personal_branding_2Waarom zou je aan personal branding moeten doen? Waarom wordt je naam en reputatie steeds belangrijker? In het boek personal brand.nl hebben we allerlei redenen al gegeven, maar niets is zo sprekend als voorbeelden uit de praktijk.

Een rekening van $ 11.000 van een bekende Amerikaan (die het populaire ‘nerd’ programma Mythbusters op Discovery doet) werd verscheurd vanwege zijn tweets. Zoals hij zelf al aangeeft zou dit niet enkel voor de bekende mensen moeten zijn, maar voor iedereen. Dat zal deels gebeuren denk ik, door de macht van de social media, maar deels zal het altijd een privilege blijven voor de ‘bekende’. Maar daar zit wel een issue, het begrip bekend wordt steeds ruimer.

In hetzelfde artikel staat namelijk dat Marc van der Chijs, een Nederlander, van KLM een upgrade kreeg naar business class zonder daarom gevraagd te hebben. Toevallig nadat hij geklaagd had over de service en nadat KLM hem op twitter is gaan volgen. En hoewel Marc een reputatie heeft in bepaalde kringen (hij is CEO van Spill games in China en heeft daar een belang in de grote video site ter wereld (groter dan youtube), maar een echt bekende Nederlander is hij niet. En zijn volgers zijn er ook nog geen 2.000 (hoewel veel voor een Nederlander, niet mega veel wereldwijd natuurlijk).

Toch is het een ‘bekend’ en invloedrijk persoon blijkbaar, een status die volgens mij iedereen kan bereiken mits je het echt wilt. Personal branding wordt steeds belangrijker, ook op de werkvloer. Een recent voorbeeld hiervan hoorde ik van een vriend van me die bekend staat als erg innovatief.

Hij zou die avond een lezing geven bij een bedrijf dat een redelijk stoffig imago heeft, laten we het een juridische dienstverlener noemen. Die dag sprak hij een oude bekende die zei: tja, ik had daar nooit gaan solliciteren, leek me zo’n saaie club, maar nu ik zie dat ze jouw er laten spreken denk ik dat ze blijkbaar innovatiever zijn dan ik verwacht had. Misschien geef ik ze toch maar een kans.

Moet je denken wat voor impact dat kan hebben als je als organisatie niet alleen dergelijke mensen inhuurt, maar ook in dienst hebt. Zoals een groot talent, een echte werknemer 2.0, recent tegen mij zei: ik ga daar (part-time) in loondienst, want van die collega kan ik nog zoveel leren. En hoe weet hij dat, omdat die (nieuwe) collega spreekt, schrijft en zichzelf mag presenteren vanuit dat bedrijf.

Personal branding, zowel voor de privé persoon als de organisatie een goede zaak.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


308 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën