Marco Leeuwerink is communicatie adviseur bij politie Hollands Midden en ik had het geluk hem te mogen spreken over een recente actie op Youtube bij het werven van een nieuwe persvoorlichter. Een bijzonder leuk en leerzaam interview vond ik het zelf.

De politie was op zoek naar een nieuwe persvoorlichter waarbij één van de nadrukkelijke eisen was dat deze persoon ook kennis had van nieuwe media en hoe je die kon inzetten. Dus hoeveel beter kon je deze werven dan via de nieuwe media, in dit geval Youtube?

Het filmpje is zelf gemaakt (filmpje is offline, zie hier voor achtergrond van de actie) en eenvoudig ge-edit met de technologie die de politie zelf al had. Het is verspreid via hun eigen sociale netwerken op scholen en via via. Uiteindelijk is er geen euro besteed aan productie- of mediakosten, enkel uren die gemaakt zijn.

Het resultaat was dat er in totaal 11 filmpjes terug zijn gekomen. Normaal krijg je op zo’n vacature wel 100 CV’s, maar de kwaliteit van de filmpjes was erg hoog, waardoor men zeer tevreden was. ‘Waarschijnlijk hadden alle 11 hier kunnen werken’ aldus Marco. En het hele pre screening traject was nu ongeveer 30 minuten, dat lukt je bij 100 CV’s niet. Omdat een persvoorlichter ook goed moet overkomen op TV past het werven met video en een video terug krijgen ook heel goed bij deze functie. Voor andere functies wil de politie in de toekomst wel Youtube inzetten, maar dan geen video’s terug vragen omdat de drempel in veel gevallen misschien te hoog is dan.

Opvallend was dat bijna alle retour video’s de laatste 2 dagen kwamen. Een wijze les is dus altijd een deadline stellen bij zo’n actie en die het beste net na het weekend leggen, want in het weekend neemt men even de tijd een video te maken. Grappig genoeg was dit ook het geval bij ‘the best job in the world‘ waar ook de laatste dagen alle video’s terug kwamen (zoveel dat de servers down gingen aangezien het hier om honderdduizenden video’s ging).

Een prachtige actie die mijn complimenten waard is. In spanning wachten we af tot de nieuwe persvoorlichter wordt voorgesteld via hun Youtube kanaal.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.031 views | Reageer (6 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën