trustDe Edelman trust barometer is een onderzoek dat al 10 jaar lang gedaan wordt naar het vertrouwen in bedrijven en organisaties. Hoewel even gechargeerd en erg kort samengevat zien ze al jaren een dalend vertrouwen van het algemene publiek in bijna alles dat organisatie is, bedrijven, overheid, etc. Het vertrouwen in mensen daarentegen stijgt daarentegen.

We hebben nu natuurlijk turbulente tijden achter de rug, waar het vertrouwen zeer sterk gedaald is in met name de financiële sector. Dat is niet onlogisch, maar het onderzoek laat dit jaar een paar hele mooie en essentiële zaken zien voor recruitment en HR.

Op de tweede plek van belangrijke zaken die vertrouwen geven in een bedrijf staat namelijk ‘is a company that treats its employees well’. In andere woorden, één van de belangrijkste redenen om een bedrijf te vertrouwen, om er zaken mee te doen, om diens producten te kopen is dat het bedrijf bekend staat als goed voor zijn werknemers.

Of de 8e plek staat nog een HR gerelateerd item: ‘has senior leadership that can be trusted’. Oftewel, het imago van het top management is van wezenlijk groot belang. Nu hoor ik mensen al denken: maar dat is toch geen HR? Maar volgens mij wel. Leiderschap hoort bij HR, leiderschap (en personal branding) zou vanuit HR en recruitment moeten worden gestimuleerd aan het senior management. Niet enkel de hoofddirectie, maar het hele management.

Want wat blijkt dat één van de allerbelangrijkste onderdelen te zijn dat uiteindelijk vertrouwen geeft? Continue communicatie. Ruim 60% van de mensen wereldwijd geeft aan dat ze informatie 3 tot 5 keer moeten horen voor ze het geloven. Eén van de manieren is door zelf te beginnen, met bijvoorbeeld een corporate blog of via twitter, om te communiceren. En niet enkel het positieve nieuws, maar ook de berichten die misschien iets minder positief zijn, maar wel eerlijk.

Een ander item dat belangrijk blijkt is dat management een voorbeeldrol moet vervullen. Het vrijwillig teruggeven van bonussen, het accepteren van pay cuts en het laten zien dat ze ook persoonlijk betrokken zijn bij de crisis en ontslagen is voor de buitenwereld zeer belangrijk.

Vertrouwen is de key in deze wereld. Het zal ook enkel belangrijk worden in mijn optiek en de manier waarop bedrijven met personeel en management omgaan is één van de kern onderdelen van vertrouwen. En daarin zou HR een leidende rol moeten pakken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


702 views | Reageer (10 reacties)
  • Helemaal mee eens, maar dit wordt al jaren gezegd HR moet een leidende rol nemen moet meer een business partner zijn. Wat houdt ze tegen in mijn beleving gebeurd dit nog veel te weinig. Wat is de drempel waar komt de angst en vrees vandaan om het niet te doen of te weinig te doen. Wat heeft HR te verliezen. Of misschien heb ik het mis… zou kunnen. Ik kijk vanaf de zijlijn en ben geen HR professional.

  • Helemaal mee eens, maar dit wordt al jaren gezegd HR moet een leidende rol nemen moet meer een business partner zijn. Wat houdt ze tegen in mijn beleving gebeurd dit nog veel te weinig. Wat is de drempel waar komt de angst en vrees vandaan om het niet te doen of te weinig te doen. Wat heeft HR te verliezen. Of misschien heb ik het mis… zou kunnen. Ik kijk vanaf de zijlijn en ben geen HR professional.

  • @Jeroen: het heeft te maken met het type mensen denk ik. Ik ken bedrijven waar het heel goed gaat, maar daar zitten dan ook hele goede mensen die zeggen: zo gaat het, dat weten te onderbouwen (daar zit veelal een groot probleem) en vervolgens management buy in krijgen. HR verwacht vaak dat het naar ze gebracht wordt, maar ze moeten die rol zelf op zich nemen én het (cijfermatig) onderbouwen.

    Om een voorbeeld te noemen, ik betwijfel of er in Nederland 50 HR medewerkers zijn die de Edelman Trust barometer kennen. Dan kan je hem ook niet gebruiken om beleid te onderbouwen. Recent onderzoek wees b.v. uit dat geen van de (kleine steekproef) 450 HR mensen ook maar spontaan één weblog of website noemde waar ze vakinformatie vandaan haalde.

  • @Jeroen: het heeft te maken met het type mensen denk ik. Ik ken bedrijven waar het heel goed gaat, maar daar zitten dan ook hele goede mensen die zeggen: zo gaat het, dat weten te onderbouwen (daar zit veelal een groot probleem) en vervolgens management buy in krijgen. HR verwacht vaak dat het naar ze gebracht wordt, maar ze moeten die rol zelf op zich nemen én het (cijfermatig) onderbouwen.

    Om een voorbeeld te noemen, ik betwijfel of er in Nederland 50 HR medewerkers zijn die de Edelman Trust barometer kennen. Dan kan je hem ook niet gebruiken om beleid te onderbouwen. Recent onderzoek wees b.v. uit dat geen van de (kleine steekproef) 450 HR mensen ook maar spontaan één weblog of website noemde waar ze vakinformatie vandaan haalde.

  • @Bas: ook weer helemaal mee eens ik mis soms ook het proactieve ga praten met de business weet wat er speelt zowel intern binnen de organisatie als extern buiten de organisatie. Ik schrik een beetje van je laatste opmerking het is een kleine steekproef maar toch. Dit betekent dat ze leven in hun eigen kleine wereld er daar helaas te weinig buiten treden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Naast het menselijke aspect ontbreekt het aan de juiste cijfermatige/business kennis. Misschien moet je alle administratieve HR zaken uitbesteden en de strategische/tactische zaken onderbrengen bij marketing.

  • @Bas: ook weer helemaal mee eens ik mis soms ook het proactieve ga praten met de business weet wat er speelt zowel intern binnen de organisatie als extern buiten de organisatie. Ik schrik een beetje van je laatste opmerking het is een kleine steekproef maar toch. Dit betekent dat ze leven in hun eigen kleine wereld er daar helaas te weinig buiten treden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Naast het menselijke aspect ontbreekt het aan de juiste cijfermatige/business kennis. Misschien moet je alle administratieve HR zaken uitbesteden en de strategische/tactische zaken onderbrengen bij marketing.

  • Alexander Crépin

    Het feit dat we het na al die jaren nog steeds hebben over het nemen van een leidende rol door HR zegt naar mijn idee genoeg.
    HR is ooit ontstaan als staffunctie. Het is verbonden aan organisatie principes uit het industriële tijdperk. Vele organisaties functioneren nog steeds op basis van de uitgangspunten uit die tijd: hierarchie, controle en functionele specialisatie.
    Het is maar helemaal de vraag of er in het type organisatie waar we naar toe groeien behoefte is aan iets dat zijn bestaanrecht ontleend aan achterhaalde principes. Ik las onlangs HR: hardly relevant.
    E.e.a. impliceert overigens geenszins dat er geen aandacht gegeven moet worden aan de mens in de organisatie. Mensen zijn de organisatie! Ik roep het al een tijdje. We betreden een nieuw tijdperk. Daarin gelden nieuwe spelregels. Op mijn blog http://www.inHR.nl schrijf ik over de wereld in verandering de gevolgen voor HR. (sorry Bas beetje reclame voor eigen parochie)

  • Alexander Crépin

    Het feit dat we het na al die jaren nog steeds hebben over het nemen van een leidende rol door HR zegt naar mijn idee genoeg.
    HR is ooit ontstaan als staffunctie. Het is verbonden aan organisatie principes uit het industriële tijdperk. Vele organisaties functioneren nog steeds op basis van de uitgangspunten uit die tijd: hierarchie, controle en functionele specialisatie.
    Het is maar helemaal de vraag of er in het type organisatie waar we naar toe groeien behoefte is aan iets dat zijn bestaanrecht ontleend aan achterhaalde principes. Ik las onlangs HR: hardly relevant.
    E.e.a. impliceert overigens geenszins dat er geen aandacht gegeven moet worden aan de mens in de organisatie. Mensen zijn de organisatie! Ik roep het al een tijdje. We betreden een nieuw tijdperk. Daarin gelden nieuwe spelregels. Op mijn blog http://www.inHR.nl schrijf ik over de wereld in verandering de gevolgen voor HR. (sorry Bas beetje reclame voor eigen parochie)

  • Floor

    @heren hierboven
    HR is ondergeschoven wanneer HR dat wil.
    HR moet zijn respect en winst behalen door constant te praten en te praten. Daarnaast moet het op tijd aan haar doelstellingen werken en deze met minimaal acceptabel niveau behalen.
    Ik deel de mening voor wat betreft kennis over de diensten/producten (core-business). Die moet HR zeker bezitten.

    Een nieuwe omslag voor HR zal dan ook moeten zijn dat HR mensen een dagdeel/uur (time-management) besteden aan meelopen me klantenbezoek en hun eigen introducties/stages krijgen op de werkvloer, anders dan dat zij die geven aan nieuwe employees.

    Organisaties zit vol met paniekerige betweters en targetpeoples.
    HR volk:
    Breng rust… Durf, doen en doorzetten.

    bon

  • Floor

    @heren hierboven
    HR is ondergeschoven wanneer HR dat wil.
    HR moet zijn respect en winst behalen door constant te praten en te praten. Daarnaast moet het op tijd aan haar doelstellingen werken en deze met minimaal acceptabel niveau behalen.
    Ik deel de mening voor wat betreft kennis over de diensten/producten (core-business). Die moet HR zeker bezitten.

    Een nieuwe omslag voor HR zal dan ook moeten zijn dat HR mensen een dagdeel/uur (time-management) besteden aan meelopen me klantenbezoek en hun eigen introducties/stages krijgen op de werkvloer, anders dan dat zij die geven aan nieuwe employees.

    Organisaties zit vol met paniekerige betweters en targetpeoples.
    HR volk:
    Breng rust… Durf, doen en doorzetten.

    bon


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën