extraMet dank aan Recruitmentviews hoor ik over een zeer interessante ontwikkeling op recruitment gebied en een krant uit de UK. The Guardian, één van de kwaliteitskranten in de UK, is namelijk ongeveer een half jaar geleden een nieuwe unit begonnen: ‘nieuwe inkomsten’ genaamd. Eén van de zaken die vanuit deze groep nu gestart is, is een soort W&S bureau, of als ik het goed begrijp, een CV schuiver.

Om het goed te begrijpen moet je de Engelse markt iets beter kennen. In Engeland is het namelijk zo dat je als sollicitant nooit direct solliciteert bij de partij. Je moet daar je CV uploaden naar de vacaturebank en die stuurt je vacature door naar het W&S bureau of de werkgever waar je wilt solliciteren. Dat geeft dus een hele mooie CV databank die ze daar natuurlijk al jaren exploiteren.

Immers, je CV komt dus op het jobboard in de CV databank en daar verkopen de vacaturebanken natuurlijk weer erg graag abonnementjes op.

Maar nu gaan ze dus een stap verder, ze sturen deze CV’s ook pro actief naar vacatures toen, voor een fee natuurlijk. En dat is tegen het zere been van de W&S bureaus die adverteren voor CV’s en daarmee nu ook hun eigen concurrent direct voeden. Een slimme deal zou je zeggen van The Guardian, immers, ze worden betaald om hun eigen database te vullen.

Nu is een CV database opbouwen als jobboard en daar zelf van profiteren niets vreemds in Engeland, want een Engelse site Reed doet dit al jaren. Dit is overigens geen enkele ‘familie’ van Reed Business, het is een W&S bureau dat heel vroeg is geweest met slim een gratis jobboard op te zetten en de CV database ook voor hun eigen business te gebruiken. Maar die vragen dus geen geld aan de bureaus en werkgever om daar hun vacatures te plaatsen.

Toch is het interessant om naar te kijken. Is dit een model waar ook de grote jobboards (VNU) of kranten (Telegraaf) in Nederland naar kunnen gaan kijken. Niet alleen adverteren, maar ook CV’s aanbieden aan hun klanten?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


798 views | Reageer (2 reacties)
  • Frans Greven

    Dit doet denken aan NewMonday dat ooit door Randstad en VNU is gestart. Monsterboard is er al actief mee in diverse landen in Europa (o.a. Duitsland). Zijn er nog meer voorbeelden van media-partijen die dit doen?

  • Frans Greven

    Dit doet denken aan NewMonday dat ooit door Randstad en VNU is gestart. Monsterboard is er al actief mee in diverse landen in Europa (o.a. Duitsland). Zijn er nog meer voorbeelden van media-partijen die dit doen?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën