Van prikken naar presteren

Door Voormalig Blogger op 27-04-2009 07:10.

PrikklokOnlangs was ik op een gemiddeld kantoor in een middelgrote plaats in Nederland. Wat mij als eerste opviel was dat, naast de op zich mooie kantoor faciliteit , er aan het begin van de gang een apparaat hing met daarnaast een groot bord met velletjes papier. Ja hoor het was er een… een echte, nog zo een die met een harde knal een stempel zet op de timesheet van elke medewerker die het pand betreedt of het pand verlaat. De prikklok. Na wat omzichtig navragen bleek het apparaat een handig hulpmiddel voor de baas om te zien hoe lang iedereen aan het werk was op kantoor. Verder tijdens het bezoek weinig aandacht meer gehad voor het apparaat, maar eenmaal thuis gekomen zette het me wel aan het denken.

Nederland is een land van kenniswerkers aan het worden. Veel uitvoerend werk en productiewerk wordt langzaamaan ge-outsourced naar landen waar dit werk goedkoper kan worden verricht. Het uiteindelijke denkwerk en het creatieve proces blijft in Nederland over. Natuurlijk hebben we naast denkers in dit land ook nog veel doeners. De tram moet immers bestuurd worden en de straten bestraat. Toch wil ik in dit artikel stil staan bij de Nederlandse kenniswerkers van nu en die in de toekomst.

De jeugd die nu opgroeit en zich klaarmaakt om de arbeidsmarkt en de wereld te veroveren staat anders in het leven dan de eerste post-industrialisatie generaties. Had men vroeger geen geld en mogelijkheden om zich als multi-talent te ontwikkelen, deze generatie heeft dat wel. Naast dat mensen ten opzichte van vroeger meer tijd hebben en deze tijd ook effectiever kunnen invullen, maakt ICT technologie het voor mensen uiterst makkelijk om op meerdere vlakken talenten te ontwikkelen. Creatieve geesten kunnen zich makkelijker ontwikkelen op het internet waar hele groepen mensen elkaar online stimuleren tot het creëren van nieuwe dingen. Daarnaast biedt het net dan ook nog eens de mogelijkheid om hun creaties met anderen te delen. Zo is het publiceren van een eigen boek nog nooit zo eenvoudig geweest als tegenwoordig. Vroeger moest je leuren met je manuscript bij een uitgever. Tegenwoordig maak je je eigen boek niet alleen online, maar kun je het ook makkelijk zelf laten drukken en online verkopen. Niet dat de nieuwe generatie zich enkel op internet kan uiten, maar deze nieuwe vormen van creatie, samenwerken en publicatie maakt dat de nieuwe generatie meer tools in handen heeft om zichzelf op meerdere vlakken tegelijk te bekwamen.

Een ander ding is dat de nieuwe generatie een nieuwe balans wil zoeken in het leven. De YUPPI jaren, waarin carrière centraal stond, zijn voorbij. Deze generatie heeft bij hun eigen ouders gezien waar dat toe leidt: Veel scheidingen en gebroken gezinnen. Deze generatie is toe aan iets nieuws: een bevredigend familieleven. Niet alleen een uitstekende product manager zijn, maar ook een goede vader, liefhebbende echtgenoot en suikeroom tegelijk. Huwelijken zijn ook weer aan de orde van de dag. Veel meer dan vroeger verlangt de generatie naar geborgenheid en verbintenis.

De optelsom van bovenstaande nieuwe trends vanuit een nieuwe generatie is een hectisch bestaan waarin flexibiliteit en balanceren centraal staan. Niet alleen eist men flexibiliteit van zichzelf, maar ook van een werkgever. Het managen van deze nieuwe werknemers vereist een andere managementstijl.  Sturen op tijd is niet wat de nieuwe werknemer zoekt in een manager. Een werknemer wil afgerekend worden op zijn of haar prestatie, zijn of haar output.  Het betekent dus een verschuiving van Time-management naar Output management. Een prikklok, hét instrument van de time manager is daarom in het werkveld van de kenniswerker aan zijn laatste dagen bezig. De uitdaging ligt in het aansturen van mensen op prestaties en output en zoeken naar de juiste tools om dit te kunnen doen.

foto: Björn Sahlberg

Dit was een blog van voormalig RecTec blogger Martijn Planken

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


432 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën