arringtoncigarTot mijn grote verbazing lees ik deze ochtend dat bankiers zichzelf het hoogste cijfer geven qua integriteit. Dat meldt o.a. het FD.

Het bank- en verzekeringswezen geeft zichzelf een 8,3 waar het gaat om integriteit. Meer dan bijvoorbeeld de overheid en de gezondheidszorg. De energiesector scoort het laagst, maar nog steeds een 7,4. Let op, dit zijn dus de cijfers die men zichzelf geeft. Opvallend is dat ze hun baas gemiddeld een 6 geven en collega’s een 6,2.

Het geeft denk ik wel redelijk het probleem aan, met name in de financiële wereld. Een probleem van gebrek aan relativerend vermogen. Ik heb het al eerder gezegd en nu dan ook publiekelijk. In mijn optiek is er niemand in de financiële sector die zichzelf niet minimaal een beetje verantwoordelijk moet voelen voor wat er gebeurt is. Niemand die zich kan verschuilen achter corporate policy of ‘van hogere hand is…’. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid en pas als men de hand in eigen boezem durft te steken kan er iets veranderen.

Dit blog gaat vooral over HR en recruitment. HR heeft blijkbaar gefaald binnen de financiële wereld om te zien dat mensen met een sterk gevoel voor ethiek de organisatie verlieten. Of men was te blind voor het feit dat ze zich niet aanmelden. Recruitment heeft blijkbaar mensen geworven die onvoldoende sterk in hun schoenen stonden om, als ze de integriteit wel hadden, standvastig te zijn en iets te veranderen.

Het grootste probleem ligt in deze sector vrees ik echter in het feit dat er nog steeds geen zelfrelativerend vermogen is. Dat zagen we al in de bonus cultuur, waarbij men nog steeds vind recht te hebben ondanks de miljarden aan staatsteun en nu bewijst dit onderzoek het weer.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


829 views | Reageer (11 reacties)
  • De bankensector meent dat integriteit een moeten is en dus is en hoog cijfer de uitdrukking daarvan.

    Ik ben het met je eens dat het relativeringsvermogen niet best ontwikkeld is. Men is nog niet ontsnapt uit de cultuur waarin het mogelijk was zo te werken, zoals gebeurd is.

    Als we naar de enorme geldgedreven cultuur van de afgelopen decennia kijken, dan is het natuurlijk niet vreemd dat, daar waar heel veel geld omgaat en ‘theoretisch’ heel veel te verdienen valt, creativiteit ijverig beoefend wordt. Je hebt niet veel mensen nodig om iets op te zetten, dat moeilijk te doorgronden en te controleren valt. Meelopers die misschien wat zien, maar zwijgen zitten overal.

    Laten we hopen dat we de omslag kunnen maken naar een nieuwe betekenisvolle cultuur. Iedereen is geroepen daaraan (mee) te werken.

  • De bankensector meent dat integriteit een moeten is en dus is en hoog cijfer de uitdrukking daarvan.

    Ik ben het met je eens dat het relativeringsvermogen niet best ontwikkeld is. Men is nog niet ontsnapt uit de cultuur waarin het mogelijk was zo te werken, zoals gebeurd is.

    Als we naar de enorme geldgedreven cultuur van de afgelopen decennia kijken, dan is het natuurlijk niet vreemd dat, daar waar heel veel geld omgaat en ‘theoretisch’ heel veel te verdienen valt, creativiteit ijverig beoefend wordt. Je hebt niet veel mensen nodig om iets op te zetten, dat moeilijk te doorgronden en te controleren valt. Meelopers die misschien wat zien, maar zwijgen zitten overal.

    Laten we hopen dat we de omslag kunnen maken naar een nieuwe betekenisvolle cultuur. Iedereen is geroepen daaraan (mee) te werken.

  • Floor

    Een bank is naar mijn mening een kaartenhuis. Bedenk welke partijen zich wilen mengen in geval van geldzaken. Elke mening wordt gegeven. Iedereen is even directeur van de bank bij bijvoorbeeld een recessie of malafide zaken. Het stort in als je niet oplet.

    HR moet zeker de ethisch screening doen bij recruitment inzake bankpersoneel. Echter wat heeft de huidige (upcoming) genereatie met loyaliteit en ethiek te maken waarin het snelle geld en carriere als belangrijk wordt gezien.

    HR moet in banken heel veel doen aan cultuur behoud, door bijvoorbeeld ethieksessies te geven.

    Echter rebellie zit in de mens en niemand waagt zich in een keurslijf.
    Begrip naar buiten, naar de medewerkers, zelfbedachtzaamheid, reflectie, transparantie zijn KSF voor deze banken.

    Overigens zijn banken uitermate kwestbare instellingen voor wat betreft imago. Dus marketing en klantencommunicatie zijn een eye-openers wanneer dit succesvol wordt uitgevoerd.

  • Floor

    Een bank is naar mijn mening een kaartenhuis. Bedenk welke partijen zich wilen mengen in geval van geldzaken. Elke mening wordt gegeven. Iedereen is even directeur van de bank bij bijvoorbeeld een recessie of malafide zaken. Het stort in als je niet oplet.

    HR moet zeker de ethisch screening doen bij recruitment inzake bankpersoneel. Echter wat heeft de huidige (upcoming) genereatie met loyaliteit en ethiek te maken waarin het snelle geld en carriere als belangrijk wordt gezien.

    HR moet in banken heel veel doen aan cultuur behoud, door bijvoorbeeld ethieksessies te geven.

    Echter rebellie zit in de mens en niemand waagt zich in een keurslijf.
    Begrip naar buiten, naar de medewerkers, zelfbedachtzaamheid, reflectie, transparantie zijn KSF voor deze banken.

    Overigens zijn banken uitermate kwestbare instellingen voor wat betreft imago. Dus marketing en klantencommunicatie zijn een eye-openers wanneer dit succesvol wordt uitgevoerd.

  • @Floor: ik vind één ding uit je reactie opvallend, maar ik weet niet goed of ik het goed lees. Zeg je nu dat de upcomming generatie carrière en snel geld belangrijk vind? Dat is namelijk zeer tegenstrijdig met wat ik zie.

  • @Floor: ik vind één ding uit je reactie opvallend, maar ik weet niet goed of ik het goed lees. Zeg je nu dat de upcomming generatie carrière en snel geld belangrijk vind? Dat is namelijk zeer tegenstrijdig met wat ik zie.

  • Floor

    @Bas: ik vergeet te melden dat de er een etiket wordt geplaatst op deze generatie. Echter is werken naar mijn idee meer een vast element geworden voor deze generatie. Doorstuderen lijkt nu meer vluchtmiddel/noodzaak door recessie en toekomstontwikkelingen dan mensen dit doen dan door eigen beweegredenen.
    Geld spreekt eenmaal meer dan vrijheid in functie en ontwikkelingen. (Omdat vrijheid en ontwikkelingen ook nog eens verborgen zitten in geld) Gekoppeld in bankwezen is de cultuur (organizational behaviour) gericht op de buitenkant en niet de binnenkant van de mens (commercieel).
    Dit zijn factoren die ‘gemakzuchtigen’:–> snelle informatieverslinders (upcomers) kunnen behappen. Slechts een selectief deel zal zich bewust zelf ontwikkelen naar het geen wat zij voor ogen hebben. Anderen laten zich graag leiden door het aangereikte massaaanbod van ontwikkelmogelijkheden. Daarmee zeggende dat zij zich geruststellen (gechargeerd) met: “ik ontwikkel mijzelf, hoe maakt niet uit”.
    Inherent is de ontwikkeling/doorvoering van schoolsystemen waar nu veel meer de competentiegerichtheid en een overmaat aan verbreding van kennis een rol speelt. Er is amper een vaste lijn meer voor deze generatie in hun carrieregroei. Onzekerheidsfactor wordt nu een steeds meer toenemend iets door de betutteling in economie, politiek en aandikking door mediapap. Wat biedt zekerheid? Geld (zowel korte als lange termijn); nuancering: eigenlijk ook niet, gezien de crisis. Maar tergelijkertijd zal geld altijd een substantiele zekerheid geven. Iets waarmee we onszelf en ons gezin kunnen voeden – letterlijk en figuurlijk. De rest is mooi, maar zet geen zoden aan de dijk.
    Wat we zagen is dat mensen op latere leeftijd zich bewuster gaan gedragen. De omslag is nu ..meer aanwezig: onzekerheid in de maatschappij neemt toe en men is op jonge leeftijd en deze generatie inbegrepen zich steeds consequenter bewust aan het worden van de toenemende onzekerheid. First things First. Een eenlijnige beeldvorming, maar momenteel niet geheel onreeel.

    Geld is de sleutel. De besteding van het geld is gezien de wet van Maier de KSF. (E= K*A); Uitleg–>
    Waarin ik acceptatie de upcomers zie die vanuit hun acceptatiekeuze bepalen, de kwaliteit is geld versus groei/ontwikkeling. M.a.w.
    Effectiviteit = geld of groei&ontwikeling * acceptatie upcoming generatie.

    Effectiviteit zal meer zijn, naar mijn verwachting bij geld, mede omdat daar de acceptatie groter is. De kans is aannemelijker dat primaire arbeidsvoorwaarden meer effectief is bij een onzekere generatie.

    Het paradox doet zich echter voor: ethisch handelen versus het bestrijden van de onzekerheidsfactor. Geld ziet men te vaak als middel en men volgt deze vicieuze cirkel. In zulke situaties grijpt men te vaak naar transactioneel leiderschap en niet transformationeel. Eigenwaarde van medewerkers zijn ondergeschikt aan succes voor de organisatie, ethiek verliest terrein. Gezien het feit dat ethiek wordt gevormd met medewerking van medewerkers. Transactioneel lijkt beheersbaarder in kosten.

    Hoe ethisch kan men zijn als er geld wordt gepompt in werknemers, terwijl een bank enorme verliezen maakt? De shareholders vormen de chronische kwaal aangaande ethiek binnen banken.

  • Floor

    @Bas: ik vergeet te melden dat de er een etiket wordt geplaatst op deze generatie. Echter is werken naar mijn idee meer een vast element geworden voor deze generatie. Doorstuderen lijkt nu meer vluchtmiddel/noodzaak door recessie en toekomstontwikkelingen dan mensen dit doen dan door eigen beweegredenen.
    Geld spreekt eenmaal meer dan vrijheid in functie en ontwikkelingen. (Omdat vrijheid en ontwikkelingen ook nog eens verborgen zitten in geld) Gekoppeld in bankwezen is de cultuur (organizational behaviour) gericht op de buitenkant en niet de binnenkant van de mens (commercieel).
    Dit zijn factoren die ‘gemakzuchtigen’:–> snelle informatieverslinders (upcomers) kunnen behappen. Slechts een selectief deel zal zich bewust zelf ontwikkelen naar het geen wat zij voor ogen hebben. Anderen laten zich graag leiden door het aangereikte massaaanbod van ontwikkelmogelijkheden. Daarmee zeggende dat zij zich geruststellen (gechargeerd) met: “ik ontwikkel mijzelf, hoe maakt niet uit”.
    Inherent is de ontwikkeling/doorvoering van schoolsystemen waar nu veel meer de competentiegerichtheid en een overmaat aan verbreding van kennis een rol speelt. Er is amper een vaste lijn meer voor deze generatie in hun carrieregroei. Onzekerheidsfactor wordt nu een steeds meer toenemend iets door de betutteling in economie, politiek en aandikking door mediapap. Wat biedt zekerheid? Geld (zowel korte als lange termijn); nuancering: eigenlijk ook niet, gezien de crisis. Maar tergelijkertijd zal geld altijd een substantiele zekerheid geven. Iets waarmee we onszelf en ons gezin kunnen voeden – letterlijk en figuurlijk. De rest is mooi, maar zet geen zoden aan de dijk.
    Wat we zagen is dat mensen op latere leeftijd zich bewuster gaan gedragen. De omslag is nu ..meer aanwezig: onzekerheid in de maatschappij neemt toe en men is op jonge leeftijd en deze generatie inbegrepen zich steeds consequenter bewust aan het worden van de toenemende onzekerheid. First things First. Een eenlijnige beeldvorming, maar momenteel niet geheel onreeel.

    Geld is de sleutel. De besteding van het geld is gezien de wet van Maier de KSF. (E= K*A); Uitleg–>
    Waarin ik acceptatie de upcomers zie die vanuit hun acceptatiekeuze bepalen, de kwaliteit is geld versus groei/ontwikkeling. M.a.w.
    Effectiviteit = geld of groei&ontwikeling * acceptatie upcoming generatie.

    Effectiviteit zal meer zijn, naar mijn verwachting bij geld, mede omdat daar de acceptatie groter is. De kans is aannemelijker dat primaire arbeidsvoorwaarden meer effectief is bij een onzekere generatie.

    Het paradox doet zich echter voor: ethisch handelen versus het bestrijden van de onzekerheidsfactor. Geld ziet men te vaak als middel en men volgt deze vicieuze cirkel. In zulke situaties grijpt men te vaak naar transactioneel leiderschap en niet transformationeel. Eigenwaarde van medewerkers zijn ondergeschikt aan succes voor de organisatie, ethiek verliest terrein. Gezien het feit dat ethiek wordt gevormd met medewerking van medewerkers. Transactioneel lijkt beheersbaarder in kosten.

    Hoe ethisch kan men zijn als er geld wordt gepompt in werknemers, terwijl een bank enorme verliezen maakt? De shareholders vormen de chronische kwaal aangaande ethiek binnen banken.

  • @Floor: ik heb je stuk nu een aantal keer geleden, maar kan er niet heel veel chocola van maken als ik eerlijk ben. Maar als ik je goed begrijp (en please, correct me if I’m wrong) stel je dat de nieuwe generaties vooral voor het geld gaan omdat ze geen zekerheid meer kunnen vinden in ontwikkeling.

    Als dat is wat je zegt, denk ik dat je heel erg verkeerd zit met je beeld van de nieuwe generatie. Natuurlijk, er is niet één label op een generatie te plakken. Net als niet alle baby boomers of X’ers gelijk zijn, is de nieuwe generatie dat ook niet.

    Maar…. als ik om me heen kijk (en ik heb het geluk heel veel jonge vrienden van begin 20 en jonger te hebben) zie ik echt niet de drang naar geld. Geld is volledig secundair aan ontwikkelingsmogelijkheden en vrijheid in de baan. Overigens moet je hier wel een hele belangrijke nuance bij maken: deze groep is niet het type dat snel bij een groot bedrijf gaat werken. Die heb je ook, dan kan ik me goed indenken dat daar heel anders wordt gedacht.

    Dat is ook erg typisch op b.v. company rating (zie review). Bij grote bedrijven, waar bekend is dat ze beter betalen, is beloning altijd heel slecht gewaardeerd. Bij de kleinere in de IT branche bijvoorbeeld, waarvan ze zeker beter betalen, is beloning veel positiever gereviewd.

    Zit het probleem niet veel meer in grote organisaties die blijkbaar vooral op het geld draaien? En waarbij er dus automatisch minder ethisch vermogen is, omdat geld belangrijker is in alles?

  • @Floor: ik heb je stuk nu een aantal keer geleden, maar kan er niet heel veel chocola van maken als ik eerlijk ben. Maar als ik je goed begrijp (en please, correct me if I’m wrong) stel je dat de nieuwe generaties vooral voor het geld gaan omdat ze geen zekerheid meer kunnen vinden in ontwikkeling.

    Als dat is wat je zegt, denk ik dat je heel erg verkeerd zit met je beeld van de nieuwe generatie. Natuurlijk, er is niet één label op een generatie te plakken. Net als niet alle baby boomers of X’ers gelijk zijn, is de nieuwe generatie dat ook niet.

    Maar…. als ik om me heen kijk (en ik heb het geluk heel veel jonge vrienden van begin 20 en jonger te hebben) zie ik echt niet de drang naar geld. Geld is volledig secundair aan ontwikkelingsmogelijkheden en vrijheid in de baan. Overigens moet je hier wel een hele belangrijke nuance bij maken: deze groep is niet het type dat snel bij een groot bedrijf gaat werken. Die heb je ook, dan kan ik me goed indenken dat daar heel anders wordt gedacht.

    Dat is ook erg typisch op b.v. company rating (zie review). Bij grote bedrijven, waar bekend is dat ze beter betalen, is beloning altijd heel slecht gewaardeerd. Bij de kleinere in de IT branche bijvoorbeeld, waarvan ze zeker beter betalen, is beloning veel positiever gereviewd.

    Zit het probleem niet veel meer in grote organisaties die blijkbaar vooral op het geld draaien? En waarbij er dus automatisch minder ethisch vermogen is, omdat geld belangrijker is in alles?

  • Pingback: Twitter Trackbacks for Bankiers vinden zichzelf integer | RecTec [rectec.nl] on Topsy.com()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën