downturninnovationHeeft jouw organisatie al een Social Strategy? Wiki’s, Youtube en andere sociale web applicaties veroveren de wereld. Organisaties richten hun pijlen steeds meer op deze sociale vernieuwing. Maar wat is de eerste stap?

SocialStrategyTalk is een kwartaalbijeenkomst die in het teken staat van deze nieuwe ontwikkelingen met elke keer een centraal thema. Met sprekers die uitdagen en inspireren en social talk achteraf voor het uitwisselen van eigen ervaringen.

Ik ging samen met strategic creative  Piet van der Laak naar het Trouw gebouw (mooie locatie!) op de Wibautstraat te Amsterdam om te luisteren en mee te praten over het onderwerp: Innovation in a downturn

Hoe hou je innovatie levend als de economie tot stilstand is gekomen (of zelfs krimpt)? Lastig, want voor vernieuwing moet je geld uittrekken en als dat er niet is… einde oefening.

Of zit het anders ? Kunnen we de economische recessie wel de schuld geven van gebrek aan vernieuwing? Kan schaarste en minder budget misschien ook een stimulans zijn voor verandering? En welke rol speelt het sociale web hierin?

Piet Bakker – Een industrie die aan de grond zit: wat is de weg naar innovatie?

piet-bakkerPiet Bakker is krantenexpert en mediawetenschapper en komt hierover vertellen. De krantensector zit al langer in zwaar weer. Door de tijd heen blijkt dat kranten ook altijd zwakker uit een recessie komen. Piet stelt echter in het kader van de nu levende discussie of wij de kranten moeten ‘redden’ dat de krant zeker niet alleen over nieuws gaat. Nieuws dat je in de krant leest is n.l. in verband met deadlines vaak al bijna een dag oud als je het leest…..Het gaat ook over een sociale gemeenschap; mensen zijn ‘lid’ van een krant. En wat is het verschil tussen innovatie en verbetering? Volgens Bakker creëert innovatie een simpele oplossing voor een bestaand probleem en levert vervolgens een nieuwe gebruiker op. Verbetering richt zich meer op de bestaande gebruiker. Hij legt vervolgens uit dat innovatie nodig is om de lifecycle-boog weer nieuw leven te geven. Maar het zijn met name de nieuwe bedrijven die innoveren. Bestaande bedrijven vinden het moeilijk om te innoveren, lees: een simpeler (kort beschouwd door Bakker: ‘slechter’) product te maken. Voorbeeld dat hij aan haalt is het NRC Handelsblad, een TE goede krant die met de ‘slechtere’ eenvoudigere versie NRC Next in aanvang toch goed scoorde. Of de gratis krant METRO en ook NU.nl.

Het linkje dat Bakker vervolgens legt naar Social Media, is dat blijkt dat de ‘Ik-jes’, de door lezers ingestuurde artikelen en annekdotes hoog scoren. En ook de traffic dat het NOS Journaal creëert met de mogelijkheid voor kijkers om zelf nieuwsfoto’s te plaatsen.

Doordat Piet Bakker in zijn hele verhaal toch wel een lans brak voor het ‘redden’ van de krant en min of meer aangaf dat betaalde (offline)journalistiek kwalitatief hoger is dan online vond ik met name de reacties uit de zaal erg interessant:

– Moeten we de krant en dus ‘het papier’ vanuit milieu overwegingen niet gewoon afschaffen?

– Hoezo discussie offline of online? Het gaat over JOURNALISTIEK welke zich ook online op hoog niveau beweegt!

– Er is juist een hele interessante ontwikkeling gande voor de ‘zelfstandige’ journalsitiek: Je gaat de journalist volgen, je zoekt deze op omdat je zijn stijl, kwaliteit en onderwerpen interessant vind, ongeacht voor welk medium hij of zij werkt!

Innoveren met weinig geld: wat zijn de lessen uit de praktijk?

Robert Gaal (Wakoopa), Kevin Voges (Yunoo) en Carl Lens (CreativeCrowds) vertellen over hoe zij creatief zijn omgegaan met weinig geld.

Menno van Doorn (Sogeti) in gesprek met 3 jonge ondernemers. Allen gaven zij aan dat gebrek aan geld of krappe financiering hen heel bewust met budgetten heeft doen omgaan, zij creatieve oplossingen zijn gaan zoeken voor hun bedrijf en product en zij ook voor tools gingen kiezen die al voorhanden waren in plaats van zelf weer het wiel uit te vinden. Ook leuk om te horen dat dit bewust-zijn nu ook echt in hun systeem zit, met alle voordelen vandien!

Een marketingbudget van € 0,- is wellicht in theorie voor deze bedrijven te stellen, maar aangegeven werd dat de marketing voornamelijk zit in ‘man-uren’. Doordat het belangrijk is dat je bijdraagt aan het netwerk waar je interesse in hebt, investeren deze bedrijven veel van hun tijd in online en offline netwerken.

Paul Iske: Innovaties zijn briljante mislukkingen

paul-iskeHoe innoveer je nou precies in slechtere tijden? Moet je minder risico’s nemen of juist meer? Paul Iske (ABN AmroDialogues House) heeft hier een uitgesproken mening over. Hij stelt dat je niet bang moet zijn te falen en dat briljante mislukkingen je vaak verder brengen. Zoals Winston Churchill het zei: “Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.”

Werknemers gaan nivellerend en gematigd handelen als van te voren het doel van hun inspanningen al bekend moet zijn…dan zetten ze laag in en zijn minder vrij om creatief te zijn en te ontdekken. Stel jezelf eens de vraag welk percentage van jouw talenten, ideeën en ervaring jij inzet in je werk. Iske liet een onderzoek doen naar deze vraag en dan blijft het antwoord toch wel rond de slechts 60% hangen…

Wat mij erg aansprak in het verhaal van Iske, is dat hij stelde dat innovatie veel meer gaat over HET PROCES in welke waarde wordt gecreëerd. De weg erheen en misschien juist niet ‘het doel’ voor ogen houden. Business as UNusual!

Ook stelde Iske dat de dialoog tot innovatie en andere denkbeelden kan leiden. Ga in gesprek met elkaar, luister en leer juist van mensen uit een andere discipline of met een andere achtergrond. The Dialogues House is opgericht om een fysieke plek te creëren voor innovatie, ondernemerschap, sustainability en samenwerking. We moeten anti-cyclisch denken: Failure is an option! Kijk maar eens op het instituut voor briljante mislukkingen.

Andreas Sjöström: It’s like playing in a rockband!

andreasAndreas werkte lange tijd voor Sogeti, zijn werkgebied is ‘mobile solutions’ en hij komt een geweldig verhaal vertellen over passie met een presentatie vorm gegeven in Rock-lettertype en vooral veel ‘sound’.  Mensen die hun passie volgen zijn creatiever en productiever. Hij stelt: “Its like playing in a rock band”. Bedrijven zouden deze passie moeten faciliteren.

Het was alsof ik Andreas hoorde uitleggen waarom ik mijn IS works begonnen ben, waarover vele mensen nog steeds aan mij vragen: ‘Waarom doe je dit Is?” Wat is jouw verdienmodel, wat is jouw doel?”  Andreas zegt heel terecht: Je vraagt Pink Floyd toch ook niet naar zijn volgende carrière stap? They are already living the dream! A career with passion wins. Daar zal je altijd de vruchten van plukken.

Bekijk het filmpje maar eens dat gemaakt werd tijdens SST

Als je nadenkt over de 3 statements ‘ that capture the essence of i.t.’ die Andreas aan het publiek voorlegde:

– Explore passion

– Improve Skills

– Delight the crowd

Hoe doe JIJ dat dan?

Andreas vertelt en confronteert in hoog tempo en hangt alles virtuoos op aan de ‘It’s like playing in a rockband’ kapstok. Om een idee te geven:

* A rockband focusses on its crowd/fans (and they have the right to shout ‘BOO!’) * Sometimes a lead singer is needed * What are the unique gifts you bring to your band (what do you own?) * On the same structure you can bring different sounds * Noemt zijn collega’s of team: Bandmembers * You need to practise! (improve your skills!) * Let me entertain you *

Tenslotte : Weet wie de ‘movers & shakers’ zijn op jouw werkgebied en expertise. En hoe kan je de aandacht opeisen van die potentiële klant (mover/shaker). Wat zou je diegene kunnen verkopen, waar is behoefte aan, wat kan jij daaraan bijdragen?

Deze blog is van voormalig RecTec blogger Isrid van Geuns van ISworks

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


442 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën