HR meekrijgen?

Door Bas van de Haterd op 29-04-2009 08:24.

lovehrAls marketeer die zich richt op recruitment en arbeidsmarktcommunicatie begeef ik me vaak tussen twee werelden. Twee werelden die elkaar nog wel eens als vijand ervaren merk ik. Nu was één van de fameuse uitspraken van een oud klasgenoot (op een stagevoorbereidingsdag) ooit: ‘en dan kom je tegenover de recruiter, en dat is de vijand. Want jij als marketeer bent alles wat hij had willen zijn, maar niet het talent voor had te worden’. Sterk overdreven, maar die vijandschap merk ik wel regelmatig. Als ik met marketeers spreek krijg ik namelijk vaak de vraag: hoe krijgen we HR mee? Als bedrijf zijn we een slag aan het maken naar dé online speler op het gebied van …., maar HR begrijpt nog niet dat we daar andere mensen voor nodig hebben. Een vreemde situatie in mijn optiek.

Laat ik beginnen te stellen dat ik geen hele hoge dunk heb van HR in Nederland. De reden daarvan is dat ze zelden leading zijn. Je hoort dan vaak een hoop verhalen over de kans niet krijgen, maar het gaan om de kans nemen. Als je een goed onderbouwd verhaal hebt, krijgt volgens mij iedereen de kans. Je moet een verhaal echter wel kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld met cijfers en kengetallen.

Terug naar de vraag: hoe krijg ik HR mee? Waarom begrijpen de recruiters niet wat er aan personeel nodig is? We hebben het ze toch uitgelegd? We hebben de profielen toch gemaakt?

Ik adviseer dan altijd om HR zelf aan de slag te zetten met nieuwe media. Ik help ze daar natuurlijk graag bij. Jaren geleden heb ik een grote recruitmentafdeling van een multinational een inspirerende lezing mogen geven over nieuwe media. Gaming was daar, tegen de zin van mijn opdrachtgever, onderdeel van. Dat kende men wel en dat was niet relevant. Na mijn verhaal kwam men daar op terug, maar eigenlijk vonden ze het nog steeds niets.

Zes maanden later kwam ik één van die dames tegen op een congres. Daar sprak één van mijn inspiratiebronnen over gaming en hij had dezelfde hoon over zich heen die ik ook kende. Als er rotte tomaten hadden gelegen had hij die moeten ontwijken. Maar de dame die zes maanden eerder naar mij toe hetzelfde gedrag had vertoont zat naast me en zei: goh, daar had jij het toen ook over, daar zijn wij nu naar aan het kijken, dat is interessant…

Op de vraag van marketeers en algemeen management: hoe krijgen we HR mee? Door ze aan de slag te laten gaan met de nieuwe media. Niet verplicht, maar wel geïnspireerd en gemotiveerd. Vertaald naar hun eigen vakgebied en met simpele voorbeelden hoe leuk hun werk kan zijn met nieuwe media. Geef ze dan ook de vrijheid om naar ‘andere’ events te gaan om daar ook kennis op te doen en geïnspireerd te raken. Laat ze het beleven in plaats van dat je het ze oplegd omdat de hele organisatie nu eenmaal die kant op gaat.

Overigens neemt dit niet weg dat ik de vraag nog steeds vreemd vind, want in mijn optiek zou HR altijd al mee moeten zijn bij elke verandering. HR zou één van de leiders moeten zijn in organisatie veranderingen, want het gaat om zowel de P als de O van P&O. Maar dan moet je wel ook in die HR mensen geïnvesteerd hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


385 views | Reageer (14 reacties)
  • Jeroen Bergen

    Bas heel herkenbaar, als P&O-er die zich richt op recruitment (selectie) en arbeidsmarktcommunicatie begeef ik me vaak tussen dezelfde twee werelden. Als voorbeeld een relatie van mij; grote marketing organisatie met een aanzienlijke staf P&O (3 fte) vraagt aan mij wervingsconcepten voor hun personele vraagstukken te verzinnen. Toen ik aangaf dat het me verstandig leek om een aantal van de Marketeers uit de eigen organisatie en een of twee P&O-ers ook van de eigen organisatie bij elkaar te zetten en die een oplossing te laten bedenken voor de wervingsvraagstukken is dat door de afdeling P&O met enthousiasme onthaald. De bijeenkomst is er nog niet geweest. Het voorstel deed ik twee jaar geleden!

  • Jeroen Bergen

    Bas heel herkenbaar, als P&O-er die zich richt op recruitment (selectie) en arbeidsmarktcommunicatie begeef ik me vaak tussen dezelfde twee werelden. Als voorbeeld een relatie van mij; grote marketing organisatie met een aanzienlijke staf P&O (3 fte) vraagt aan mij wervingsconcepten voor hun personele vraagstukken te verzinnen. Toen ik aangaf dat het me verstandig leek om een aantal van de Marketeers uit de eigen organisatie en een of twee P&O-ers ook van de eigen organisatie bij elkaar te zetten en die een oplossing te laten bedenken voor de wervingsvraagstukken is dat door de afdeling P&O met enthousiasme onthaald. De bijeenkomst is er nog niet geweest. Het voorstel deed ik twee jaar geleden!

  • @Jeroen: HR en marketing zouden inderdaad meer mogen samenwerken. Op deze manier krijg je de nieuwste mogelijkheden wat betreft marketing gericht op de P en de O waar HR verantwoordelijk voor is. Dit zou kunnen leiden tot innovatieve oplossingen, op welk vlak dan ook.

    @Bas: denk dat de stoffigheid van HR hier ook een rol in speelt. De meeste HR mensen die ik ken zijn niet vernieuwend omtrent veranderen. Ze willen niet begrijpen of simpelweg niet zien wat bijvoorbeeld nieuwe media is en hoe dit zinvol ingezet kan worden. Jammer, want als HR iets verder kijkt en iets meer naar marketing kijkt (die wél op de hoogte zijn van het nieuwste van het nieuwste), kunnen ze nauw samenwerken en met de nieuwste dingen komen.
    Of de HR medewerker nou jong of oud is, het lijkt alsof ze vooral naar de organisatie zelf kijken, en vooral niet naar buiten. Terwijl de buitenwereld zoveel te bieden heeft voor de interne organisatie.

  • @Jeroen: HR en marketing zouden inderdaad meer mogen samenwerken. Op deze manier krijg je de nieuwste mogelijkheden wat betreft marketing gericht op de P en de O waar HR verantwoordelijk voor is. Dit zou kunnen leiden tot innovatieve oplossingen, op welk vlak dan ook.

    @Bas: denk dat de stoffigheid van HR hier ook een rol in speelt. De meeste HR mensen die ik ken zijn niet vernieuwend omtrent veranderen. Ze willen niet begrijpen of simpelweg niet zien wat bijvoorbeeld nieuwe media is en hoe dit zinvol ingezet kan worden. Jammer, want als HR iets verder kijkt en iets meer naar marketing kijkt (die wél op de hoogte zijn van het nieuwste van het nieuwste), kunnen ze nauw samenwerken en met de nieuwste dingen komen.
    Of de HR medewerker nou jong of oud is, het lijkt alsof ze vooral naar de organisatie zelf kijken, en vooral niet naar buiten. Terwijl de buitenwereld zoveel te bieden heeft voor de interne organisatie.

  • @Jeroen: dat is dus omgekeerd, of denk je dat het probleem bij HR lag?

    @Kim: ik denk niet dat marketing per sé voorloopt in vernieuwing, verre van zelfs. Ze lopen 3 jaar voor op HR, dat wel (heb ik gemeten bij Media Plaza, elk Marketingplaze event daar kon je 3 jaar later kopiëren voor HR of recruitment). Maar ook bij marketing zitten nog heel veel stoffige mensen die nog nooit the cluetrain manifesto of the groundswell hebben gelezen.

  • @Jeroen: dat is dus omgekeerd, of denk je dat het probleem bij HR lag?

    @Kim: ik denk niet dat marketing per sé voorloopt in vernieuwing, verre van zelfs. Ze lopen 3 jaar voor op HR, dat wel (heb ik gemeten bij Media Plaza, elk Marketingplaze event daar kon je 3 jaar later kopiëren voor HR of recruitment). Maar ook bij marketing zitten nog heel veel stoffige mensen die nog nooit the cluetrain manifesto of the groundswell hebben gelezen.

  • Jeroen Bergen

    @bas: Helaas lag het hier aan de afdeling HR

  • Jeroen Bergen

    @bas: Helaas lag het hier aan de afdeling HR

  • @Bas: denk dat je in elk vakgebied de achterlopers hebt. Maar als HR 3 jaar achter loopt op marketing, gaat dat ver. En heeft dat gigantische gevolgen voor de organisatie. Lijkt mij een actiepunt dus voor elke organisatie.

  • @Bas: denk dat je in elk vakgebied de achterlopers hebt. Maar als HR 3 jaar achter loopt op marketing, gaat dat ver. En heeft dat gigantische gevolgen voor de organisatie. Lijkt mij een actiepunt dus voor elke organisatie.

  • Sad but true…. en een van de reden dat ik zelf uit het HR vak ben gestapt, zo weinig innovatie….
    Overigens zat ik in voor mijn laatste opdracht bij een bedrijf waar ik 10 jaar voorliep op de rest van het bedrijf (we zaten letterlijk ieder in een andere eeuw), ook wel een interessante ervaring.. wonderlijk, maar erg vermoeiend, ha ha!!

  • Sad but true…. en een van de reden dat ik zelf uit het HR vak ben gestapt, zo weinig innovatie….
    Overigens zat ik in voor mijn laatste opdracht bij een bedrijf waar ik 10 jaar voorliep op de rest van het bedrijf (we zaten letterlijk ieder in een andere eeuw), ook wel een interessante ervaring.. wonderlijk, maar erg vermoeiend, ha ha!!

  • Valentijn Engels

    @ Bas: “Je hoort dan vaak een hoop verhalen over de kans niet krijgen, maar het gaan om de kans nemen. Als je een goed onderbouwd verhaal hebt, krijgt volgens mij iedereen de kans. Je moet een verhaal echter wel kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld met cijfers en kengetallen”
    Dan spreek jeje zelf toch tegen als je HR niet meekrijgt in je verhalen 😉

    @ reacties: Als HR niet in de pas loopt met Nieuwe Media dan is dit een probleem van de organisatie, deze hoort integraal te zijn en synchroon aan elkaar te lopen. HR voert de doelstelingen van de organisatie op het vlak van Personeel uit.

  • Valentijn Engels

    @ Bas: “Je hoort dan vaak een hoop verhalen over de kans niet krijgen, maar het gaan om de kans nemen. Als je een goed onderbouwd verhaal hebt, krijgt volgens mij iedereen de kans. Je moet een verhaal echter wel kunnen onderbouwen, bijvoorbeeld met cijfers en kengetallen”
    Dan spreek jeje zelf toch tegen als je HR niet meekrijgt in je verhalen 😉

    @ reacties: Als HR niet in de pas loopt met Nieuwe Media dan is dit een probleem van de organisatie, deze hoort integraal te zijn en synchroon aan elkaar te lopen. HR voert de doelstelingen van de organisatie op het vlak van Personeel uit.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën