen om mee aan de slag te gaan. Dat is het ee beetje van deze tijd: je wordt gedwongen om weer even terug naar de basis te gaan.

  • Len

    Lijkt me een open deur
    ‘Kies een focus (hetzij op een functiegebied (b.v. sales), hetzij op een branche (b.v. uitgevers), hetzij op een functiegebied in een branche (b.v. marketeers bij mediabureas) en ’stick to it’’
    Waarom eigenlijk? Er wordt wel iets geroepen maar niet met argumenten aangetoond. Kun je op die manier klanten overtuigen? Door iets te roepen?

    Ga van W&S bureau naar adviseur, maak abonnement modellen, vervul een breder HR perspectief. Wederom waarschijnlijk met een focus, maar deze focus zou ook lokaal / regionaal kunnen zijn
    Waarom zou je dit doen? Wederom mis ik de argumentatie.

    De netwerk suggestie heeft wel wat, daar proberen we al geruime tijd invulling aan te geven echter het delen is voor veel ondernemers nogal moeilijk. Ook merk ik dat kandidaten het vervelend vinden omdat ze het gevoel hebben dat er ‘gehandeld’ wordt met hun cv.

  • Len

    Lijkt me een open deur
    ‘Kies een focus (hetzij op een functiegebied (b.v. sales), hetzij op een branche (b.v. uitgevers), hetzij op een functiegebied in een branche (b.v. marketeers bij mediabureas) en ’stick to it’’
    Waarom eigenlijk? Er wordt wel iets geroepen maar niet met argumenten aangetoond. Kun je op die manier klanten overtuigen? Door iets te roepen?

    Ga van W&S bureau naar adviseur, maak abonnement modellen, vervul een breder HR perspectief. Wederom waarschijnlijk met een focus, maar deze focus zou ook lokaal / regionaal kunnen zijn
    Waarom zou je dit doen? Wederom mis ik de argumentatie.

    De netwerk suggestie heeft wel wat, daar proberen we al geruime tijd invulling aan te geven echter het delen is voor veel ondernemers nogal moeilijk. Ook merk ik dat kandidaten het vervelend vinden omdat ze het gevoel hebben dat er ‘gehandeld’ wordt met hun cv.

  • @Len: je mist de argumentatie, terwijl je hem zelf al geeft. Kandidaten vinden het vervelend, er wordt ‘gehandeld’ met hun CV. Werkgever vinden het vervelend, mensen begrijpen het niet en er zijn teveel slechte matches.

    Focus is de manier om je markt te kennen, de spelers aan beide kanten. Je hebt als persoon een bepaalde limiet in wat je wel en niet kan kennen. En om echt een goede match te maken moet je echt een sector kennen. Grote organisaties kunnen niet anders dan oppervlakkige matching doen, hoe hard ze ook beweren dat dat niet waar is. Focus is het enige wat werkt, kennis van de markt.

  • @Len: je mist de argumentatie, terwijl je hem zelf al geeft. Kandidaten vinden het vervelend, er wordt ‘gehandeld’ met hun CV. Werkgever vinden het vervelend, mensen begrijpen het niet en er zijn teveel slechte matches.

    Focus is de manier om je markt te kennen, de spelers aan beide kanten. Je hebt als persoon een bepaalde limiet in wat je wel en niet kan kennen. En om echt een goede match te maken moet je echt een sector kennen. Grote organisaties kunnen niet anders dan oppervlakkige matching doen, hoe hard ze ook beweren dat dat niet waar is. Focus is het enige wat werkt, kennis van de markt.

  • Goed verhaal Bas. En herkenbaar. Ik wordt steeds meer ingehuurd op uurbasis als headhunter, waarbij ik mijn opdrachtgevers huiswerk meegeef. Daardoor zijn het aantal uren dat ik wordt ingehuurd meestal beperkt, de opdrachtgever krijgt inzichtelijk hoe hij zich moet presenteren als een aantrekkelijke werkgever (kennisoverdracht) en ‘het target’ vindt het zeer positief dat het bedrijf een grote rol speelde in ‘het hunten’ van de gewenste nieuwe collega.

    Voor mij wordt het werk er alleen maar leuker op. Alle partijen blij. En omzettechnisch is het ingehuurd worden als adviseur ook zeer interessant. Ik heb dan ook totaal geen last van de recessie, integendeel!

    Met Len eens dat de perceptie van kandidaten vaak minder positief is jegens samenwerkingsverbanden van bureaus. Zaak om daar goed aandacht aan te geven. En het vinden van betrouwbare partners is ook in deze branche niet altijd makkelijk…. maar niet onmogelijk. Len is zelf een fijne vent waar volgens mij prima zaken mee kan worden gedaan.

    Kandidaten die zich bij mij melden en waar ik niets voor kan doen stel ik altijd voor hen te introduceren bij collega’s die waarschijnlijk wel opties hebben. Ik noem daarbij altijd de contactpersoon en het bureau. Deze neemt met de kandidaat dan contact op wanneer er opties zijn. Nooit geen negatieve reactie bij deze transparante handelswijze gekregen.

    Wat betreft de bureaus die alles doen/nooit nee zeggen, deze hebben geen onderscheidend vermogen. Ik verwacht ook dat velen van hen aan het kortste eind trekken. CV’s schuiven kan iedereen. Voor wie dat opgaat lijkt het me raadzaam snel eens te gaan sparren met Bas!

  • Goed verhaal Bas. En herkenbaar. Ik wordt steeds meer ingehuurd op uurbasis als headhunter, waarbij ik mijn opdrachtgevers huiswerk meegeef. Daardoor zijn het aantal uren dat ik wordt ingehuurd meestal beperkt, de opdrachtgever krijgt inzichtelijk hoe hij zich moet presenteren als een aantrekkelijke werkgever (kennisoverdracht) en ‘het target’ vindt het zeer positief dat het bedrijf een grote rol speelde in ‘het hunten’ van de gewenste nieuwe collega.

    Voor mij wordt het werk er alleen maar leuker op. Alle partijen blij. En omzettechnisch is het ingehuurd worden als adviseur ook zeer interessant. Ik heb dan ook totaal geen last van de recessie, integendeel!

    Met Len eens dat de perceptie van kandidaten vaak minder positief is jegens samenwerkingsverbanden van bureaus. Zaak om daar goed aandacht aan te geven. En het vinden van betrouwbare partners is ook in deze branche niet altijd makkelijk…. maar niet onmogelijk. Len is zelf een fijne vent waar volgens mij prima zaken mee kan worden gedaan.

    Kandidaten die zich bij mij melden en waar ik niets voor kan doen stel ik altijd voor hen te introduceren bij collega’s die waarschijnlijk wel opties hebben. Ik noem daarbij altijd de contactpersoon en het bureau. Deze neemt met de kandidaat dan contact op wanneer er opties zijn. Nooit geen negatieve reactie bij deze transparante handelswijze gekregen.

    Wat betreft de bureaus die alles doen/nooit nee zeggen, deze hebben geen onderscheidend vermogen. Ik verwacht ook dat velen van hen aan het kortste eind trekken. CV’s schuiven kan iedereen. Voor wie dat opgaat lijkt het me raadzaam snel eens te gaan sparren met Bas!

  • @Bas dit is weer een ouderwets goed stuk van je waar food for thought in zit. Intonatie is positief kritisch, top.

  • @Bas dit is weer een ouderwets goed stuk van je waar food for thought in zit. Intonatie is positief kritisch, top.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën