individuIn het kader van co-creatie ben ik een aantal zaken aan het overdenken. Preek ik voor eigen parochie? Waarom ben ik er zo enthousiast over? Is het wellicht omdat ik graag wíl dat het werkt? Omdat ik daar dan zelf de vruchten van pluk als zzp-er? Ik ervaar energie, motivatie en gedeeld enthousiasme op de diverse seminars die ik bezoek in het kader van nieuwe organsisatievormen, innovatie en co-creatie. Maar worden deze seminars niet met name bezocht door de ‘innovators’ en ‘early adopters’? Willen wij niet met z’n allen bevestigd zien dat co-creatie de oplossing is? Staan we te trappelen om ermee aan de slag te gaan en er zelf een rol in te kunnen spelen? Aan de andere kant: Ook die groep (die sterk groeiende is) vormt een community, een netwerk van gelijkgestemden!
Zoals aangekondigd in de eerste blog uit deze serie, wil ik graag mijn ervaringen in een co-creatieproject  delen. Ik hoop van harte dat dit een interactieve serie zal worden waarin ik met ‘mijn lezers’ ook vragen en antwoorden uitwisselen wil. Heb je bijzondere, succesvolle of juist niet succesvolle voorbeelden van co-creatie: Laat het weten!

Ik hoorde laatst iemand op een borrel zeggen: Co-creatie is al zó oud, neem bijvoorbeeld de kleurplaten van Albert Heijn!  Maar nee, dat is te kort door de bocht. Zo’n actie (het is geen interactie) is niet gericht op ontwikkeling of (product) innovatie. Het is een manier om klanten te binden en traffic naar de winkel te genereren. Zeker ook 1 van de logische gevolgen en doelstellingen van succesvolle co-creatie maar nogmaals: Een individu stimuleren om iets individueel te creëren (de kleurplaat) is iets anders.

Wel bedacht ik me dat in co-creatie het individu, zijn specifieke kennis en ontplooiing zeker centraal staat. Is het CO in co-creatie juist meer gericht op commitment met het project en de status die daarbij hoort dan commitment met een bedrijf?

Een goed en actueel voorbeeld hiervan is Netflix. Het Amerikaanse bedrijf dat dvd’s en online films verhuurt, heeft zelf technieken om klanten films op maat aan te raden. Die zogenoemde ‘recommendation engine’ is goed, maar kan beter. Netflix zelf merkte dat het bedrijf met de interne krachten niet snel genoeg verder kwam. Ze besloten hun data en techniek te openbaren en een wedstrijd uit te schrijven. Wie de engine 10% beter zou maken, zou een miljoen dollar kunnen opstrijken. Ploegen over de hele wereld gingen er mee aan de slag.

Is geld een stimulans om een community actief te krijgen? Erwin Blom schrijft op zijn blog hierover dat deze hoofdprijs remmend zou kunnen werken. Het daagt niet uit tot samenwerken, maar is zelfs een stimulans om in eenzaamheid en geslotenheid te werken omdat dan de prijs niet gedeeld hoeft te worden. En dus duurde het een eeuwigheid tot die magische 10% grens gehaald werd. Wat uiteindelijk voor de doorbraak nodig was? Samenwerking tussen twee teams die net tegen de barrière aan zaten te hikken. Ze gingen bij elkaar zitten en sleepten de prijs in de wacht!

Interessant om in mijn serie ook juist die samenwerking binnen co-creatie te ervaren en te bestuderen. Volgende week mijn eerste bevindingen!

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


1.456 views | Reageer (6 reacties)
  • Hallo Isrid,

    Leuk artikel.Je vraagt om een voorbeeld.

    Vandaag heb ik met CenterParcs gesproken over co-creatie. Zij zijn al heel goed op weg met een rendabel business model. Dat vraagt niet alleen van henzelf een radicaal andere manier van kijken naar mogelijkheden, maar ook van de partijen waarmee zij co-creeeren. Oude verdienmodellen passen daar niet meer bij. Het vergt echt ondernemerschap. Daar zit volgens mij de grootste uitdaging voor veel kleine en grote organisaties.

    Meer voorbeelden vind je op onze website de We Experience – de business van co-creatie.

    Hartelijke groet,
    Marieke Schoenmaker

  • Hallo Isrid,

    Leuk artikel.Je vraagt om een voorbeeld.

    Vandaag heb ik met CenterParcs gesproken over co-creatie. Zij zijn al heel goed op weg met een rendabel business model. Dat vraagt niet alleen van henzelf een radicaal andere manier van kijken naar mogelijkheden, maar ook van de partijen waarmee zij co-creeeren. Oude verdienmodellen passen daar niet meer bij. Het vergt echt ondernemerschap. Daar zit volgens mij de grootste uitdaging voor veel kleine en grote organisaties.

    Meer voorbeelden vind je op onze website de We Experience – de business van co-creatie.

    Hartelijke groet,
    Marieke Schoenmaker

  • Pingback: Boekrecensie: Free - Chris Anderson | RecTec()

  • MF

    Hallo,

    Ik ben bezig met een artikel over co-creation en zat met dezelfde vraag. Bij Co-creation gaat het vooral om dialogen tussen consument en bedrijf. Als je bijvoorbeeld bij een ijssalon keuze hebt uit verschillende soorten ijs en toppingen dan is dat geen co-creation, simpelweg omdat je nog steeds hun producten kiest.

    Wat naar mijn mening wel een goed voorbeeld van co-creation kan zijn is bijvoorbeeld de nieuwe reclame van Jumbo met de 2 potten mayonaise.
    In deze reclame wordt gezegd ” als de klant iets mist, dan regelen wij het”. Dit betekend dat de klant zelf iets in kan brengen.

    Door deze actie heeft de klant het gevoel deel te zijn van het proces waar het bij co-creation om gaat. Over het algemeen bieden alle supermarkten hetzelfde aan, dus co-creation kan er voor zorgen dat je kiest voor een bepaalde supermarkt.

    mvg, MF

  • MF

    Hallo,

    Ik ben bezig met een artikel over co-creation en zat met dezelfde vraag. Bij Co-creation gaat het vooral om dialogen tussen consument en bedrijf. Als je bijvoorbeeld bij een ijssalon keuze hebt uit verschillende soorten ijs en toppingen dan is dat geen co-creation, simpelweg omdat je nog steeds hun producten kiest.

    Wat naar mijn mening wel een goed voorbeeld van co-creation kan zijn is bijvoorbeeld de nieuwe reclame van Jumbo met de 2 potten mayonaise.
    In deze reclame wordt gezegd ” als de klant iets mist, dan regelen wij het”. Dit betekend dat de klant zelf iets in kan brengen.

    Door deze actie heeft de klant het gevoel deel te zijn van het proces waar het bij co-creation om gaat. Over het algemeen bieden alle supermarkten hetzelfde aan, dus co-creation kan er voor zorgen dat je kiest voor een bepaalde supermarkt.

    mvg, MF

  • Pingback: Alternatieven voor recruitment | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën