vacatureEen hele andere kop dan die van het persbericht, welke luide dat de respons via vacaturesites hoger is dan gedacht. Maar eigenlijk is de conclusie die ik uit het onderzoek van Millard Brown en VNU onder bijna 3.000 respondenten die één van de jobboards van VNU bezocht hebben.

De deelnemers van het onderzoek geven onder andere aan dat ze in grote aantallen (ruim 90%) na het zien van een vacature op een vacaturebank eerst naar de corporate recruitmentsite gaan. Iets dat eigenlijk een open deur is, maar waar nog heel erg veel recruiters niet goed mee om kunnen gaan bij het meten van hun respons. De traffic door de recruitmentsite wordt namelijk zelden gemeten en naar het juiste jobboard terug herleid.

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat 37% van de respondenten het liefste e-mail gebruikt om te solliciteren, gevolg door 34% die het liefste via een sollicitatieknop op een vacaturebank solliciteert. Iets meer dan 5% wil per sé via de site van het bedrijf solliciteren (wat in een aantal gevallen hetzelfde is als de solliciteerknop in de vacaturebank gebruiken) en 10% van de mensen maakt het echt niets uit.

Het verschil tussen deze twee is in mijn optiek laag, aangezien een onderzoek van Reed Business vorig jaar aanwees dat 25% van de respondenten was afgehaakt tijdens het sollicitatieproces omdat het formulier te lang cq. te gebruikersonvriendelijk was.

Ook laat het onderzoek zien dat werkgevers in veel gevallen niet aangeeft hoe de sollicitant, vanuit de organisatie, het beste kan solliciteren. Hoewel Quintin Schevernels van VNU, zo staat te lezen in het persbericht, dit niet verstandig vindt omdat je het rendement moet meten, ben ik van mening dat de sollicitant keuzevrijheid geven het rendement ten goede zal komen. Wat VNU niet meldt, maar mij wel regelmatig op is gevallen, is dat reactie mogelijkheden soms in zijn geheel ontbreken. Het ontbreken van een call to action is natuurlijk dodelijk voor je respons.

Tot slot nog twee interessante feitjes. Slechts 25% van de mensen geeft aan echt direct te solliciteren en nog eens 35% doet dat wel binnen een dag. Bijna 25% geeft echter ook aan enkele dagen te wachten alvorens te solliciteren.

Het tweede leuke feitje is dat slechts heel weinig mensen 1 vacaturebank bezoeken, ongeveer 20% bezoekt er twee, bijna 30% bezoekt er 3, nog geen 10% bezoekt er gemiddeld 4 en meer dan 30% bezoekt er meer dan 4. De actieve sollicitant zoekt dus in veel verschillende jobboards naar vacatures. Nu hebben we in dit land ruim 400 jobboards, maar het lijkt er dus op dat multiposten op de grote partijen, dus je vacatures op meerdere grote jobboards zetten, niet echt nodig is.

De conclusie van het onderzoek is in mijn optiek vooral dat de sollicitant, net als de normale mens, zijn eigen weg kiest over het internet. Niet per sé direct solliciteren vanuit een jobboard (elk jobboard dat je ook exact gaat vertellen wat je aan sollicitanten hebt gehad kraamt dus onzin uit), maar soms wel. Liefst per e-mail, maar niet iedereen. Biedt de sollicitant dus diverse mogelijkheden en geef hem overal een goede ervaring, eigenlijk een open deur, maar nog weinig toegepast.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


465 views | Reageer (4 reacties)
  • Damesh Kooper

    Interessant! Je zou dus ook kunnen concluderen dat vacaturesites als oriëntatiemedium eigenlijk nog hoger scoren dan uit onderzoeken van b.v. de Intelligence Group naar voren komt…. En vacaturesites kunnen nu ook spreken van “uitgesteld bereik”!

  • Damesh Kooper

    Interessant! Je zou dus ook kunnen concluderen dat vacaturesites als oriëntatiemedium eigenlijk nog hoger scoren dan uit onderzoeken van b.v. de Intelligence Group naar voren komt…. En vacaturesites kunnen nu ook spreken van “uitgesteld bereik”!

  • Damesh, ik geloof niet dat er iets in staat over het orientatiegedrag. Dus nee, je conclusie is absoluut niet te trekken. Het gaat om respons, niet om orientatiegedrag. Je conclusie wordt op geen enkele manier ondersteund door dit onderzoek, aangezien het een hele andere insteek heeft.

  • Damesh, ik geloof niet dat er iets in staat over het orientatiegedrag. Dus nee, je conclusie is absoluut niet te trekken. Het gaat om respons, niet om orientatiegedrag. Je conclusie wordt op geen enkele manier ondersteund door dit onderzoek, aangezien het een hele andere insteek heeft.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën