geld4_2Waar is die goede oude tijd gebleven dat je nog daadwerkelijk iets moest presteren om een bonus te krijgen?

En leren we dan niets van de banken en de financiële crisis?

Dat waren de eerste twee vragen die mij te binnen schoten toen ik hoorde van de bonus die Essent zijn medewerkers geeft als de overname door RWE succesvol is. En de bonus van NUON vanwege de succesvolle splitsing (die puur toevallig gelijk valt met de overname door Vattenfall).

Ben ik tegen bonussen? Nee, zeker niet. Ik ben voor bonussen, ik geloof zelfs zeer sterk in bonussen. Alleen wel bij een goed doordachte regeling, waarbij waarde word gecreërt voor de organisatie.

De overname door RWE ben ik op tegen, ik geloof absoluut niet dat het nodig is. Sterker, ik ben er van overtuigd dat hij volledig is ingegeven door de bonus die de top uiteindelijk zal krijgen. Deze bonus aan het personeel is een teken aan de wand, om ze in het gareel te houden bij wat men weet dat een slecht plan is.

De bonus van Nuon is toevallig nu bij de overname… De opmerkingen overigens bij het artikel zijn ook frappant, het is vooral mooi voor de media, want uiteindelijk worden er heel veel mensen buiten gesloten. Zelfs iedereen met een ‘tijdelijk’ contract, wat in deze tijd de normaalste zaak van de wereld is om dat te hebben.

Op zich is het systeem van deze bonussen gelukkig anders dan dat in de financiële sector, hier heeft niemand iemand anders voor hoeven oplichten en zijn er geen onacceptabele risico’s aangegaan. Toch vraag ik me af: wat is nu de onderbouwing hiervan? Is de energie sector bezig precies dat te doen waardoor zoveel mis is gegaan? Ze fuseren bij het leven, zonder dat daar een economische logica achter zit. Nu beginnen ze met een fanatiek bonus beleid, het lijkt wel of men in die sector het nieuws niet helemaal heeft gevolgd.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


492 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën