The Next Web dag 1

Door Bas van de Haterd op 16-04-2009 12:16.

thenextwebAl drie jaar lang in The Next Web één van de belangrijkste conferenties rondom internet en nieuwe media. Samen met South by Southwest, de TED talks en nog enkele grote events is dit ‘the place to be’ voor nieuwe media mensen om te kijken waar het met de wereld van online marketing heen gaat. Er wordt hier op een hoger abstractieniveau gesproken over mogelijkheden en je vaak met wat minder concrete voorbeelden van hoe iets werkt, maar wel verschillende toekomstvisies. Zelf ben ik dit jaar op dag 1 en dag 3 aanwezig, bij deze dag 1, de dag van de ongestructureerde unconferences.

Inspirerend was Music & Bits. De vraag ‘Bas, dit heeft toch niets met arbeidsmarktcommunicatie te maken’ werd me gesteld door een andere arbeidsmarktcommunicatie man van Rhinofly. Ook hij liet zich graag inspireren door de muziekindustrie rondom de mogelijkheden en de toekomst. Music & Bits was een unconference, niet echt een programma maar wel veel inspiratie. Een heel mooi project dat zich presenteerde was de Mustick. Een ‘paal’ met daarin wat techniek die reageerde op je bewegingen. Een soort guitar hero, maar je kon geen fouten maken en het was geen ‘spel’. Een beetje air guitar spelen met een stick in je hand zeg maar. Prachtig ding, in één week gemaakt door een aantal slimme studenten. Als je dit soort eenvoudige innovaties ziet, waarom werken bedrijven niet veel vaker samen met kleine studentengroepjes? Met universiteiten en stimuleren ze dergelijke ‘far out’ innovatie trajecten? Deze jongens overigens zijn nu bezig met afstuderen en hadden nog geen idee of ze in l0ondienst gingen of ondernemer wilde worden. De arbeidsmarktles: steun ‘far out’ innovatieprojecten, het is ten eerste onwijs veel lol en je herkent top talent meteen aan het resultaat!

Daarnaast een bijzonder interessant verhaal over open standaarden en het feit dat we als community iedere 10 jaar ongeveer een nieuwe koning kronen. Eerst was het Microsoft, die liggen nu onder vuur en het is nu Google. De volgende stap is Facebook de macht aan het overnemen. Facebook laat wel ontwikkelaars toe op hun platform, maar het is niet open. Ze verschuiven hun muren steeds meer. De strategie van Facebook is ook uniek, ze vernietigen namelijk gewoon Google’s inkomstenbron (de advertenties) door daar beter in te zijn. Immers geeft Google je advertenties op basis van je site en kent Facebook straks je gedrag en weten ze dus als een biker op een kinder site komt dat een leren jas geen slechte ad hoeft te zijn. En verdien vervolgens je geld elders, precies wat Google met Microsoft doet. Maar als we echt iets willen bereiken moeten we niet weer een nieuwe koning kronen, maar met alle partijen samenwerken en een ‘level playing field’ maken.

De laatste zeer boeiende spreker was Werner Vogels, CTO van Amazon. Hij sprak over het vliegwiel maken. Innovatie gaat niet alleen over dingen helemaal anders doen, maar ook over wat er niet veranderd. Wat blijft altijd hetzelfde? Voor Amazon dat men lage prijzen wil en snelle levering. Dus investeer daar veel geld in en zorg dat dat top is. Verder is het onmogelijk om het alleen te doen. Zorg dat je open bent, nodig anderen uit. Heel interessant daarin is dus dat Amazon miljoenen medewerkers heeft die geen medewerkers zijn. Ontwikkelaars die van andere bedrijven applicaties bouwen met en op Amazon bijvoorbeeld. Ook deelt Amazon zijn techniek met heel veel bedrijven. Want uiteindelijk doen ze het toch, op deze manier kan je de kosten drukken en worden we er allemaal beter van.

Het was een inspirerende dag, die Esther in prachtige tekeningen heeft samengevat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


376 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën