cooperateVaak hoor je dat het leven van een ZP’er (zelfstandige professional) een eenzaam leven zou zijn. Je bent immers maar alleen en hebt geen collega’s. Zelf heb ik al eerder geschreven over het feit dat zelfstandigen zich in zwermen bewegen en zich samen, in gelegenheidscombinaties, verenigen.

Op een aantal gebieden zit je dit steeds meer gebeuren. Twitter is bijvoorbeeld een manier waarop heel veel ZP’ers met hun ‘collega’s’ communiceren. Dat zijn mijn collega’s om me heen. Maar er gebeurt meer.

Zo zijn recent een 5 tal zelfstandigen, ik, Polle de Maagt, Martijn Reintjes, Eelco Lempsink en Daniel Schoone naar Frankrijk geweest. Om elkaar beter te leren kennen, nog meer te vertrouwen en business plannen te ontwikkelen. Dat alles onder het genot van veel drank en gezellige potjes poker. Jonge ondernemers die samen als ZP’ers zich gedragen als een bedrijf, maar zonder de ballast van een bedrijf. Want enkel de partijen die waarde toevoegen aan een plan worden er bij betrokken.

Komende vrijdag gaat een groep Utrechtse ZP’ers paintballen. Want één van de dingen die we missen zijn de bedrijfsuitjes. Ook kleine bedrijfjes met 2 of 3 medewerkers mogen meedoen natuurlijk. Het bedrijfsuitje van de zelfstandige, gewoon met anderen erbij. Het voordeel hier is weer dat je vooral mensen treft met dezelfde interesse, die ook in dit geval van paintball houden. Geen verplichting, geen vreemde gezichten van mensen die niet komen, gewoon gezellig als zelfstandigen een bedrijfsuitje.

De wereld veranderd, de zelfstandige professional is niet meer eenzaam en alleen. En zal daardoor andere ondernemingen op veel andere manieren dan tot nu toe het geval is kunnen dwars zitten. De vraag die elke onderneming zich nu moet stellen is: gaan we er tegenin? Of halen we ze aan boord en werken we er mee samen?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


639 views | Reageer (8 reacties)
  • Gijs Notté

    Pokeren en paintballen is natuurlijk hartstikke leuk, maar of daarmee de arbeidsmarkt structureel verandert, is de vraag.
    Vooralsnog kiest de generatie Y, zoals haar voorgangers, nog steeds voor Unilever, Shell en Heineken aldus recent onderzoek:
    http://www.makeamove.nl/Bedrijven.aspx?CODE=MONITOR2009
    Maar wellicht komt de wijsheid met jaren 😉

  • Gijs Notté

    Pokeren en paintballen is natuurlijk hartstikke leuk, maar of daarmee de arbeidsmarkt structureel verandert, is de vraag.
    Vooralsnog kiest de generatie Y, zoals haar voorgangers, nog steeds voor Unilever, Shell en Heineken aldus recent onderzoek:
    http://www.makeamove.nl/Bedrijven.aspx?CODE=MONITOR2009
    Maar wellicht komt de wijsheid met jaren 😉

  • @Gijs: kan niet anders zeggen dat je een onderzoek in deze volledig uit het verband rukt. Natuurlijk staan top bedrijven bovenaan, die zijn bekend. Natuurlijk kunnen kleinetjes daar niet tussen komen, die zitten in niches en dergelijk onderzoek kijkt niet naar niches. Die kijken naar ‘marketeers’, engineers, IT’ers.

    En een dergelijk onderzoek zegt niets, maar dan ook helemaal niets over talenten. Van alle docenten die ik spreek op hogescholen en universiteiten hoor ik al meer dan 3 jaar: het echte talent, kiest niet voor het grote bedrijfsleven. Natuurlijk werken daar wel jonge mensen, logisch. Maar je hebt medewerkers en toppers.

  • @Gijs: kan niet anders zeggen dat je een onderzoek in deze volledig uit het verband rukt. Natuurlijk staan top bedrijven bovenaan, die zijn bekend. Natuurlijk kunnen kleinetjes daar niet tussen komen, die zitten in niches en dergelijk onderzoek kijkt niet naar niches. Die kijken naar ‘marketeers’, engineers, IT’ers.

    En een dergelijk onderzoek zegt niets, maar dan ook helemaal niets over talenten. Van alle docenten die ik spreek op hogescholen en universiteiten hoor ik al meer dan 3 jaar: het echte talent, kiest niet voor het grote bedrijfsleven. Natuurlijk werken daar wel jonge mensen, logisch. Maar je hebt medewerkers en toppers.

  • Gijs Notté

    @Bas ik ben meer een man van feiten. Dus dat jij al 3 jaar hoort dat het echte talent niet voor het grote bedrijfsleven kiest, kan ik weinig mee.
    Ik lees “Het onderzoek biedt werkgevers inzicht in de beleefwereld van studenten en inzicht in trends en veranderingen op de arbeidsmarkt”. Er wordt geen uitzondering gemaakt tav talenten, die zijn in dit onderzoek dus gewoon meegenomen.
    De conclusie is dus dat de groep waar potentieel de meeste talenten zitten (WO-studenten) nog steeds kiest voor Unilever, Heineken etc

  • Gijs Notté

    @Bas ik ben meer een man van feiten. Dus dat jij al 3 jaar hoort dat het echte talent niet voor het grote bedrijfsleven kiest, kan ik weinig mee.
    Ik lees “Het onderzoek biedt werkgevers inzicht in de beleefwereld van studenten en inzicht in trends en veranderingen op de arbeidsmarkt”. Er wordt geen uitzondering gemaakt tav talenten, die zijn in dit onderzoek dus gewoon meegenomen.
    De conclusie is dus dat de groep waar potentieel de meeste talenten zitten (WO-studenten) nog steeds kiest voor Unilever, Heineken etc

  • @Gijs: juist als je van de feiten bent, zou je niet klakkeloos elk onderzoek moeten aannemen.

    En juist als je van de feiten bent zou je moeten inzien dat je conclusie niet klopt. Dat moet je namelijk naar de vraagstelling bij een onderzoek kijken en op basis daarvan de antwoorden interpreteren. Niet naar wat de onderzoeker er van maakt, vervolgens door de pers aangezet om mensen die er niet over na willen denken het leven makkelijker te willen maken.

    Feit: je kijkt naar een onderzoek op basis van een steekproef. Nooit een feit dus, maar een gecalculeerde gok. Feiten zijn het aantal mensen dat daadwerkelijk solliciteert. Alleen gedrag zijn feiten.

    En je conclusie zoals ik al aangaf klopt ook niet. Er is namelijk niet gekeken waar men voor kiest, maar waar men denkt mogelijk voor te gaan kiezen. Dus wie de hoogste bekendheid heeft, dat is heel iets anders.

    En om een WO student en een talent gelijk te stellen is ook véél te kort door de bocht. Je hebt een hele grote grijze massa en enkele talenten.

    Dergelijke onderzoeken laten altijd de grote partijen bovenaan zien, dat heeft alles te maken met merkbekendheid. Als je niet geloofd in een structurele verandering van de arbeidsmarkt, is dat je goed recht natuurlijk. Maakt mijn leven alleen maar makkelijker als ik eerlijk ben.

  • @Gijs: juist als je van de feiten bent, zou je niet klakkeloos elk onderzoek moeten aannemen.

    En juist als je van de feiten bent zou je moeten inzien dat je conclusie niet klopt. Dat moet je namelijk naar de vraagstelling bij een onderzoek kijken en op basis daarvan de antwoorden interpreteren. Niet naar wat de onderzoeker er van maakt, vervolgens door de pers aangezet om mensen die er niet over na willen denken het leven makkelijker te willen maken.

    Feit: je kijkt naar een onderzoek op basis van een steekproef. Nooit een feit dus, maar een gecalculeerde gok. Feiten zijn het aantal mensen dat daadwerkelijk solliciteert. Alleen gedrag zijn feiten.

    En je conclusie zoals ik al aangaf klopt ook niet. Er is namelijk niet gekeken waar men voor kiest, maar waar men denkt mogelijk voor te gaan kiezen. Dus wie de hoogste bekendheid heeft, dat is heel iets anders.

    En om een WO student en een talent gelijk te stellen is ook véél te kort door de bocht. Je hebt een hele grote grijze massa en enkele talenten.

    Dergelijke onderzoeken laten altijd de grote partijen bovenaan zien, dat heeft alles te maken met merkbekendheid. Als je niet geloofd in een structurele verandering van de arbeidsmarkt, is dat je goed recht natuurlijk. Maakt mijn leven alleen maar makkelijker als ik eerlijk ben.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën