Summer time, AMC time?

Door Bas van de Haterd op 29-06-2009 08:17.

007De zomer komt er aan. En dat is belangrijk nieuws voor arbeidsmarktcommunicatie land. Of dat zou het in ieder geval moeten zijn.

Al jaren is bekend, en dit jaar is het weer bevestigd, dat de zomer periode één van de momenten is dat veel mensen gaan denken over een carrière switch. Het bureau consumenten onderzoek van TMG heeft dit weer onderzocht en bewezen en Abreidsmarkt blogo en Recruitmentmatters schrijven hier (beide in hun volledig eigen stijl) over.

Vorig jaar viel het me al op, toen we nog niets over een crisis hoorde, dat er in de zomer eigenlijk bijna niet geadverteerd werd voor werk. Alleen het UMC Utrecht had een actie lopen en Cap Gemini had een kleine actie met olifanten wassen.

Uit het onderzoek van TMG komt naar voren dat men in de zomer minder TV kijkt, minder online is en ook minder radio luisterd. Allemaal redelijk logisch en het past natuurlijk in het straatje van De Telegraaf, want de krant valt bijna niet terug. Dat is op zich nog te geloven, aangezien ik in de zomer in de zon eerder toch een krant koop (als er iets  boeiends in staat naast het nieuws van gisteren), hoewel je aan de andere kant minder forenzen hebt en er dus minder metro/spits/depers gelezen zal worden.

Wat doet men nog meer in de zomer? Men is outdoor. Stedentrips, strand, pretparken. Ruimte genoeg op billboards om daar iets te doen.

Ik ben benieuwd of er dit jaar partijen zijn die nog mensen zoeken (die zijn er) die wel gebruik maken van deze perfecte periode. Zelf zou ik als ik adverteerder was half juli beginnen tot eind augustus. Waarom? Ten eerste omdat je dan de hele groep vakantiegangers die terugkomt meepakt. Ten tweede omdat je mensen die weg gaan al aan het denken zet en ook meteen aan jou laat denken. Ten derde omdat het gewoon veel goedkoper is om in te kopen in de zomer.

Hoe? Online is natuurlijk een direct response medium dat niet vergeten mag worden. Afhankelijk van je doelgroep moet je kijken welke online middelen (nee, ik denk niet aan banners of z0). Verder zou ik kijken naar enkele kranten advertenties (hoewel ik vrees dat die kostentechnisch zelfs in de zomer niet snel rendabel zijn, maar wie weet) en outdoor. Dat kunnen billboards zijn, maar ook abri’s of een leuke wildplak actie.

Ik ben benieuwd of we deze zomer periode wel de AMC acties gaan zien die ik de laatste jaren gemist heb. Ik betwijfel het, gezien de crisis is het aantal potentiële partijen sterk is gedaald. Toch geloof ik dat je qua ROI in de zomer heel goed zit, als je het goed aanpakt natuurlijk.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


607 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën