consideranewperspectiveSociale Media in de wereld van recruitment is echt groot aan het worden. Logisch want er zijn veel mogelijkheden om je online tussen de mensen te bevinden waar je naar op zoek bent. Er wordt zelfs zoveel over gesproken dat men hier en daar ook uit het oog verliest wat je er nou werkelijk mee kan doen. Juist om die reden denk ik dat het goed is om niet te ver vooruit te streven of onszelf te verliezen en ook bij de mogelijkheden van ‘nu’ stil te blijven staan. Focussen we wel op de juiste technologie?

Het zou voor elke werkgever goed zijn om er alvast over na te denken wat voor sociale strategieën er gevoerd kunnen worden en wat je er uiteindelijk mee wilt bereiken? Welke doelgroep wil je ermee benaderen? Hoe moet de boodschap worden overgebracht?

Het toepassen van sociale media en het opstellen van een strategisch plan om het te gebruiken in branding en recruitment activiteiten is natuurlijk al heel erg vooruitstrevend. Zeker als je ervan uitgaat dat de technologie nog niet eens volledig is uitontwikkeld en er nog een aantal stappen genomen moeten worden in het online tijdperk waarin we leven. Waarschijnlijk pas eind 2010 begin 2011, dat sociale media en websites echt klaar zijn om de informatie op het web te sharen waar we nu binnen recruitment over fantaseren. Een grote meerderheid gebruikers en sollicitanten is zich nog niet eens bewust van de mogelijkheden waar we naar toe groeien.

Additionele vragen die we onszelf zouden kunnen stellen is bijvoorbeeld of we we eigenlijk wel de juiste technologie gebruiken? En of we ons wel met het juiste talent verbinden? Natuurlijk is Social Media goed, maar juist omdat het nog niet helemaal klaar is of omdat er nog veel mensen mee moeten leren omgaan (vakgerelateerd en als eindgebruiker) kan je aan andere alternatieven denken.

Zeker binnen Sociale Media wordt de link al snel getrokken naar mobiele apparaten zoals de iphone en de applicaties die daarvoor beschikbaar zijn. De doelgroep die zich op mobiele ‘devices’ bevind is dat de doelgroep die we willen benaderen en hebben ze ook een iphone of maken ze mobiel gebruik van de van telefoons die nodig zijn voor de sociale media applicaties?

We weten inmiddels dat de wereld 4 miljard mobiele telefoongebruikers telt waarbij volgens cijfers van “The Kelsey Group” in de US van de “Mobile Market View” in de US ‘slechts’ 20% gebruik maakt van smartphones en ‘slechts’ 10% in de US gebruik maakt van mobiele apps voor Sociale Media. In Europa ligt dat percentage iets hoger rond de 11% of 12%. De vraag is dan ook of jouw doelgroep daarbij hoort.

Wat we ook weten van al deze mobiele gebruikers is dat niet 12% maar juist 100% geschikt is voor het versturen en ontvangen van sms tekstberichten. Van deze 100% wordt 94% van de tekstberichten gelezen en op zo’n 15% tot 20% ook daadwerkelijk gereageerd. Die 100% dekt dus ook jouw doelgroep. In de US is de dekkingsgraad van tekstberichten in vergelijking tot telefoongesprekken in de leeftijdsgroep 25 tot 45 zelfs groter. Het mooie van deze services is dat ze volledig opt-in is, dus ‘permission-based’ is gestuurd. De gebruiker geeft dus zelf aan dat hij of zij sms berichten wil ontvangen. Er is dus geen sprake van spam waar we ons bij email allemaal zo aan ergeren.

Sociale Media is dus zeker de moeite waard en probeer er vooral een toepassing voor te vinden in de komende jaren. Wat we echter niet moeten vergeten is, een mening waar ik Michael Marlatt en Chris Hoyt uit de Verenigde Staten in moet ondersteunen, dat we niet zo makkelijk over het gebruik van sms binnen recruitment moeten heen stappen. Volgens mij is het de moeite waard om het nu op te nemen in een recruitment campagne terwijl we over de verdere mogelijkheden van Social Media nog even nadenken.

Neem het voorbeeld van DHL als uitgangspunt. Je ziet overal die auto’s rijden met de reclame voor vacatures bij DHL. Wanneer je interesse hebt stuur je een sms naar het nummer (opt-in) en alle vacatures die het betreffen worden op een blaadje aan de kandidaat gepresenteerd. Als recruiter heb je direct contact met mogelijke kandidaten. Simpel, eenvoudig en duidelijk. Het bekijken van een ander perspectief of even een omschakeling weg van Sociale Media kan verfrissend werken en je direct in contact plaatsen met je doelgroep.

Over de Auteur

Eelco Scheltinga Eelco is mede-oprichter van het in 1999 gestarte PeopleXS. PeopleXS is een on-demand applicant tracking & talent management system wat binnen de standaard volledig flexibel ingericht kan worden. Co-creation met de klant is een speerpunt in de ontwikkeling van het product. Eelco heeft een brede ervaring opgedaan als COO & Consultant bij het oplossen van recruitment vraagstukken en het neerzetten van een gedegen oplossingen op dit gebied. Momenteel houdt hij zich, naast zijn verantwoordelijkheid als CFO, bezig met creatieve oplossingen binnen talent management en is zeer geintresseerd in 'Social Recruiting' en persoonlijke ontwikkeling.


620 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën