Wat moet ik met Twitter?

Door Bas van de Haterd op 18-05-2009 08:27.

twitter1Twitter is momenteel hot, de media schijnen hun mond er niet over te kunnen houden (tot mijn persoonlijke frustratie aan toe als fanatiek twitteraar) en ook op blogs als deze blijft er over geschreven worden. Op Rectec is al uitgelegd wat het is, Hoe je je baan ermee kan verliezen (waar trouwens ook deze post over gaat), hoe je er een baan of kandidaat mee kan zoeken, en recentelijk hoe Energize er gratis zo’n 19.000 Nederlanders (behoorlijk in de doelgroep) mee wist te bereiken. Maar in trainingen en workshops hoor ik nog vaak de vraag: maar wat kan ik er nu mee op recruitment gebied? En recent kwam daar de vraag bij: ik snap wat het is, maar ik zie het nu niet, toch hebt ik het gevoel dat ik iets mis, wat mis ik? Op beide vragen wil ik proberen een eenvoudig antwoord te geven.

De eerste vraag: wat kan ik er nu mee op recruitment gebied. Het antwoord dat ik dan altijd geef is: hoeveel tijd ben je bereid er in te stoppen? Meestal is de reactie dan: weinig of zo min mogelijk. Dan is mijn antwoord eenvoudig: he-le-maal niets.

Waarom is de actie van Energize zo succesvol? Omdat Klaas Weima al een tijd lang gewoon het leuk vind om te twitteren. Omdat hij een netwerk heeft van volgers die hem aardig vinden en zijn leuke actie ge-retweet hebben (dus hebben herhaald voor hun eigen volgers). De meeste recruiters beginnen pas te denken wat ze kunnen als ze ergens iets nodig hebben of een vacature moeten vervullen. Dan heb je nog niets, dus kan je er niets mee. Uitzonderingen daargelaten, want er zijn een reeks goede recruiters die ook op Twitter actief zijn.

Maar als je puur op Twitter gaat voor recruitment, doe het dan vooral niet is mijn mening. Want Twitter is een sociaal medium, het is een medium waar mensen contact houden en met elkaar in gesprek gaan. Op vele verschillende manieren en in verschillende stijlen. Het is geen recruitment medium.

nokia_6280De tweede vraag: toch heb ik het gevoel dat ik iets mis, zal ik ook beantwoorden. In mijn optiek mis je een complete sociale revolutie. Dat klinkt heel sterk en ik zal alle vergruizende reacties hierop dat Twitter zo’n onzin is omdat mensen niet geïnteresseerd zijn in elke poep en scheet die je laat nu over me heen laten komen. Maar Twitter is meer ‘what’s on your mind’ dan ‘what are you doing’. Ik trek een vergelijk met de mobiele telefoon. Toen die opkwam hoorde je exact hetzelfde als nu met Twitter. Om een aantal zeer veel gehoorde quotes te gebruiken: ‘onzin, ik wil niet overal bereikbaar zijn’ of ‘dat is iets voor yuppen en andere gekken’ en laten we niet vergeten ‘ik zal er nooit één kopen, dat is echt totaal overbodig’. Momenteel ken ik nog één persoon die wel werkt en geen mobiele telefoon heeft, uit principe. Gaat het ook zo met Twitter? Nee, ik denk het niet, maar de trend van ‘real time communiceren’ is er al heel lang en Twitter heeft iets gemaakt waar bij veel mensen wel behoefte aan is. Miljoenen mensen vullen al regelmatig hun ‘wie-wat-waar’ op Hyves in en ook facebook profielen hebben deze updates elke dag weer bij mensen. Er is een behoefte niet alleen dit te delen, maar ook hierover in gesprek te gaan. In besloten kringen gebeurt dit al zoveel, Twitter is de online extentie hiervan net zoals in het begin veel mensen niet in Hyves geloofde (nu 6,9 miljoen Nederlandse profielen) en ik jaren vergruisd ben omdat ik stelde dat Linkedin een belangrijk wervingsmiddel zou worden.

Twitter is onderdeel, misschien wel leidend, in een sociale revolutie die nu plaatsvind. Een sociale revolutie die ondersteund wordt door nieuwe technologie. Maar moet je er iets mee? Nee, je moet niets en voorlopig kan je die trend nog gewoon negeren, want heel groot is het nog niet.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.200 views | Reageer (4 reacties)
  • precies, het is een mooie tool om te communiceren…dus gewoon weer een optie erbij…en dankzij metcalfe’s law weer een geweldige netwerk extentie…

  • precies, het is een mooie tool om te communiceren…dus gewoon weer een optie erbij…en dankzij metcalfe’s law weer een geweldige netwerk extentie…

  • Bas, ik denk dat je met je tweede punt heel raak slaat. Twitter is iets dat je moet doen om het te begrijpen. En met ‘het’ bedoel ik de sociale media revolutie. Het gaat nooit om Twitter an sich. Het gaat er om dat je als bedrijf een manier vind om met je doelgroep te communiceren. En om dat optimaal te doen, moet je begrip hebben van alle soorten media die je daarvoor kunt gebruiken. Twitter is een van die media geworden, het is meer real-time dan bloggen en meer gericht op snelle orientatie dan RSS.

    Zelf zie ik het nog niet zo. Ik twitter wat volgens mij interessant kan zijn voor mijn volgelingen. En daar laat ik het bij. Maar alles begint met proberen.

  • Bas, ik denk dat je met je tweede punt heel raak slaat. Twitter is iets dat je moet doen om het te begrijpen. En met ‘het’ bedoel ik de sociale media revolutie. Het gaat nooit om Twitter an sich. Het gaat er om dat je als bedrijf een manier vind om met je doelgroep te communiceren. En om dat optimaal te doen, moet je begrip hebben van alle soorten media die je daarvoor kunt gebruiken. Twitter is een van die media geworden, het is meer real-time dan bloggen en meer gericht op snelle orientatie dan RSS.

    Zelf zie ik het nog niet zo. Ik twitter wat volgens mij interessant kan zijn voor mijn volgelingen. En daar laat ik het bij. Maar alles begint met proberen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën