thenextwebDe tweede dag van The Next Web heb ik moeten overslaan, maar de derde en laatste dag, vrijdag de 17e, was ik er wel bij. Nu pas een verslag, maar dat hoort bij The Next Web. 2 dagen congres, 3 dagen feest, een week een kater… De inhoud mag er echter niet onder lijden, want die was weer bijzonder. De sprekers waren aardig, Bradley Horowitz, de VP van Google gericht op Business Development viel iets tegen. Hoewel, een inhoudelijk sterk praatje van Google heb ik nog nooit gehoord dus eerlijk is eerlijk, voor Google’s doen was het niet slecht. Chris Sacca over de Twitter Ecosphere was vermakelijk, maar echt bijzonder waren de start up pitches. Bedrijven die in 5 minuten mogen uitleggen wat ze gaan doen en hoe goed ze wel niet zijn. En daar zat ook heel veel bij wat voor recruiters van belang is. Ik wil ze graag even aan u voorstellen en doornemen waarom dit bedrijven zijn om te volgen.

Laten we beginnen met de winnaar, zowel van de publieksprijs als de jury prijs: Hello, my name is E. Nu.nl schreef er al over: my name is E wil naar eigen zeggen een brug slaan tussen de online en offline wereld. My name is E is een soort Poken, alleen iets mooier vorm gegeven, maar is ook als software te installeren op je telefoon. Eigenlijk kan je heel makkelijk dus digitaal visitekaartjes uitwisselen, maar ook linken in allerlei sociale netwerk sites. Het voordeel t.o.v. de Poken is, behalve het ontwerp, dat je ook meerdere profielen kan aanmaken. Zakelijk (en linken in Linkedin of Xing) en privé (met links naar Hyves bijvoorbeeld). Voor recruiters gaat dit een must have worden als het aanslaat, het is immers de manier om tijdens gewone netwerkborrels snel even met iemand te linken, vooral ook met studenten die bijvoorbeeld nog geen kaartje hebben.

Mijn persoonlijke favoriet is echter Silentale. Deze Frans start up brengt al je gesprekken met iemand in kaart. Dus niet alleen je mail contacten, maar ook bijvoorbeeld je SMS’ jes, je telefoongesprekken, je MSN berichten en noem het maar op. Met deze software, tenminste, dat is de belofte, krijg je dus een totaal overzicht van al je conversaties met één persoon in plaats van dat deze overal los staan. Door alle nieuwe communicatiemiddelen is dit zeer essentieel om een totaal overzicht te hebben van wat je met wie allemaal besproken hebt. Silentale wil het nu vooral voor de individu aanbieden, maar ik zie grote kansen als ze het integreren in ATS’en en CRM systemen. Zeker een product om te blijven volgen als recruiter!

Onderstaande stukje uit He’s just not that into you’ gebruikte ze als zeer passende illustratie van het huidige probleem wat betreft alle sociale netwerken en devices waarop we communiceren:

Dan was er ook nog Klomptek, een bedrijf met grote HR impact. Dit bedrijf biedt je aan om je mobiele verkeer via verkeer via hun server te laten lopen, zodat je het niet alleen in de gaten kan houden, maar ook kan beperken. Bijvoorbeeld geen nummers bellen die je niet vooraf goedkeurd of maximaal X minuten privé bellen. Ik zie het als een ideale ontslag vergoeding ontloop tool in deze tijden, want je talentvolle personeel zal zonder twijfel snel ontslag nemen. Ik begrijp dat bedrijven bepaalde kosten denken te besparen door dit soort maatregelen, maar het is denk ik verstandiger personeel aan te nemen dat je vertrouwd. De hele mobiele telefoon discussie is natuurlijk hoe dan ook één die nog gevoerd moet worden, want hoe persoonlijk is een mobiel nummer en hoe vervelend is het als iemand weggaat en zijn mobiele nummer achterlaat. Zowel voor zijn of haar omgeving als voor het bedrijf dat steeds telefoontjes krijgt voor die persoon persoonlijk.

En tot slot, maar dat is niet recruitment of HR gerelateert, maar wel heel leuk: Prezi. Een nieuwe variant op powerpoint, die ik zeker ga testen.

Al met al was het een inspirerend en innovatief event waar ik blij was bij te kunnen zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


449 views | Reageer (2 reacties)
  • “Hello, my name is E” en “Silentale” zijn innovatief en voegen waarde toe.

    Klomptek is ook innovatief maar ik vind het concept dreigend overkomen voor werknemers. Ik denk dat het mobiele telefoon (mis)(ge)bruik meer een cultuur, contract (gebruik van mobiele telefoon is vaak onderdeel van secundaire arbeidsvoorwaarden) of managementprobleem is. Low level monitoring en verbieden is niet de manier om zoiets op te lossen imho.

  • “Hello, my name is E” en “Silentale” zijn innovatief en voegen waarde toe.

    Klomptek is ook innovatief maar ik vind het concept dreigend overkomen voor werknemers. Ik denk dat het mobiele telefoon (mis)(ge)bruik meer een cultuur, contract (gebruik van mobiele telefoon is vaak onderdeel van secundaire arbeidsvoorwaarden) of managementprobleem is. Low level monitoring en verbieden is niet de manier om zoiets op te lossen imho.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën