twitterTwitter is een medium waarmee je met 140 karakters (iets minder dan een SMS) korte berichtjes naar elkaar kan sturen. Met het grote verschil dat je het niet één of één, maar één op meer kan doen. Het is echter ook weer geen openbare chat room, want jij bepaald wie je volgt (en van wie je dus berichten leest) en mensen bepalen of ze jou willen volgen (en je kan mensen ook nog blokken).

Twitterazi (fanatieke twitteraars) zetten overal tw voor. Je hebt dus tweetups (meetups waar mensen elkaar fysiek ontmoeten), twitnicks (picknicks) en nu ook Twilliciteren (solliciteren) op twacatures (vacatures). Online media bureau Energize zoekt een account manager en een strateeg en dat in 140 karakters.

Interessant is dat ze de functies in 140 karakters omschrijven en ze ook willen dat je een motivatie van 140 karakters stuurt. Kort en bondig communiceren is online steeds belangrijker (onze aandachtsspanne wordt steeds korter) en dit speelt daar leuk op in.

Bijzonder leuk vind ik ook dat de CV optioneel is, het gaat om je motivatie. Dat past ook steeds meer bij het personal branding principe dat meer en meer gaat spelen in de online media. Want zoals Klaas Weima van Energize aangeeft: De life search functie van Twitter en de applicatie TweetDeck is handig om profielen te scannen en te kijken of iemand past binnen ons bureau.

En als je niet twittert? Tja, dan pas je blijkbaar niet bij het bureau. Nu krijg ik daar vaak vragen over, men vind het veelal niet eerlijk dat je afgewezen zou worden omdat je bepaalde dingen niet wil doen, zoals Twitter of Linkedin. Ik ken ook W&S bureaus die mensen zonder Linkedin account weigeren bijvoorbeeld. En terecht, want als je zoals die bureaus zoveel zaken doet via Linkedin ben je gewoon geen goede kandidaat. Immers, voordat je dat helemaal opgebouwd hebt ben je 6 tot 9 maanden verder, tot die tijd functioneer je niet optimaal. Hetzelfde geldt bij online media bureaus, als je niet mee gaat met de ontwikkelingen ben je gewoon van minder waarde. Het is zoiets als een opleiding, alleen zonder formeel examen. Hoewel niet Twitteren misschien minder goed te verkopen is als geen Linkedin profiel hebben, dat moet ik eerlijk toegeven.

De trend dat er meer gekeken wordt naar de persoon dan naar wat je gedaan hebt in het verleden is er echter één die ik ten volle kan ondersteunen. En het initiatief is leuk, met het doel natuurlijk wat media aandacht te krijgen, waar ik met dit blog dan ook graag aan meewerk.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.578 views | Reageer (20 reacties)
  • Wat vind je van http://www.Twitjobs.nl? Alle categorieën lopen nog niet heel erg hard qua followers, maar vind het wel een vernieuwend initiatief.

  • Wat vind je van http://www.Twitjobs.nl? Alle categorieën lopen nog niet heel erg hard qua followers, maar vind het wel een vernieuwend initiatief.

  • Ik vind twitjobs redelijk nutteloos en geloof daar niet zo in. Vernieuwend? Niet echt, het is namelijk juist weer gedacht vanuit het ‘zenden’ perspectief terwijl Twitter (zoals alles in Web 2.0) gaat om conversaties.

    Het probleem is dat al dit soort initiatieven, zoals Twitjobs, inspelen op klantwensen tot quick wins. Maar de klant is niet zo heel relevant in deze, de sollicitant is veel relevanter.

    Daarom past deze actie van Energize ook zo goed, dat is niet één of ander vaag initiatief om geld aan te verdienen, maar gaat uit van de investering die o.a. Klaas Weima al tijden doet door gewoon te Twitteren en actief te zijn en daar lol in te hebben. Daarom is zijn actie nu al veel ge ‘retweet’ (doorgestuurd) en hebben ze al 8 sollicitanten binnen 3 uur na lancering.

    Iets dat de meeste bedrijven moeten gaan begrijpen (maar dat duurt en duurt) is dat je echt moet investeren in relaties om rendement te halen en dat je die investering niet moet doen als je iets van mensen nodig hebt. Je moet niet pas gaan communiceren als je reeds vacatures hebt, maar dat is iets dat bij velen niet tussen de oren wil.

  • Ik vind twitjobs redelijk nutteloos en geloof daar niet zo in. Vernieuwend? Niet echt, het is namelijk juist weer gedacht vanuit het ‘zenden’ perspectief terwijl Twitter (zoals alles in Web 2.0) gaat om conversaties.

    Het probleem is dat al dit soort initiatieven, zoals Twitjobs, inspelen op klantwensen tot quick wins. Maar de klant is niet zo heel relevant in deze, de sollicitant is veel relevanter.

    Daarom past deze actie van Energize ook zo goed, dat is niet één of ander vaag initiatief om geld aan te verdienen, maar gaat uit van de investering die o.a. Klaas Weima al tijden doet door gewoon te Twitteren en actief te zijn en daar lol in te hebben. Daarom is zijn actie nu al veel ge ‘retweet’ (doorgestuurd) en hebben ze al 8 sollicitanten binnen 3 uur na lancering.

    Iets dat de meeste bedrijven moeten gaan begrijpen (maar dat duurt en duurt) is dat je echt moet investeren in relaties om rendement te halen en dat je die investering niet moet doen als je iets van mensen nodig hebt. Je moet niet pas gaan communiceren als je reeds vacatures hebt, maar dat is iets dat bij velen niet tussen de oren wil.

  • Eens, deels 🙂 dat het zenden betreft. Maar ik denk dat er wel een behoefte is aan categorisering van allerlei branches. Neem bijvoorbeeld Twittergids, dat zou je ook als ‘zenden’ kunnen beschouwen, alleen is het qua overzicht aanbrengen wel weer handig.

  • Eens, deels 🙂 dat het zenden betreft. Maar ik denk dat er wel een behoefte is aan categorisering van allerlei branches. Neem bijvoorbeeld Twittergids, dat zou je ook als ‘zenden’ kunnen beschouwen, alleen is het qua overzicht aanbrengen wel weer handig.

  • Klaas geeft inmiddels aan dat het site bezoek is gestegen met 250%.

    http://twitter.com/Klaas_Weima/statuses/1771631862

  • Klaas geeft inmiddels aan dat het site bezoek is gestegen met 250%.

    http://twitter.com/Klaas_Weima/statuses/1771631862

  • Ter overdenking: “De trend dat er meer gekeken wordt naar de persoon dan naar wat je gedaan hebt in het verleden is er echter één die ik ten volle kan ondersteunen”. Deels eens, zo vindt ik dat de persoon (competenties, karakter) zwaarder wegen dan een diploma. Maar ervaring ook. Maar als het juist om de persoon gaat (als geheel neem ik aan) dan hebben we het met Twitter wel over een heel specifiek aspect van die persoon.

    Mijn punt: is niet-Twitteren een maatstaf voor hoe iemand is (ongeschikt)? Lijkt me een zeer oppervlakkige basis. Hoe meer ik er over nadenk: belachelijk. Schieten we dan niet te ver door. 140 karakters om een oordeel te vormen over zowel vacature als kandidaat dwingt je wel om je boodschap optimaal te verwoorden, maar dat zouden we altijd moeten doen. (Representatieve) aanwezigheid op social networks vindt ik al een betere. Maar om dit soort aspecten zwaarder te laten wegen dan het “totaalpakket”….brrrrr

  • Ter overdenking: “De trend dat er meer gekeken wordt naar de persoon dan naar wat je gedaan hebt in het verleden is er echter één die ik ten volle kan ondersteunen”. Deels eens, zo vindt ik dat de persoon (competenties, karakter) zwaarder wegen dan een diploma. Maar ervaring ook. Maar als het juist om de persoon gaat (als geheel neem ik aan) dan hebben we het met Twitter wel over een heel specifiek aspect van die persoon.

    Mijn punt: is niet-Twitteren een maatstaf voor hoe iemand is (ongeschikt)? Lijkt me een zeer oppervlakkige basis. Hoe meer ik er over nadenk: belachelijk. Schieten we dan niet te ver door. 140 karakters om een oordeel te vormen over zowel vacature als kandidaat dwingt je wel om je boodschap optimaal te verwoorden, maar dat zouden we altijd moeten doen. (Representatieve) aanwezigheid op social networks vindt ik al een betere. Maar om dit soort aspecten zwaarder te laten wegen dan het “totaalpakket”….brrrrr

  • @niels ik ben het helemaal met je eens. Het is absoluut ook niet de bedoeling van Twilliciteren dat we mensen direct afrekenen op hun twollicitatie of sterker nog direct aannemen natuurlijk. Twilliciterern is echter bedoeld om op een snelle, relevante en transparante manier onze functies onder de aandacht te brengen en een eerste match te maken op kandidaten die laagdrempelig kunnen reageren. Alle reacties die binnenkomen worden zorgvuldig bekeken (en dan met name op de tweet history en het social profiel).

    Via de diverse sociale netwerken als LinkedIn, Plaxo en Facebook en het profiel op Twitter maken we een quick scan en kijken we of er een eerste fit is. Is die er, dan wordt de kandidaat uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met een lekker bakkie koffie. En dat verandert wat ons betreft nooit.

  • @niels ik ben het helemaal met je eens. Het is absoluut ook niet de bedoeling van Twilliciteren dat we mensen direct afrekenen op hun twollicitatie of sterker nog direct aannemen natuurlijk. Twilliciterern is echter bedoeld om op een snelle, relevante en transparante manier onze functies onder de aandacht te brengen en een eerste match te maken op kandidaten die laagdrempelig kunnen reageren. Alle reacties die binnenkomen worden zorgvuldig bekeken (en dan met name op de tweet history en het social profiel).

    Via de diverse sociale netwerken als LinkedIn, Plaxo en Facebook en het profiel op Twitter maken we een quick scan en kijken we of er een eerste fit is. Is die er, dan wordt de kandidaat uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met een lekker bakkie koffie. En dat verandert wat ons betreft nooit.

  • @Niels eens. Die quickscans zin belangrijk. De communicatie van meerdere profielen, ofwel je social presence en de conversaties die je voert zijn kenmerkend of iemand geschikt is om uit te nodigen voor een sollicitatie gesprek.

    Een de term Twilliciteren is werkelijk belachelijk. Ik vind het belachelijk dat er allerlei woorden vertwitterd worden.

  • @Niels eens. Die quickscans zin belangrijk. De communicatie van meerdere profielen, ofwel je social presence en de conversaties die je voert zijn kenmerkend of iemand geschikt is om uit te nodigen voor een sollicitatie gesprek.

    Een de term Twilliciteren is werkelijk belachelijk. Ik vind het belachelijk dat er allerlei woorden vertwitterd worden.

  • Pingback: Magneten weer standaard verhaal | RecTec()

  • Pingback: Creatieve acties in het eerste kwartaal | RecTec()

  • Pingback: Vacature vervullen via Twitter | RecTec()

  • Pingback: Eén tweet, één baan | RecTec()

  • Pingback: Succesvol in social media recruitment | RecTec()

  • Pingback: De beste AMC campagnes? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën