Vuur

Door Voormalig Blogger op 20-05-2009 14:29.

vuur-blog-rec-tecHoewel de fashion industrie bekend staat als relatief recessie veilig vallen er ook hier nu rake klappen. Het gaat bijvoorbeeld helemaal niet goed met het van oorsprong Nederlandse kledingmerk Mexx. Een aantal weken geleden kreeg ik per mail en sms (vanuit het hol van de leeuw) het nieuws door dat er collectief werknemers naar huis werden gestuurd. Het bleek later om ongeveer 25% van het hoofdkantoor te gaan. De vraag is echter, is dit vanwege de crisis of is hier iets anders aan de hand?Het bedrijf werd in 2001 overgenomen door het Amerikaanse Liz Claiborne. Dat bedrijf heeft onlangs bekend gemaakt een bestuurder van concurrent Esprit aangetrokken te hebben om Mexx er weer bovenop te helpen. Volgens president-directeur William McComb van Liz Claiborne heeft het aantrekken van Thomas Grote niets te maken met het feit dat hij bij Esprit vandaan komt, maar alles met zijn talenten. ‘Hij is een briljante leider die de klanten, de markt en het product goed kent.’

Vooropgesteld dat ik best aan wil nemen dat de keuze voor deze leider overwogen is voelt dit statement toch wat ‘koud’ aan en geeft mij, laat staan de werknemers (inside info), niet echt veel vertrouwen. Want sinds het vertrek van oprichter Rattan Chadha is het ‘vuur’ uit dit bedrijf. In mijn ogen is Mexx sterk vergelijkbaar met Oilily dat recent  failliet verklaard werd.

Ik zal deze mening toelichten met een persoonlijk verhaal:

Zelf ben ik nog aangenomen door oprichter Willem Olsthoorn omdat hij graag wilde dat ik met mijn expertise Oilily Golf op zou zetten. Toen na enige maanden duidelijk werd dat er ‘maatregelen’ en herstructurering nodig waren binnen het bedrijf met weer een focus op de core-business heb ik in overleg met nieuw aangetreden CEO Robin van Scheers de werkzaamheden op golf stil gelegd en werd mij gevraagd de business unit ‘women’ te leiden. Ik ken het bedrijf dus van binnen uit. Ik kan jullie vertellen dat ik nooit eerder een dergelijke fashion community had meegemaakt in mijn carrière. Het hele gebouw, de werknemers (van magazijn tot design department en de dames van de kantine) ademde de Oilily corporate identity. Een echt familie gevoel (Oililyanen noemden wij onszelf). Ook ik ben met het virus besmet geraakt, verdiepte mij in de geschiedenis van het merk, ontwikkelde een grote liefde voor authentiek artwork en design, liep al snel ook rond in een rok met ‘velvet flower print’ en zelfs mijn huis kreeg kleur.

Na Willem hebben meerdere bestuurders hun licht laten schijnen over het te voeren beleid en in 2003 investeerde H2 equity partners in Oilily en startten hun ‘turn around’ beleid. Er werden professionals van ‘all over the world’ ingevlogen die allemaal hun plasje mochten doen over de collectie. Ik zal de hysterische details en gevolgen nu even achterwege laten.

Vorig jaar was ik aanwezig op een seminar over leiderschap. Daarin werd door 1 van de sprekers een prachtig verhaal gedaan over ‘het vuur’ in een bedrijf. Dit vuur brandt altijd in de oprichter van het bedrijf, daarom heen ontstaat een cirkel van ‘aanhangers’. In beginsel zijn dat veelal ook familie en vrienden en naarmate het bedrijf groeit breidt de cirkel zich uit en ontstaan er meerdere cirkels om ‘het vuur’ heen. Wat ik interessant vond aan het verhaal is dat vaak blijkt dat door de tijd het vuur in de kleinste cirkel, de eerste aanhangers, niet altijd bij een ieder meer even sterk brandt of zelfs dooft terwijl deze cirkel vaak wel het beleid bepaalt van het bedrijf. Onopgemerkt blijft het vuur dat in de harten brandt van medewerkers in de tweede of derde cirkel.

Passie is belangrijk bij een bedrijf, dus zoek en vind de ware ambassadeurs van het bedrijf (tip: zoek ook in het magazijn en op de adminisratie). Zie waar het vuur brandt en zet deze mensen in voor je beleid en laat je inspireren. Die meerdere vuurtjes zullen één groot brandend geheel vormen en  let op: Succes zal dan onvermijdelijk zijn!

Deze blog is van voormalig RecTec blogger Isrid van Geuns van ISworks

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


879 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën