groundswellThe Groundswell is een boek door twee (vooramalig) Forrester analisten: Charlene Li en Josh Bernoff. Het boek gaat over het omgaang met de sociale media als bedrijf. Dat wil dus zeggen dat blogs, rss, tagging, sociale netwerken en dergelijke zaken aan bod komen. Maar niet vanuit een technologisch oogpunt of een ‘evangalistisch’ oogpunt om uit te leggen hoe belangrijk het wel niet is, maar vanuit een bedrijfsmatig oogpunt.

The groundswell is de plek waar mensen met elkaar praten, aldus deze twee Forrester mensen. Meteen wat ik er zelf vervelend aan vond, ze verzinnen een woord en verheffen het tot een begrip. Iets dat het niet is en ook niet echt geworden is in de wereld van de online media, maar dat weerneemt niet dat het een lezenswaardig boek is.

Het boek is namelijk bedrijfsmatig geschreven, heel praktisch vol met praktische toepassingen. Er zit niets nieuws in voor social media adepten zoals mij en het is ook niet typisch geschreven voor ondernemers of kleine bedrijven, hoewel die er wel iets aan kunnen  hebben. Het is een typisch boek waar managers bij grote bedrijven mee uit de voeten moeten kunnen.

Logisch ook, want Forrester is immers gericht op grote bedrijven en conglomeraten. Niet echt op de kleine ondernemer of het MKB. Hoewel er voor die organisaties misschien wel het meeste te winnen is in wat Forrester omschrijft als ‘the groundswell’, lopen dergelijke organisaties niet tegen de helft van de problemen aan waar grote bedrijven tegenaan lopen. Dus is het voor Forrester niet half zo interessant om er aan te adviseren en weten ze daar ook veel minder van af.

Het boek is ideaal voor iedereen die zich nu toch wel wil verdiepen in de sociale media en wil weten wat RSS is, hoe blogs nu echt werken, wat tags zijn en wat je er mee kan, hoe je om moet gaat met foto en video sharing sites als Youtube en Flickr. Het geeft heel veel hele concrete voorbeelden en handreikingen om als organisatie hiermee aan de slag te gaan en welke interne stappen je moet nemen. Concreet is het boek zeker en dat maakt het prettig leesbaar (of luisterbaar in mijn geval aangezien ik het natuurlijk op CD heb geluisterd).

Wel bijzonder aan the groundswell is het socio technographics profile. Forrester is natuurlijk een onderzoeksinstelling en heeft onderzocht hoeveel mensen in bepaalde delen van de wereld welke activiteiten doen. Dit alles is in een grappige online tool gegoten. Men onderscheid een 7-tal verschillende typen (die deels overlappen).De presentatie hierover kan je hier zien, kort samengevat:

Creators, dat zijn de mensen zoals ik die blogs posten, video’s maken en op youtube zetten of foto’s delen via mobypicture en flickr.
Critics zijn mensen die reageren (op blogs), maar ook bijvoorbeeld op kieskeurig cijfers geven aan spullen of een review over een boek schrijven op Bol.com.
Collectors zijn mensen die wel RSS gebruiken, foto’s taggen in b.v. Hyves of Facebook, stemmen op Digg of Kieskeurig of nujij, maar verder niet schrijven.
Joiners zijn mensen die een online profiel hebben op b.v. Linkedin of Hyves.
Spectators lezen blogs, kijken naar youtube video’s, zien foto’s op Flickr, maar doen verder niets
Inactives doen gewoon helemaal niets nog.

Dit profiel is wel interessant, want door je doelgroep (op leeftijd, regio en geslacht) te bekijken kan je zien of het nut heeft om b.v. een blogomgeving te starten of dat je misschien meer hebt aan een review site. Past het opzetten van een social network site bij je organisatie en doelgroep of heb je niet veel joiners in je kring van mogelijke medewerkers?

Al met al een niet heel vernieuwend, maar wel leesbaar boek over het inzetten van sociale webtechnologie voor met name grotere bedrijven. Er zit wel het nodige ook aan interne HR zaken in, niet veel over arbeidsmarktcommunicatie of recruitment. Aangezien ik persoonlijk overtuigd ben dat dit in de nabije toekomst volledig door elkaar heen gaat lopen (mooi intern is mooi extern) is het toch een aanrader voor met name HR en Recruitment in de grotere organisaties om het boek te lezen. Ook geloof ik dat heel veel van de marketing zaken ook belangrijk zijn voor HR, aangezien ook dit (het bedrijf is één, afdelingen zijn intern maar de buitenwereld vind die niet interessant) door elkaar heen gaat lopen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.070 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën