haz-general-warningReorganisatie: vandaag de dag krijgen steeds meer werknemers, maar ook leidinggevenden, hier mee te maken. In de regel is bekend dat organisaties nooit leuk zijn en dat ze gepaard gaan met problemen. Voornamelijk zijn dit problemen gebaseerd op de veranderingen die doorgevoerd worden, omdat de verandering geen draagvlak heeft.

Volgens een onderzoek van adviesbureau Effectory geven Nederlandse werknemers gemiddeld een 4,6 voor de manier waarop hun organisatie met ze omgaat bij de uitvoering van een reorganisatie.

Niet alleen de medewerkers die rechtstreeks door een reorganisatie getroffen worden zijn ontevreden over het proces. Ontslag veroorzaakt ook onrust bij de blijvers: schuldgevoelens, stress en onzekerheid. Daarnaast loopt vaak ook de werkdruk op; hetzelfde werk als voorheen maar doorgaans met minder mensen. Dit wordt ook wel het survivor syndrom genoemd en leidt tot frustratie, boosheid en een lagere productiviteit.

Volgens Effectory is open communicatie tussen het management en de achterblijvende medewerkers van het uiterste belang: medewerkers willen zich uiten in onzekere tijden. Het management moet moeite doen om te achterhalen wat er leeft op de werkvloer. Volgens Effectory kost dit tijd, maar betaalt de genomen moeite zich uiteindelijk ruimschoots uit. Werknemers die lekker in hun vel zitten, presteren immers beter.

Deze blog is geschreven door voormalig RecTec blogger Kim Willems

Over de Auteur

Bas van de Haterd Sommige bloggers verlaten RecTec na verloop van tijd, hun blogs blijven echter op de site onder de auteur 'Voormalig Blogger'


360 views | Reageer (2 reacties)
  • Communicatie is inderdaad een belangrijke factor binnen reorganisatietrajecten. Ik heb er een aantal van dichtbij meegemaakt in de rol van projectmanager, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de juiste software zodat het proces gestuurd en gevolgd kan worden. Heldere communicatie over de aanleiding en de wijze waarop de reorganisatie uitgevoerd wordt is essentieel. Het gevoel van willekeur en onzekerheid kun je daarmee zo veel mogelijk wegnemen. Zoals het artikel al vermeldt, zorg je er voor dat mensen beter in hun vel blijven zitten. Het aantal bezwaren blijft laag en daarmee de kosten van de reorganisatie ook.

  • Communicatie is inderdaad een belangrijke factor binnen reorganisatietrajecten. Ik heb er een aantal van dichtbij meegemaakt in de rol van projectmanager, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de juiste software zodat het proces gestuurd en gevolgd kan worden. Heldere communicatie over de aanleiding en de wijze waarop de reorganisatie uitgevoerd wordt is essentieel. Het gevoel van willekeur en onzekerheid kun je daarmee zo veel mogelijk wegnemen. Zoals het artikel al vermeldt, zorg je er voor dat mensen beter in hun vel blijven zitten. Het aantal bezwaren blijft laag en daarmee de kosten van de reorganisatie ook.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn