Review HR-Kiosk

Door Voormalig Blogger op 29-04-2009 07:09.

checklistRecent werd ik (ongevraagd) geattendeerd op een nieuwe site genaamd HR-Kiosk. Op zich klinkt dit interessant: ze beweren dat ze “DE actuele vraagbaak voor alle antwoorden op het gebied van de arbeidsrelatie” zijn. Zo zou alle informatie omtrent o.a. arbeidsvoorwaarden, arbo wetgeving, sociale en fiscale wetgeving, etc. bij elkaar verzameld staan op één website. In de mail geven ze ook aan dat ze een handige zoekfunctie hebben op de site. Dat klinkt logisch, want hoe ga ik anders op de site datgene vinden wat ik zoek? Maar blijkbaar vindt men dit een bijzonder element om het extra te benadrukken in de communicatie.

Ondanks dat ik dus ongevraagd op deze site werd gewezen heb ik besloten hem eens aan een kritisch oog te onderwerpen. Wat biedt HR-Kiosk mij als HR medewerker aan meerwaarde? Wat kan ik er mee en hoe werkt de site?

Persoonlijk vind ik de site erg knullig ogen: het design is niet bepaald strak en op web 2.0 gericht. Het lijkt alsof ze een design van 5 jaar geleden uit de kast hebben gehaald. Daarnaast staan er in de linkerkolom een heleboel vaktermen waarop je vervolgens kunt zoeken. Dit zijn belangrijke termen, maar hier mis ik ook een aantal belangrijke termen. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat je hier een nog langere lijst met diverse termen krijgt, of dat je een andere creatieve oplossing moet vinden voor het noemen van hoofdonderwerpen, zoals bijvoorbeeld een diepere indeling in grotere hoofddomeinen of bijvoorbeeld een alfabet indeling. De indeling als zodanig is zeker niet helder, zo kunnen een aantal termen meerdere betekenissen hebben, en geeft niet in een eerste oogopslag mij aan wat ik nu waar precies ga vinden.

screenshot-hr-kiosk

Wat mij meteen opviel, is dat op de homepage een enorme lap tekst staat met hoe de site in elkaar zit. Deze tekst begint met het noemen van de belangrijkste businesspartner, namelijk Freebeans. Wat wil je hier als bedrijf mee bereiken? Reclame maken? Duidelijk laten zien dat Freebeans geweldig is? Ik zou er als bedrijf voor kiezen om subtieler duidelijk te maken wie de belangrijkste businesspartner is en hier sowieso niet bovenaan op de homepage over beginnen.
Het zo prominent noemen van een businesspartner kan immers aangeven dat de informatie op de site reclame is voor deze partner. Hoe betrouwbaar is dan vervolgens de informatie en in welke mate is de tekst, of misschien zelfs de hele website, Een reclame uiting van de partner? Het komt allemaal wat knullig over.

Kijkend naar de informatie die aangeboden wordt, waarvan ik niet alles bekeken heb, valt het mij op dat de informatie voornamelijk gebaseerd is op feiten uit 2007. Met alle respect, maar we zitten in Q2 van 2009. Dat je terug blikt op 2008 en hier de nodige achtergrond informatie over geeft kan ik me voorstellen, maar een terug blik op 2007 vind ik te ver terug in de zeer wisselvallige tijd van de afgelopen twee jaar. Voor wetgeving die niet meer is aangepast is dit natuurlijk geen probleem, maar daar lijkt me een datum vermelding ook niet voor van toepassing. De actualiteit lijkt soms wat verder te zoeken.

Wat ik wel een leuke optie vind is een afkortingen ABC: hier staan alle afkortingen op alfabetische volgorde genoemd, met meestal een link naar elders op de site voor meer uitleg. Hier kun je snel en overzichtelijk alle afkortingen terug vinden. Echter vraag ik me af hoe vaak hier gebruik van gemaakt gaat worden, aangezien je veel met deze afkortingen werkt als HR professional en van de meeste afkortingen de betekenis wel weet. Als bijna afgestudeerde HR professional ben ik niets nieuws tegen gekomen.

screenshot-hr-kiosk-afkortingen

Naast de zoekfunctie, die overigens aardig werkt, heeft de site een trefwoordenregister, eveneens op alfabetische volgorde. Hier kun je snel zoeken naar een trefwoord en via een link alle informatie hier over terug vinden. Persoonlijk vind ik dit sneller en beter werken dan de zoekfunctie, hoewel dit in sommige gevallen (zoals bij de A) een vrij lange lijst is.

Conclusie

Het concept van HR-Kiosk is goed: alles omtrent arbeidsrelaties op één site, zodat je niet zelf het internet hoeft af te struinen naar de meest actuele informatie. Dat betekent wel dat HR-Kisok actueel moet zijn, prettig uit moet zien en onafhankelijk moet zijn. Gelukkig is HR-Kiosk gratis, want veel meerwaarde en gebruiksgemak biedt de site (nog) niet.

+ Concept
+ Gratis website met veel informatie
+ Verschillende zoekmethoden

-/- Design
-/- Categorie-indeling
-/- Actualiteit

Deze blog is geschreven door voormalig RecTec blogger Kim Willems

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


780 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën