Grumpy Old People

Door Voormalig Blogger op 11-06-2009 08:10.

krantlezenOpgeteld hebben ze meer dan 300 jaar bij het vorig jaar gesloten Polaroid in Enschede gewerkt. Het gaat om tien oud-werknemers die met een nieuw bedrijf, Impossible genaamd, de schouders zetten onder de ontwikkeling van instant films die kunnen worden gebruikt voor de direct-klaar camera’s van Polaroid. Het team heeft als missie om een nieuw product te ontwikkelen, met nieuwe eigenschappen, geproduceerd binnen een nieuw kader. Alle personeelsleden die bij Impossible aan de slag zijn gegaan zijn ouder dan 50 jaar! Bekijk eens hun site en zie hoe stoer, innovatief en duidelijk dit is op gezet!

Het maakte mij erg blij een uitgebreid artikel over het ‘Impossible-project’ te lezen in het NRC Next van vorige week. Ik ken namelijk binnen mijn eigen (mode) netwerk aanzienlijk veel 50+ professionals die moeizaam of beter ‘niet’ aan de bak komen. “Wij zijn zo’n leuk jong bedrijf, de gemiddelde leeftijd ligt hier rond de 26 jaar”  hoorde ik menigmaal tijdens mijn werkgever bezoeken. Ik vond dit een allerminst bevredigend en inspirerend antwoord op mijn vraag wat dit specifieke bedrijf nou zo bijzonder maakte.

We zullen straks met z’n allen tot ver boven de 65 jaar door ‘moeten’ werken hetgeen voor veel mensen die ik ken absoluut geen ‘moetje’ is. Hoe ouder we worden, hoe meer we hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen scheiden, hoe minder privé-moetjes er zijn, hoe meer rustig en in balans we in het leven staan en niet te vergeten, hoe meer we het leuk vinden om onze kennis te delen.

Op de onlangs gehouden DRI bleek het tijdens een paar interviews ook al: de jongere generatie heeft behoefte aan ‘mentoren’. Zij zoeken deze vaak dan ook maar buiten het bedrijf waar zij werken. In de meeste mode-bedrijven staat de corporate identity en dan met name het uiterlijk en de leeftijd erg hoog in het vaandel. Men is daarbij van mening dat oudere mensen te duur en te star zijn.

‘Mission impossible’ om deze perceptie om te keren?!

Ik denk het niet. Geen ‘mission’ zo leuk en uitdagend als er juist ook een ‘impossible’ element aan hangt.

Zo gaf Monique Hus onlangs een lezing over dit onderwerp tijdens de ‘Monday at Vakzuid meet-ups. Met haar bedrijf Booming Experience kijkt zij door de ogen van de 50 plusser. Hun dromen, ervaringen, verlangens en ergenissen ziet zij als waardevolle consumer insights die zij inzet in ‘proven concepts’ op allerlei gebied. En dat is goed. Want wie wil er nou leven in een wereld vol ‘grumpy old people’ ?

Deze blog is van voormalig RecTec blogger Isrid van Geuns van ISworks

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


642 views | Reageer (4 reacties)
  • Hi Isgrid, leuk artikel. Ik denk niet dat jongeren persé mentoring buiten een bedrijf zoeken. Het gaat er meer om dat ze uberhaupt mentoring willen/nodig hebben. Dit speelt vooral voor jonge freelancers.

  • Hi Isgrid, leuk artikel. Ik denk niet dat jongeren persé mentoring buiten een bedrijf zoeken. Het gaat er meer om dat ze uberhaupt mentoring willen/nodig hebben. Dit speelt vooral voor jonge freelancers.

  • Dank je Steven. Of jongeren überhaupt mentoring willen, daar begint inderdaad de vraag mee. Mij is gebleken dat er vaak ‘ingevuld’ wordt wat jongeren willen. Dat ze het misschien het leukste vinden om in een ‘jong’ bedrijf te werken….(vraag het me af…innoverend en prikkelend: zeker!) Ik was enige tijd geleden op een presentatie van Trendwolves (zie http://www.trendwolves.com en daar bleek wederom hoezeer wij (iets ouderen….) invullen voor hen en wat wij denken dat hun gedrag en wensen zijn. Wist je dat uit onderzoek bleek dat hun ‘heroes’ naast internationale film- en popsterren vaak ook bijvoorbeeld een oudere oom is die bijzonder werk doet of gewoon charismatisch is?

  • Dank je Steven. Of jongeren überhaupt mentoring willen, daar begint inderdaad de vraag mee. Mij is gebleken dat er vaak ‘ingevuld’ wordt wat jongeren willen. Dat ze het misschien het leukste vinden om in een ‘jong’ bedrijf te werken….(vraag het me af…innoverend en prikkelend: zeker!) Ik was enige tijd geleden op een presentatie van Trendwolves (zie http://www.trendwolves.com en daar bleek wederom hoezeer wij (iets ouderen….) invullen voor hen en wat wij denken dat hun gedrag en wensen zijn. Wist je dat uit onderzoek bleek dat hun ‘heroes’ naast internationale film- en popsterren vaak ook bijvoorbeeld een oudere oom is die bijzonder werk doet of gewoon charismatisch is?


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën