waiting-for-job-thumb6224877Op het blog van Jeremiah Owyang (zie hier mijn interview met hem op CSN) kwam ik de volgende zeer interessante gedachtengang tegen. Is het mogelijk om crowdsourcing cq. wisdom of the crowds in te zetten voor het bepalen van iemands functieprofiel? In andere woorden, zijn er functies (nee, niet allemaal natuurlijk) waar je de community om je bedrijf heen zou moeten vragen wat die functie zou moeten zijn? Er zitten aan een dergelijke ultieme 360 graden strategie een paar leuke aspecten:

Je maakt het bedrijf weer klant gefocused. Het gaat immers niet alleen meer om de corporate doelstellingen, maar als je de community om je bedrijf heen laat reageren hebben die vooral hun eigen klant doelstellingen in gedachten.

Het is vooral geschikt voor de meer publieke functies. Door de doelstellingen van de functie zo open te maken en de community invloed op te geven, maak je jezelf 100% accountable vanuit datzelfde publiek. Dat wekt erg veel vertrouwen. Ik zie de meeste kansen voor dit systeem bij service medewerkers en publieke personen binnen een bedrijf (woordvoerders en zo).

Vanuit recruitment perspectief zal er waarschijnlijk nog iets bijzonders gebeuren, door mensen mee te laten denken over de rol, gaan ze waarschijnlijk ook meedenken over de persoon. Verwacht dus maar veel aanbevelingen van potentiële kandidaten.

Door de druk die er op deze rol komt te staan, zal de persoon sterk in zijn of haar schoenen moeten staan. De media aandacht die je hier echter mee kan krijgen, zeker in Nederland op dit moment, is denk ik enorm. Alleen vanuit die optiek zou het al een actie waard zijn voor een bedrijf dat veel medewerkers zoekt.

Nogmaals: het systeem zal zeker niet voor elke functie werken. Maar ik zie er wel mogelijkheden voor, waar bedrijven hun community kunnen betrekken bij het invullen van bepaalde rollen. Daarmee bouw je een sterkere band met de mensen om je bedrijf heen en zorg je dat de focus naar extern groter wordt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


562 views | Reageer (6 reacties)
  • Zeker een interessante gedachtengang. Ik zou zeggen, begin met de vacature voor community-manager. Vooralsnog lijkt deze ontwikkeling voor de meeste organisaties tien bruggen te ver. Ik ben benieuwd welke (Nederlandse) organisatie zich als eerste zo kwetsbaar durft op te stellen en hoor graag over de ervaringen!

  • Zeker een interessante gedachtengang. Ik zou zeggen, begin met de vacature voor community-manager. Vooralsnog lijkt deze ontwikkeling voor de meeste organisaties tien bruggen te ver. Ik ben benieuwd welke (Nederlandse) organisatie zich als eerste zo kwetsbaar durft op te stellen en hoor graag over de ervaringen!

  • Zeker interessant om verder over een dergelijke benadering door te denken. De eerste gedachte die bij mij opkomt is echter wel dat dit een extra stimulans is om lekker te polderen. Als communities om je organisatie heen (je stakeholders?) kunnen aangeven wie zij de perfecte kandidaat vinden voor een bepaalde functie – en zij commerciëel gezien misschien veel macht hebben – lijkt mij dat dat de flexibiliteit van organisaties niet ten goede komt.

  • Zeker interessant om verder over een dergelijke benadering door te denken. De eerste gedachte die bij mij opkomt is echter wel dat dit een extra stimulans is om lekker te polderen. Als communities om je organisatie heen (je stakeholders?) kunnen aangeven wie zij de perfecte kandidaat vinden voor een bepaalde functie – en zij commerciëel gezien misschien veel macht hebben – lijkt mij dat dat de flexibiliteit van organisaties niet ten goede komt.

  • @Afra: de stakeholders moet je natuurlijk veel breder zien dan je klanten. De stakeholders zijn ook bloggers over het vakgebied, belangen groepen en eigenlijk iedereen die je interessant genoeg vind om mee te praten.

    En het gaat natuurlijk niet om de perfecte kandidaat, het gaat om het juiste profiel. Daarbij kunnen ze (natuurlijk niet publiekelijk) kandidaten aanleveren, maar je moet als organisatie natuurlijk wel de regie behouden.

  • @Afra: de stakeholders moet je natuurlijk veel breder zien dan je klanten. De stakeholders zijn ook bloggers over het vakgebied, belangen groepen en eigenlijk iedereen die je interessant genoeg vind om mee te praten.

    En het gaat natuurlijk niet om de perfecte kandidaat, het gaat om het juiste profiel. Daarbij kunnen ze (natuurlijk niet publiekelijk) kandidaten aanleveren, maar je moet als organisatie natuurlijk wel de regie behouden.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën