Authentiek communiceren

Door Bas van de Haterd op 24-04-2009 08:16.

erase meHet is al jaren iets dat veel geroepen, maar nog weinig beleefd wordt. Authentiek communiceren, met name in de arbeidsmarktcommunicatie is dit van mega belang. Mooi van binnen is mooi van buiten zeggen we wel eens, maar de meeste campagnes hebben geen echte mensen en vertellen een verhaal gemaakt door de communicatie afdeling en het reclamebureau, niet door de werknemers zelf.

In de marketing zie je heel langzaam een kentering, natuurlijk zijn er nog veel fake reclames, maar er komt steeds vaker iets authentieks tussendoor. En nu lees ik over een briljante variant, van Go Tan sauzen, de familie Go (ja, die bestaat dus echt).

Go Tan zal de gemiddelde Nederlander wel kennen, de wok sauzen staan in elke supermarkt. Maar dat de familie Go er achter zit is voor mij persoonlijk ook nieuw. Maar dat zal Nederland de komende tijd wel leren, want de familie Go speelt dus in de nieuwe reclames (ik ben benieuwd hoeveel mensen zullen denken dat dit verzonnen is) en deelt hun familiewaarden met de rest van de wereld.

Iets dat de Rabobank deels ook met ‘Jochem de Bruin’ gedaan heeft. Daar vertelde men gewoon het verhaal van de Rabobank, boerenleenbank, triple A status, etc. Dat was ook redelijk authentiek, hoewel natuurlijk ‘Jochem’ verzonnen was. Maar het concept van authentieke verhalen vertellen werkt wel heel erg sterk.

De vraag is dus: wat is het verhaal van uw bedrijf? Wat zijn uw normen en waarden? En als u moeite heeft met het verhaal goed uitwerken, adviseer ik eens met Anne-Kee Deelen te gaan praten van saamen deelen. Op haart visitekaartje staat ‘verhalenfee’ en ze is goed in het vertalen van uw verhaal naar een goed authentiek corporate verhaal.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


326 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn