20030611-microsoft-1978Een lange titel, maar het komt er op neer dat er grote verschillen zijn in het onderkennen dat er nieuwe werknemers aan komen die op een hele andere manier omgaan met IT en nieuwe media dan de huidige generatie werknemers. De grap is echter dat het niet zo is dat de één veel meer voor het aanpassen van de IT infrastructuur is dan de ander, maar dat het extreem verschilt per sector, zo blijkt uit een onderzoek van Inter Access en Marketcap.

Generatie Y, Generatie 3.0 (zo worden ze in het onderzoek genoemd) of geeft het een naam zijn gewend op een hele andere manier om te gaan met internet, mobiele devices en nieuwe media dan de oudere generatie. Daar moet je als organisatie mogelijk je IT infrastructuur op aanpassen, maar daar is niet iedereen het mee eens.

Bijzonder interessant is dat dit onderzoek aangeeft dat er in twee sectoren extreem grote verschillen zijn tussen hoe IT’ers er over denken en hoe het algemeen management er over denkt. Die sectoren zijn de financiële dienstverlening en de overheid/gezondheidszorg.

workforce

Misschien verbaasd het u, maar in de overheid ziet vooral het management de noodzaak tot aanpassing van de IT in. Maar liefst 43% is het hier mee eens, tegen slechts 41% gemiddeld over het hele onderzoek. De IT afdelingen bij de overheid en in de gezondheidszorg zien echter geen enkele reden om aan te passen, slechts 16% vindt dit nodig.

Dit is volledig omgekeerd bij de financiële dienstverlening, waar de IT met bijna 44% de noodzaak ziet in aanpassingen, maar het management met 11,5% er geen enkele behoefte aan heeft.

Natuurlijk zijn de gemiddelde percentages nog onder de 50% en dat geeft ook wel aan hoe dit onderwerp nog steeds niet echt leeft bij de grote bedrijven. De vergrijzing zal hier ongetwijfeld wel verandering in brengen wanneer posities lang vacant blijven omdat jongeren kiezen voor kleine bedrijven die wel flexibel zijn en ze hun eigen mobieltje laten kiezen, geen twitter or hyves blokkeren en van huis uit laten werken.

Tja, die nieuwe generaties, wat moet je er mee? Dat zullen sommige mensen ook wel gedacht hebben toen ze dat groepje langharige nerds zag uit de foto boven. Voor wie het nog niet door heeft, links onder is Bill Gates en de foto is de oprichtingsfoto van Microsoft. De mensen die toen de visie hadden deze jonge vreemde gasten hun steun te geven hebben daar nooit spijt van gehad.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


487 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën