Google analytics API

Door Bas van de Haterd op 23-04-2009 07:06.

analyticsVoor de niet techneuten onder ons: een API staat voor Application Programming Interface. Simpel uitgelegd is dit een vaste set codes waardoor programmeurs nieuwe applicaties kunnen bouwen op bestaande software die niet van hun is. Doordat de oorspronkelijke eigenaar aangeeft hoe de code ergens uitgehaald kan worden kan iedereen (soms met toestemming, vaak niet) dit doen en nieuwe applicaties bouwen op bestaande software. Een goed voorbeeld hiervan is Twitter, met een zeer open API, waardoor er miljoenen nieuwe applicaties zijn ontstaan die op Twitter doorgaan. Andere voorbeelde zijn google maps, al die kleine kaartjes die je online ziet zijn door een ‘mashup’ gemaakt, een combinatie van een database met coördinaten (zoals een postcode) en de kaartjes van Google die via een API aangeroepen zijn. Nu heeft Google ook een API gemaakt voor Google analytics en waarom dit prettig is voor recruiters zal ik hier onder uitleggen.

Enige tijd geleden heb ik met Gordon Lokenberg een sessie gedaan analytics voor recruiters. Een basis sessie waarom je als recruiter analytics zou moeten gebruiken en hoe je dit zou moeten inzetten. Eenvoudig om te meten waar mensen vandaan komen en waar je op kan sturen. Hoe gaan mensen over je site heen? Waar haken ze af? Wat zijn de meest bekeken onderdelen van je site? En misschien wel heel belangrijk, vanaf welk deel van je site komen ze als ze solliciteren?

Waarom is dit nu belangrijk dat er een API is? Nou, Google Analytics wordt relatief veel gebruikt omdat het gratis is. De interface is handig en eenvoudig, maar kent ook veel opties niet. Dat is jammer volgens sommige, hoewel ik persoonlijk wel van de eenvoud houd. Maar door deze API kan je er kleine dingen bij laten bouwen.

Denk bijvoorbeeld aan een directe koppeling met je ATS (het systeem waarin je sollicitaties komen). Het kan erg handig zijn om niet alleen te weten hoeveel directe sollicitaties vanaf een vacaturebank komen, maar ook hoeveel hits deze vacatures naar je site geven. Kan je nu in één scherm erbij zetten zodat je een handiger totaaloverzicht hebt.

Of wat dacht je van een alert service. Wil je dat je vacature zomaar overal staat? Ik kan me indenken dat het vanuit employer branding perspectief misschien niet handig is als een porno site je vacature ineens overneemt zonder dat je dat weet. Je kan dus nu alerts laten bouwen voor ‘vreemde’ verkeersbronnen.

Wat dus handig is, is dat je met zo’n API informatie kan uitlezen uit Google analytics en die kan weergeven zoals jij die wilt. Dat kan natuurlijk als je één analytics account hebt voor heel het bedrijf en je geen aparte werkenbij site hebt ook al zijn dat je enkel de informatie van je vacature deel op je eigen dashbord zet en niet door de rest heen moet.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


636 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën