CompanyRating revisited

Door Bas van de Haterd op 10-06-2009 08:07.

denkenIn September van vorig jaar schreef ik al een artikel over CompanyRating, een initiatief van Intermediair. De insteek was toen dat het wel heel makkelijk was om je concurrent te pesten, zelfs zonder dag je daar voor hoefde te liegen of bedriegen. Door het zeer geringe aantal reviews was het bijvoorbeeld mogelijk met één review over Microsoft de hele status ver naar beneden te krijgen. Hoewel het nog steeds mogelijk is om concurrentje te pesten heeft Company Rating inmiddels gelukkig wel stappen genomen om enige zekerheden in te bouwen (zoals een e-mail verificatie).

We zijn inmiddels zo’n 8 maanden verder en ik dacht: laat ik Company Rating eens opnieuw bezoeken. Tot mijn grote verbazing las ik dat ook blogcollega Marc Drees dat afgelopen week gedaan had, maar gelukkig met een hele andere insteek. Hij heeft de aantallen bekeken (gemiddeld 7,3 nieuwe bedrijven en 26,5 reviews per dag erbij), ik wilde meer inhoudelijk kijken naar het soort reviews dat er staat en hoe Nederland oordeelt over zijn werkgever.

Het eerste dat opvalt, of ook niet echt, is de IT bedrijven het vaakst beoordeeld zijn. Niet geheel onverwacht aangezien hun medewerkers doorgaans het meest online zijn natuurlijk en IT’ers zeer kritisch zijn op de arbeidsmarkt. Ruim 1.800 IT bedrijven zijn beoordeeld, tegen bijvoorbeeld ruim 750 in de financiële dienstverlening en een vergelijkbaar aantal in de industrie. Maar het aantal bedrijven zegt natuurlijk niet zoveel, als een bedrijf maar één rating heeft.

Op de ranglijst van de bedrijven met de meeste beoordelingen staan verrassend een aantal niet zo’n grote bedrijven. Valori, wordt gevolgd door Tennet, Accon Avm, mijn oud werkgever Sogyo, Topdesk, Logica, Sns Reaal, Ordina, Capgemini, Fagrom, Ing, Randstad, Kpn, Atos Origin en Yacht.

Valori is een IT detacheerders met een gemiddelde score van 7,2. Met meer dan 71 toelichtingen (dus korte stukjes over de beoordeling) is het ook een bedrijf waar veel meer over te lezen is. Zoals bij elk bedrijf zijn de reviews erg gemengd, van een 0,0 met waarschuwingen tot hele goede cijfers.

tennet_merk_300TenneT, onze nationale energienet beheerder scoort een 7.0 gemiddeld. Vooral de werkdruk springt er in negatieve zin uit, maar voor een relatief groot bedrijf is dit een zeer goede score lijkt me.

Accon AVM is een accountancy kantoor en scoort met een 6,6 al weer beduidend minder dan TenneT en Valori. Wederom is ook hier de werkdruk het meest negatief beoordeeld.

Sogyo scoort een 7,7 en aangezien ik dit bedrijf van binnen en van buiten ken durf ik mijn hand in het vuur te steken dat dit een oprechte beoordeling is. Zelf heb ik er nooit kunnen aarden, maar niet elk bedrijf is voor iedereen. De sfeer onderling is er goed en de werknemers zijn er doorgaans heel tevreden. TopDesk doet het met een 8,3 nog beter.

logicaMaar dan de grote bedrijven, want dan zien we ineens verschillen in cijfers. Logica scoort bijvoorbeeld een 5,3 gemiddeld met toch meer dan 60 beoordelingen. De beloning scoort met een 4,3 het laagste cijfer. Opvallend als je bedenkt dat dit bij Sogyo een 7,1 scoort, maar Sogyo echt minder goed beloond (in geld dan) dan Logica. Atos Origindoet het nog slechter, met een 5,2 gemiddeld. Ook hier is de beloning weer zeer negatief met een 4,0.

De andere concurrenten doen het iets beter, hoewel het in het niet valt bij de eerste beoordelingen van de kleine IT bedrijven. Ordina scoort een 6.0 gemiddeld (wederom is de beloning het meest negatief beoordeelde), Cap Gemini een 6,5 (beloning een 5,2) en Yacht een 5,8 (beloning 5,1).

arringtoncigarZeer opvallend is dat de kleine bedrijven met voldoende reviews om enigszins representatief te zijn veel beter scoren dan de grote IT bedrijven. Ook opvallend is dat de beloning altijd het hete hangijzer is bij de grote IT bedrijven, terwijl deze altijd beter belongen dan de kleine in geld gemeten. En als voormalig beloningsonderzoeker kan ik dat met enige stelligheid zeggen.

Is het allemaal slecht als het een groot bedrijf is? Nee, SNS Reaal scoort bijvoorbeeld een 6,5 gemiddeld (ruime voldoende). ING daarentegen een 5,5 en bij ING is enkel de beloning zeer positief. Opvallend, want dit komt niet overeen met het beeld dat ik heb bij de ING medewerkers die ik ken. Randstad scoort met een 5,4 ook slecht en KPN met een 5,2 nog minder.

Verder valt het me op hoeveel bedrijven nog zeer weinig reviews hebben. Zelf zou ik als bedrijf dit toch stimuleren. Waarom? Omdat je nooit weet of een sollicitant verder kijkt dan het cijfer en niet naar het aantal reviews.

Daarnaast blijf ik bij mijn eerdere kritiek dat je cultuur niet in cijfers kán uitdrukken. Want wat voor de één een top werkgever is, is voor de ander helemaal niets. Zoals ik bij Sogyo al aangaf, het was gewoon niet mijn cultuur, wat niet wil zeggen dat het niet een top bedrijf is voor nagenoeg iedereen die er werkt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.051 views | Reageer (4 reacties)
  • maarten

    Ik ben het ten dele met dit artikel eens. “kritiek dat je cultuur niet in cijfers kán uitdrukken” is waar cultuur is een subjectief gegeven, maar wordt derhalve in een rapportcijfer uitgedrukt en daardoor juist gekwantificeerd.

    “Door het zeer geringe aantal reviews was het bijvoorbeeld mogelijk met één review over Microsoft de hele status ver naar beneden te krijgen. Hoewel het nog steeds mogelijk is om concurrentje te pesten heeft Company Rating inmiddels gelukkig wel stappen genomen om enige zekerheden in te bouwen (zoals een e-mail verificatie)”.
    Dit is inderdaad een belangrijke verbetering. Er zou echter ook een minimum aantal reviews als basis moeten worden bepaald om te kunnen komen tot een betrouwbaar oordeel over een bedrijf. Soms is een aantal van drie al genoeg, want daaruit kan blijken dat er een hele duidelijke lijn zit in de oordelen.

    Betreffende bijvoorbeeld SNS property Finance zie je dat er duidelijk een lijn zit. Oordeel over dit bedrijf is algeheel negatief dus er zit een lijn in. In de toelichting kun je dus soms een lijn ontdekken en dan kun je op basis van drie respondenten al iets zeggen over een bedrijf.

  • maarten

    Ik ben het ten dele met dit artikel eens. “kritiek dat je cultuur niet in cijfers kán uitdrukken” is waar cultuur is een subjectief gegeven, maar wordt derhalve in een rapportcijfer uitgedrukt en daardoor juist gekwantificeerd.

    “Door het zeer geringe aantal reviews was het bijvoorbeeld mogelijk met één review over Microsoft de hele status ver naar beneden te krijgen. Hoewel het nog steeds mogelijk is om concurrentje te pesten heeft Company Rating inmiddels gelukkig wel stappen genomen om enige zekerheden in te bouwen (zoals een e-mail verificatie)”.
    Dit is inderdaad een belangrijke verbetering. Er zou echter ook een minimum aantal reviews als basis moeten worden bepaald om te kunnen komen tot een betrouwbaar oordeel over een bedrijf. Soms is een aantal van drie al genoeg, want daaruit kan blijken dat er een hele duidelijke lijn zit in de oordelen.

    Betreffende bijvoorbeeld SNS property Finance zie je dat er duidelijk een lijn zit. Oordeel over dit bedrijf is algeheel negatief dus er zit een lijn in. In de toelichting kun je dus soms een lijn ontdekken en dan kun je op basis van drie respondenten al iets zeggen over een bedrijf.

  • @Maarten: Het hebben van een bepaalde lijn in reviews zegt nog steeds niet alles. Ik ken één organisatie waar alle medewerkers die er werken heel tevreden zijn, maar het is een hele specifieke cultuur waar niet iedereen in past. De mensen die weg gaan vullen zo’n review in, het bedrijf komt slecht uit op companyrating, maar dat zijn enkel de vertrekkers zo lijkt. En het verloop bij die organisatie is schrikwekkend laag (ik heb zelfs al voorgesteld om uit oogpunt van innovatie niet eens juist te kijken of het verhoogd zou kunnen worden…)

    Dat bedoel ik ook met het feit dat het gewoonweg niet uit te drukken is in cijfers.

    Je zou wel het kunnen afmeten aan het aantal medewerkers vs het aantal reviews, waarbij je dus oud werknemers ook de kans geeft. Dus bedrijven met minder dan 10 werknemers altijd, 11-50 vanaf 5, 50-250 vanaf 15 reviews. etc.

  • @Maarten: Het hebben van een bepaalde lijn in reviews zegt nog steeds niet alles. Ik ken één organisatie waar alle medewerkers die er werken heel tevreden zijn, maar het is een hele specifieke cultuur waar niet iedereen in past. De mensen die weg gaan vullen zo’n review in, het bedrijf komt slecht uit op companyrating, maar dat zijn enkel de vertrekkers zo lijkt. En het verloop bij die organisatie is schrikwekkend laag (ik heb zelfs al voorgesteld om uit oogpunt van innovatie niet eens juist te kijken of het verhoogd zou kunnen worden…)

    Dat bedoel ik ook met het feit dat het gewoonweg niet uit te drukken is in cijfers.

    Je zou wel het kunnen afmeten aan het aantal medewerkers vs het aantal reviews, waarbij je dus oud werknemers ook de kans geeft. Dus bedrijven met minder dan 10 werknemers altijd, 11-50 vanaf 5, 50-250 vanaf 15 reviews. etc.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën