verhagenVaak spreek ik over het bouwen van een community. Een talentpool voor toekomstig medewerkers. Dat moet dan niet direct gaan over ‘wil je voor me werken’, maar gewoon over het bouwen van een band met mensen.

Een prachtig voorbeeld hiervan zien we bij Maxime Verhagen, onze minister van Buitenlandse zaken. Hij Twittert en doet dat goed. Afgelopen vrijdag was er een Tweetup waar 100 mensen waren uitgenodigd (ik was één van de gelukkigen). Een zeer leuke middag met een prachtig inkijkje in de wereld van de politiek. Maar nog mooier was wat Petra, het Meisje van de Slijterij, hier over zei. Maxime Verhagen had namelijk nu meer mensen in een zaaltje (en nog 3/4 van de geïnteresseerde moeten afwijzen) dan enige politicus tijdens verkiezingstijd trekt.

En daar ligt de kern van wat ik probeer te vertellen, en waar ik op adviseer. Het gaat niet om het directe rendement, het gaat er om dat je een groep volgers hebt. Een groep fans, hoewel ik verwacht dat 90% van de mensen nooit CDA zal stemmen.

Je moet je talentpool ook niet bouwen enkel voor die mensenvoor je gaan werken. Je kan ook ambassadeurs maken die je wel een warm hart toedragen. Soms kan je, in het geval van een politicus, een menselijk gezicht krijgen. Maxime Verhagen doet dat uitstekend, wat een quote van Anne-Maria perfect illustreert: ‘eigenlijk had ik een enorme hekel aan Maxime Verhagen, tot ik zag dat hij ook gewoon een ommelet eet, eigenlijk is hij ook gewoon mens zoals wij’.

Moet het dan persoonlijk, niet per sé. Maar openheid en transparantie zijn wel de kernwoorden. Ook als je gaat communiceren met je potentiële doelgroep op de arbeidsmarkt. Dat kan je als CEO doen, als HR manager of als recruiter. Je kan het zelfs als bedrijf doen, maar dan is het krijgen van een menselijk gezicht een stuk lastiger en uiteindelijk praten mensen met mensen. Ik denk dat de Nederlandse arbeidsmarktcommunicatiewereld nog veel van Maxime Verhagen kan leren!

Vincent Everts heeft nog een mooie video gemaakt met wat leuke uitspraken:

Maxime Verhagen zelf had tijdens de borrel ook nog enkele mooie uitspraken, velen die we niet zullen bloggen, maar één waarvan ik verwacht dat ik niet door de AIVD zal worden opgepakt. Hij stelde dat hij bij zijn aantreden heel nadrukkelijk had gezegd tegen met name de ambassadeurs: ik wil openheid. En jullie kunnen wel denken: over 4 jaar is hij weg, gaan we door. Maar dan zijn jullie na die 4 jaar ook weg. Want dan zit Marijnissen of Wilders hier en die hebben niets met het buitenland beleid. Die sluiten alle ambassades en trekken zich terug op eigen land. Dus ook de ambassadeurs zullen dichter bij de burger moeten komen. Het buitenland beleid moet helder zijn, menselijker en transparant.

Interessant is overigens dat bij veel foto’s en tweets er vanwege de veiligheid een vertraging op zit, zodat hij niet meer op de locatie is waar hij dan zegt te zijn. Openheid en transparantie hoeft niet haaks te staan op privacy en veiligheid.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


379 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën