co-creatieDat er veel kennis en kunde is weten we. Talenten zijn schaars, krijgen niet altijd binnen een bedrijfsorganisatie de kans zich te ontplooien en ik durf te stellen dat deze talenten zich uiteindelijk veelal zelfstandig vestigen of anders: ‘No matter who you are, most of the smartest people work for someone else’

Co-creatie is veel meer dan een ‘middel’ het is een veranderings proces! In moeizame tijden gelden nieuwe regels, zoeken we andere vormen en oplossingen die tot innovatie en toekomstige groei kunnen leiden. Co-creatie kan daarin zeker een rol spelen, maar om er ook daadwerkelijk van te leren en te profiteren moet het oprecht, in alle openheid, kundig en georgansieerd gedaan worden.

Wat ook belangrijk is: Innovatie is een proces: Failure is an option! Paul Iske (ABN AmroDialogues House) heeft hier een uitgesproken mening over. Hij stelt dat je niet bang moet zijn te falen en dat briljante mislukkingen je vaak verder brengen. Op de onlangs gehouden Social Strategy Talk was ik het eens met de stelling dat innovatie met name dáár tot stand komt waar heel diverse partijen, met ieder hun specifieke en gepassioneerde skills en know-how samen gaan werken en met name: de dialoog aangaan. Een zeer interessante presentatie en uitleg over co-creatie, haar diverse vormen en voorbeelden van succes kan je bekijken op deze slide share presentatie van Fronteer Strategy.

Welke vormen van co-creatie kunnen worden onderscheiden:

  • Bijeenkomst van mensen (wisdom of the crowds)
  • Gemeenschap van gelijkgestemde geesten
  • Club van experts
  • Coalitie van partijen

Momenteel heb ik de kans om de organisatie van een heel interessant co-creatie project van heel dichtbij te bestuderen, sterker nog: Ik participeer erin! We kunnen deze vorm van co-creatie indelen in de categorie ‘ coalitie van partijen’.

Er zal voor winter 2010 een nieuw lifestyleconcept in de markt worden geïntroduceerd

Ieder betrokken bedrijf heeft zijn eigen specialisatie en deze hebben op hun beurt ook weer diverse zzp-ers aangetrokken om hun deelproject zo goed mogelijk uit te gaan werken. Hoe dit in de praktijk werkt en hoe ik deze co-creatie als projectleider van één van de partijen organiseer wil ik graag met jullie delen in deze serie.  Hoe houdt je met al deze partijen de corporate identiteit voor ogen? Hoe werk je effectief samen? Hoe transparant en open durf je te zijn? Wat levert de dialoog op? Wat zijn de obstakels en waar liggen de kansen?

De reden dat ik hier op RecTec een serie over schrijf is omdat HR en Recruitment zich in de nabije toekomst ook veel meer zal moeten richten op het optimaal inzetten en verdelen van werk dan enkel het binnenhalen en houden van de juiste mensen. Voor deze veranderende focus is veel nieuwe kennis nodig, welke nu in experimenten zoals deze worden opgedaan.

Binnenkort meer!

Deze blog is van voormalig RecTec blogger Isrid van Geuns van ISworks

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


589 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën