foto-sjp-magneetGisteren was de uitreiking van de SJP Magneten, de prijzen voor de beste arbeidsmarktcommunicatie campagnes van het jaar. Ik was er helaas niet bij (uitnodiging kwam pas diezelfde dag in mijn mailbox), maar heb ook het idee dat ik niet veel gemist heb. Er was slechts één gouden magneet. Ook opvallend is dat er in de categorie internetsites van 13 inzendingen maar 1 nominatie viel en in de categorieën Radiocommercials, Buitenreclame, Internetsites, Below-the-line en Smart out of the Box geen bekroningen vielen.

Persoonlijk ben ik al een tijdje sceptisch over het hele magneten concept. Ik denk namelijk dat als je echt goede campagnes doet je ook bij ‘gewone’ reclameprijzen in de prijs kan vallen, zoals Base-X en de AIVD campagne al hebben bewezen. Het zou toch ook vreemd zijn als de FMCG reclames of de Bank reclames ineens andere prijzen gaan organiseren? Maar afgezien van dat is het niet uitreiken van veel prijzen in combinatie met het uitreiken van maar één gouden magneet denk ik wel een teken aan de wand. Het kan zoveel beter.

Ook schrok ik van de grote hoeveelheid categorieën, volgens mij is een goede campagne altijd een integratie van veel verschillende media en zou je dus moeten gaan voor ‘de beste camapgne’ en minder op ‘de beste print, de beste radio commercial, etc’.

Zoals gebruikelijk de laatste jaren vallen de duurste campagnes van overheidsinstellingen (landmacht en jusititie) het meest in de prijzen. Sterker nog, er is maar één campagne (Amerpoort) van een commercieel bedrijf dat een prijs mee naar huis kreeg. En dat was dan ook volkomen terecht, ik vond die campagne absoluut top!

Voor de rest was het not for profit en overheid dat de klok sloeg, toch opvallend. Wederom ging de Landmacht met geschikt/ongeschikt er met de nodige prijzen vandoor (5 stuks maar liefst), de luchtmacht met Base-X kreeg er 1, dienst justitiële inrichten met een verder goede campagne 3 de RET kreeg er (ook volkomen terecht) 1 en het dierenasiel A’dam kreeg er één.

Jammer dat goede campagnes van de laatste tijd zonder bureau niet mee dingen. Energize heeft met zijn twitter sollicitatie natuurlijk een perfecte no budget, high reward campagne opgezet (maar misschien te laat om mee te dingen), maar dat de politie campagne via youtube niet mee heeft gedongen naar prijzen vind ik persoonlijk wel erg jammer.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het persoonlijk erg mager vind dat campagnes (hoe goed ze ook zijn) die al jaren draaien nog steeds magneten mee naar huis nemen. Is de creativiteit zo beperkt?

Nawoord: ik word er net terecht op gewezen dat Amerpoort ook geen commerciële organisatie is. Uiteindelijk heeft dus geen enkele commerciële organisatie een magneet gewonnen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


573 views | Reageer (6 reacties)
  • De SJP heeft er erg goed aan gedaan om de magneten in het leven te roepen. De magneten doe hun werk, als prijs voor meest creatieve arbeidscommunicatie campagnes, goed. Een magneet winnen is echt een ding in arbeidscommunicatie-land. Laten we blij zijn dat de tijd van advertentietje-in-het-lokale-sufferdje-en-klaar-is-kees-de-reclameman voorbij is!
    Ik ben het met je eens dat de SJP wat mag meegaan in haar tijd en niet zo bureau-gericht moet denken. Wat betreft de categorieën ben ik het niet met je eens. Campagnes zijn tegenwoordig inderdaad groots (print, radio, tv en andere nieuwe media) en mogen best op elke ding apart beoordeeld worden. In mijn tijd bij Steam werd een ABN Amro-campagne ook ingestuurd voor meerdere categorieën. En misschien was de website niet zo leuk doorvertaald, maar trokken de posters wel veel aandacht.

    Anyway, als ik woensdag niet kapot uit Groningen was gekomen, was ik zeker even langs gegaan!

  • De SJP heeft er erg goed aan gedaan om de magneten in het leven te roepen. De magneten doe hun werk, als prijs voor meest creatieve arbeidscommunicatie campagnes, goed. Een magneet winnen is echt een ding in arbeidscommunicatie-land. Laten we blij zijn dat de tijd van advertentietje-in-het-lokale-sufferdje-en-klaar-is-kees-de-reclameman voorbij is!
    Ik ben het met je eens dat de SJP wat mag meegaan in haar tijd en niet zo bureau-gericht moet denken. Wat betreft de categorieën ben ik het niet met je eens. Campagnes zijn tegenwoordig inderdaad groots (print, radio, tv en andere nieuwe media) en mogen best op elke ding apart beoordeeld worden. In mijn tijd bij Steam werd een ABN Amro-campagne ook ingestuurd voor meerdere categorieën. En misschien was de website niet zo leuk doorvertaald, maar trokken de posters wel veel aandacht.

    Anyway, als ik woensdag niet kapot uit Groningen was gekomen, was ik zeker even langs gegaan!

  • Maar wat maakt arbeidsmarktcommunicatie nu zo heel erg anders dan andere communicatie? Natuurlijk is het een specialisatie, net als B2B iets anders is dan B2C en FMCG iets anders is dan financieel. Maar ik vraag me dus af of het echt nuttig is om daar een specifieke prijs voor te hebben of dat je misschien één AMC prijs bij de SPIN awards of de Effies of zo moet hebben. Het komt op mij altijd een beetje over al: we winnen geen prijzen bij de gewone reclame prijzen, dus bedenken we maar onze eigen prijs want we zijn zo bijzonder 🙂

  • Maar wat maakt arbeidsmarktcommunicatie nu zo heel erg anders dan andere communicatie? Natuurlijk is het een specialisatie, net als B2B iets anders is dan B2C en FMCG iets anders is dan financieel. Maar ik vraag me dus af of het echt nuttig is om daar een specifieke prijs voor te hebben of dat je misschien één AMC prijs bij de SPIN awards of de Effies of zo moet hebben. Het komt op mij altijd een beetje over al: we winnen geen prijzen bij de gewone reclame prijzen, dus bedenken we maar onze eigen prijs want we zijn zo bijzonder 🙂

  • Ik snap wat je bedoelt, Bas. Maar ik vind het aanprijzen van een dienst of product toch wezenlijk anders dan het werven van personeel/doen aan werkgeversbekendheid/klantenbinding.

  • Ik snap wat je bedoelt, Bas. Maar ik vind het aanprijzen van een dienst of product toch wezenlijk anders dan het werven van personeel/doen aan werkgeversbekendheid/klantenbinding.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën