75x75_werfen05

Eindelijk tijd om de Werf& door te lezen, over de kunst van het verleiden. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik schrok. Schrok van de openheid waarmee veel recruiters aangeven geen ethische normen en waarden te hebben als het gaat om kandidaten benaderen en daar nog trots op zijn ook. En net zo erg, klagen over andere die in hun optiek nog minder normen en waarden hebben. Nu doe ik regelmatig zaken met W&S bureaus en merk ik dat de meeste niet door hebben hoe slecht hun reputatie is. En bij de nodige bureaus is het branche imago totaal niet terecht voor wat hun eigen activiteiten betreft. Maar er zit heel veel kaf onder het koren, of moet je je afvragen of er misschien maar een beetje koren tussen het kaf zit? Een aantal voorbeelden uit de Werf&.

All is fair in love and war. Nou vind ik dat al een walgelijke uitspraak want die impliceert bijvoorbeeld dat er niets mis is met vreemdgaan. En dat lijkt in een aantal gevallen de ethiek die recruiters in dit stuk ook aan het daglicht stellen. Zo geeft Martijn Smit van DITO aan dat hij rustig datingsites afgaat op zoek naar personeel. Hij stelt zelf ‘al is niet iedereen er van gediend’ en ik denk dat dat een understatement zal zijn. Natuurlijk kan je zo één goede persoon vinden. Dat kan je echter ook in de Albert Hein als je iedereen daar vraagt. Ik durf te wedden dat hij dat niet durft, maar blijkbaar andere normen en waarden hanteert voor online communicatie. Iets wat de meeste Nederlanders wel doen als zender, maar niet accepteren als ontvanger. Ik vind het niet op het randje, maar er overheen.

Maar het woord respectloos komt pas bij mij naar boven in het artikel 1001 manieren om andermans personeel los te weken. Hierin staat onder andere: Het begint met een ‘doorgewinterde recruiter die liever anoniem wil blijven (en logisch als je zijn praktijken ziet). Hij stelt dat hij de meeste gesprekken begint door te liegen. Je zoekt veel informatie op en zegt dat je iemands naam ‘uit de markt’ hebt gekregen. Wat ik daarin niet begrijp is dat je daar over zou moeten liegen. Maar het gaat verder ‘ook Nigel Eagles, eigenaar van een recruitmentbureau dat zich richt op manager en specialisten voor IT startups, geeft zich regelmatig voor een ander uit’. De ‘Anneke‘ case van YER komt me weer op het netvlies.

Een goede relatie begin je inderdaad door te liegen lijkt me… Daar zijn hele stabiele huwelijken op gebouwd toch? Vervolgens geeft men wel sterk af of de Britten van Computer Futures, Huxley en Madison Black, wat natuurlijk ook cowboys zijn. Maar het is grappig om te zien hoe deze recruiters zelf geen haar beter zijn, maar dat niet door hebben.

Is het dan enkel kommer en kwel? Nee, er staan ook een aantal korte quotes in van verschillende partijen die stellen de kandidaat centraal te stellen. Hoe oprecht dit is vraag ik me af, maar de intentie is er in ieder geval. En natuurlijk zijn er witte raven onder de bureaus, maar deze artikelen en het feit dat men hier ook vol trots over spreekt geeft me weer aan waarom het imago van recruitment toch zo slecht is in de markt. Er zit koren onder het kaf, maar als dit soort praktijken worden geaccepteerd en als bedrijven met deze organisaties zaken blijven doen zal het wel een gevecht tegen de bierkaai blijven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.269 views | Reageer (16 reacties)
  • Datingsites afstruinen naar personeel is niet alleen ontzettend laf, ook vreselijk dom. Ten eerste is het niet het doel van een datingsite, daar staat vast iets over in het regelement van de site. Als je het toch doet, ben je dan niet strafbaar?
    Ten tweede vind ik het een inbreuk op privacy. Tuurlijk kiest de persoon ervoor zich te registreren op een datingsite, maar met als doel het vinden van een liefde, niet het vinden van een baan. Wat heb jij er als recruiter mee te maken dat iemand op zoek is naar liefde?
    Ten derde, stel dat jouw opdrachtgever je vraagt hoe je die kandidaat hebt gevonden. Wat zeg je dan? Waarschijnlijk lieg je er over, wat de relatie met jouw klant zeker niet ten goede komt.

    De w&s branche is echt veel en veel erger als ik dacht als ik dit artikel lees. Prachtig artikel Bas, jammer dat de recruiters zelf niet in de gaten hebben dat ze zelf net zo erg zijn als ze aangeven dat anderen zijn.

  • Datingsites afstruinen naar personeel is niet alleen ontzettend laf, ook vreselijk dom. Ten eerste is het niet het doel van een datingsite, daar staat vast iets over in het regelement van de site. Als je het toch doet, ben je dan niet strafbaar?
    Ten tweede vind ik het een inbreuk op privacy. Tuurlijk kiest de persoon ervoor zich te registreren op een datingsite, maar met als doel het vinden van een liefde, niet het vinden van een baan. Wat heb jij er als recruiter mee te maken dat iemand op zoek is naar liefde?
    Ten derde, stel dat jouw opdrachtgever je vraagt hoe je die kandidaat hebt gevonden. Wat zeg je dan? Waarschijnlijk lieg je er over, wat de relatie met jouw klant zeker niet ten goede komt.

    De w&s branche is echt veel en veel erger als ik dacht als ik dit artikel lees. Prachtig artikel Bas, jammer dat de recruiters zelf niet in de gaten hebben dat ze zelf net zo erg zijn als ze aangeven dat anderen zijn.

  • Ik ben vooral geschrokken van het artikel over het losweken van personeel. Ik heb me een paar keer in mijn ogen gewreven en het afgedaan als een droom. Tot ik afgelopen weekend de Werd& weer tegenkwam. Ik heb geprobeerd het te zien als een gewone strategie, maar kan niet nalaten te denken dat ik het vreselijk vind dat het gebeurt. Op een of andere manier strookt het niet met hoe ik wil denken over personeel en loyaliteit. Ik vind het niet netjes dat je zo iemand probeert los te weken.

    Veel liever geloof ik in sterke relaties. Dat je, als je dan toch een andere baan zoekt, dat doet samen met een bureau, omdat je vertrouwen hebt in dat bureau.

    Verder begrijp ik niet hoe je datingsites kunt afstruinen naar personeel. Als je in je eigen database, monsterboard en andere databases én met het uitzetten van vacatures op je website / andere media nog geen personeel hebt gevonden, dan zou ik nog niet naar een datingsite gaan. Hoe kan dat de moeite waard zijn? En zelfs als het dat is, kan ik er niet bij dat je via een medium als een datingsite personeel gaat zoeken/benaderen. Besteed dan die twee uur aan een netwerkborrel om een paar handen te schudden en mensen echt te leren kennen.

  • Ik ben vooral geschrokken van het artikel over het losweken van personeel. Ik heb me een paar keer in mijn ogen gewreven en het afgedaan als een droom. Tot ik afgelopen weekend de Werd& weer tegenkwam. Ik heb geprobeerd het te zien als een gewone strategie, maar kan niet nalaten te denken dat ik het vreselijk vind dat het gebeurt. Op een of andere manier strookt het niet met hoe ik wil denken over personeel en loyaliteit. Ik vind het niet netjes dat je zo iemand probeert los te weken.

    Veel liever geloof ik in sterke relaties. Dat je, als je dan toch een andere baan zoekt, dat doet samen met een bureau, omdat je vertrouwen hebt in dat bureau.

    Verder begrijp ik niet hoe je datingsites kunt afstruinen naar personeel. Als je in je eigen database, monsterboard en andere databases én met het uitzetten van vacatures op je website / andere media nog geen personeel hebt gevonden, dan zou ik nog niet naar een datingsite gaan. Hoe kan dat de moeite waard zijn? En zelfs als het dat is, kan ik er niet bij dat je via een medium als een datingsite personeel gaat zoeken/benaderen. Besteed dan die twee uur aan een netwerkborrel om een paar handen te schudden en mensen echt te leren kennen.

  • Heb net ook de case ‘anneke’ doorgelezen. Wat een bende van ellende. Hoe kun je liegen over je identiteit en vervolgens beweren dat je van een gerenomeerd w&s bureau bent? Dat lijkt me twee keer liegen in 1 zin. Dat is exact waar ik me aan irriteer in de w&s wereld, in mijn ogen gaat dat richting mensenhandel. Hoe dan ook ervoor zorgen dat je jouw klant tevreden kan stellen, en dus een mens weet binnen te halen en te “verkopen” aan jouw klant. Walgelijk.

    @Bas: All is fair in love and war is inderdaad een Walgelijke (met een hoofdletter w ja) term. Zeker als er mensen centraal staan.

  • Heb net ook de case ‘anneke’ doorgelezen. Wat een bende van ellende. Hoe kun je liegen over je identiteit en vervolgens beweren dat je van een gerenomeerd w&s bureau bent? Dat lijkt me twee keer liegen in 1 zin. Dat is exact waar ik me aan irriteer in de w&s wereld, in mijn ogen gaat dat richting mensenhandel. Hoe dan ook ervoor zorgen dat je jouw klant tevreden kan stellen, en dus een mens weet binnen te halen en te “verkopen” aan jouw klant. Walgelijk.

    @Bas: All is fair in love and war is inderdaad een Walgelijke (met een hoofdletter w ja) term. Zeker als er mensen centraal staan.

  • Jos Bodewes

    Ik heb Martijn maar gelijk ge-defriend van LinkedIn.

  • Jos Bodewes

    Ik heb Martijn maar gelijk ge-defriend van LinkedIn.

  • Hoi Bas,

    Sluit helemaal aan bij eerdere discussie! Zie ook volgende artikel: http://weblog.hrprofessionals.nl/werving_selectie/recruitment_renewal__de_hoogste_tijd.html

  • Hoi Bas,

    Sluit helemaal aan bij eerdere discussie! Zie ook volgende artikel: http://weblog.hrprofessionals.nl/werving_selectie/recruitment_renewal__de_hoogste_tijd.html

  • Creativiteit ?

    Als recruiter bij een kleiner bureau moet je creatief zijn, zeker als je werkt op basis hoe wij werken. Wij werken 100% op basis van ons netwerk, iets waar wij continu mee bezig zijn.

    Het onderhouden van dit netwerk zijn wij 24/7 mee bezig. Iets waar Chris Stapper, redelijk makkelijk over heen stapt. Van alle bureaus binnen het vakgebied zijn wij daar zelfs uniek in, al is het maar met onze workshops zoals lachen met recruiters.

    Het verschil is dat in de blog van Bas ervan uit word gegaan dat ik alleen een recruiter ben. Ik ben vooral headhunter en als tweede recruiter. Waarin ik een verschil zie tussen reactief en pro actief.

    Nu omschrijft hij zichzelf als professionele bemoeial, wat ik zelf een leuke omschrijving vind wat toont dat je goede zelfkennis hebt. Ik heb ook goede zelf kennis en vooral op het gebied van mijn werk. Ik wil mijn klanten altijd de beste kandidaat voorleggen een kandidaat die zij zelf nooit zouden kunnen vinden. Een unieke kandidaat, een kandidaat die het verschil kan maken. Iets waar veel recruiters niet bij stil staan.

    Ik geloof inderdaad niet in reactief recruiten. Ik geloof zeker niet dat je de beste kandidaten binnen haalt door een advertentie te plaatsen op monsterboard en dan af te wachtten. Inderdaad onderneem ik wel eens ludieke manieren om aan kandidaten te komen. Een datingsite is maar een klein voorbeeld, dit was vooral in kader van het artikel. Iets waar wij vooral hele leuke reacties op hebben gehad. Kandidaten die zeiden; wat brutaal, maar wel grappig. Duidelijk gaan jullie verder voor jullie klanten en kandidaten dan anderen.

    Iedereen die mij kent, weet dat dit ook mijn grootste USP is, kandidaten, maar vooral ook onze klanten. Onze manier van benaderen is geënt op een stuk creativiteit en mensen eens op een ludieke wijze te benaderen, in plaats van altijd maar de jobsites af te struinen. Immers mijn klanten hebben ook allemaal deze jobsites, als zij dan een bureau inschakelen mogen ze verwachtten meer te krijgen dan dat zij zelf kunnen.

    Zoek ik de randen op van ethiek, wellicht wel. Echter als recruiter, of je nou bij een bureau zit, of corporate recruiter bent, je bent vooral in dienst van je klant. Iets wat veel recruiters vergeten. Elke dag dat een kandidaat/medewerker niet op zijn plek zit, kost het je (interne)opdrachtgever geld. Moet je dan gewoon achterover hangen ?

    Met vriendelijke groet,

    Martijn Smit

  • Creativiteit ?

    Als recruiter bij een kleiner bureau moet je creatief zijn, zeker als je werkt op basis hoe wij werken. Wij werken 100% op basis van ons netwerk, iets waar wij continu mee bezig zijn.

    Het onderhouden van dit netwerk zijn wij 24/7 mee bezig. Iets waar Chris Stapper, redelijk makkelijk over heen stapt. Van alle bureaus binnen het vakgebied zijn wij daar zelfs uniek in, al is het maar met onze workshops zoals lachen met recruiters.

    Het verschil is dat in de blog van Bas ervan uit word gegaan dat ik alleen een recruiter ben. Ik ben vooral headhunter en als tweede recruiter. Waarin ik een verschil zie tussen reactief en pro actief.

    Nu omschrijft hij zichzelf als professionele bemoeial, wat ik zelf een leuke omschrijving vind wat toont dat je goede zelfkennis hebt. Ik heb ook goede zelf kennis en vooral op het gebied van mijn werk. Ik wil mijn klanten altijd de beste kandidaat voorleggen een kandidaat die zij zelf nooit zouden kunnen vinden. Een unieke kandidaat, een kandidaat die het verschil kan maken. Iets waar veel recruiters niet bij stil staan.

    Ik geloof inderdaad niet in reactief recruiten. Ik geloof zeker niet dat je de beste kandidaten binnen haalt door een advertentie te plaatsen op monsterboard en dan af te wachtten. Inderdaad onderneem ik wel eens ludieke manieren om aan kandidaten te komen. Een datingsite is maar een klein voorbeeld, dit was vooral in kader van het artikel. Iets waar wij vooral hele leuke reacties op hebben gehad. Kandidaten die zeiden; wat brutaal, maar wel grappig. Duidelijk gaan jullie verder voor jullie klanten en kandidaten dan anderen.

    Iedereen die mij kent, weet dat dit ook mijn grootste USP is, kandidaten, maar vooral ook onze klanten. Onze manier van benaderen is geënt op een stuk creativiteit en mensen eens op een ludieke wijze te benaderen, in plaats van altijd maar de jobsites af te struinen. Immers mijn klanten hebben ook allemaal deze jobsites, als zij dan een bureau inschakelen mogen ze verwachtten meer te krijgen dan dat zij zelf kunnen.

    Zoek ik de randen op van ethiek, wellicht wel. Echter als recruiter, of je nou bij een bureau zit, of corporate recruiter bent, je bent vooral in dienst van je klant. Iets wat veel recruiters vergeten. Elke dag dat een kandidaat/medewerker niet op zijn plek zit, kost het je (interne)opdrachtgever geld. Moet je dan gewoon achterover hangen ?

    Met vriendelijke groet,

    Martijn Smit

  • @Martijn: ik denk dat je helemaal voorbij gaat aan waar men zich aan stoort. Er is een verschil tussen creatief zijn (iets waar ik erg voor ben) en belachelijk a-sociaal gedrag vertonen zoals werven op een datingsite. Dat is niet creatief en als je de reacties hier leest (en ik heb er privé nog veel meer gehad) denk ik dat je dat nu zou moeten begrijpen.

    Het gaat niet enkel om reactief recruiten vs pro actief. Ik ben erg voor pro actief recruiten, ik geef daar ook veel trainingen over. Het verschil is hoe je dat doet en hoeveel fatsoen je daarbij betracht. Zoals gisteren iemand zei: tja, het zijn de mensen zoals die Martijn Smit die ons vak zo’n slechte naam geven. Want voor elke kandidaat die je binnen haalt zijn er waarschijnlijk 100 die niets met jou of enig ander bureau te maken willen hebben.

    Het is in mijn optiek niet brutaal, maar a-sociaal en niet getuigend van enig respect voor mensen. De randen van ethiek zijn hier in mijn optiek niet opgezocht, maar met twee voeten betreden en platgetrapt.

    Ik respecteer dat je dit zo deelt en dat je hier reageert. Ik hoop echter dat deze reacties je ook genoeg zeggen dat je hier duidelijk een grens hebt overtreden. Er is niets tegen creativiteit of ludieke acties en niets tegen pro actief werven. Maar ethiek is een groot goed en de reacties hier zouden genoeg moeten zeggen.

    Maar goed, personal branding is voor mij erg belangrijk, zoals mogelijk bekend. En ik zou mijn naam niet graag geassocieerd willen hebben met ‘degene die recruitment een slechte naam geven’.

    Overigens is voor mij recruitment en headhunting één en hetzelfde…

  • @Martijn: ik denk dat je helemaal voorbij gaat aan waar men zich aan stoort. Er is een verschil tussen creatief zijn (iets waar ik erg voor ben) en belachelijk a-sociaal gedrag vertonen zoals werven op een datingsite. Dat is niet creatief en als je de reacties hier leest (en ik heb er privé nog veel meer gehad) denk ik dat je dat nu zou moeten begrijpen.

    Het gaat niet enkel om reactief recruiten vs pro actief. Ik ben erg voor pro actief recruiten, ik geef daar ook veel trainingen over. Het verschil is hoe je dat doet en hoeveel fatsoen je daarbij betracht. Zoals gisteren iemand zei: tja, het zijn de mensen zoals die Martijn Smit die ons vak zo’n slechte naam geven. Want voor elke kandidaat die je binnen haalt zijn er waarschijnlijk 100 die niets met jou of enig ander bureau te maken willen hebben.

    Het is in mijn optiek niet brutaal, maar a-sociaal en niet getuigend van enig respect voor mensen. De randen van ethiek zijn hier in mijn optiek niet opgezocht, maar met twee voeten betreden en platgetrapt.

    Ik respecteer dat je dit zo deelt en dat je hier reageert. Ik hoop echter dat deze reacties je ook genoeg zeggen dat je hier duidelijk een grens hebt overtreden. Er is niets tegen creativiteit of ludieke acties en niets tegen pro actief werven. Maar ethiek is een groot goed en de reacties hier zouden genoeg moeten zeggen.

    Maar goed, personal branding is voor mij erg belangrijk, zoals mogelijk bekend. En ik zou mijn naam niet graag geassocieerd willen hebben met ‘degene die recruitment een slechte naam geven’.

    Overigens is voor mij recruitment en headhunting één en hetzelfde…

  • Pingback: Alles is geoorloofd! | RecTec()

  • Pingback: RJBoonen.nl » De nieuwe spamwetgeving: Implicaties voor recruitment()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën