vacatureLatent werkzoekende, volgens sommige zijn het eenhoorns (mythologische dieren waar een enorme kracht aan wordt toegeschreven), maar laten we even er van uit gaan dat ze bestaan. De groep mensen die op zich wel open staat voor een nieuwe baan, maar niet direct zoekt. Hoe vind je deze groep? In ieder geval via Linkedin en andere sociale netwerksites, eigen persoonlijke relaties en niet recruitment evenementen misschien. De vraag is: kan je er voor adverteren? Ik denk van niet namelijk, maar volgens mij willen veel werkgevers dit wel geloven. Zo was ik afgelopen week een nieuw systeem aan het testen dat hierop in wil spelen, via advertenties op ongebruikelijke plekken (sociale netwerksites) adverteren voor personeel. En dat eenvoudig gemaakt voor de recruiter. Ik geloof dat je daar best mensen mee kan trekken, maar zijn dit latent werkzoekenden? Valt zo’n advertentie zo iemand ooit genoeg om op actie te ondernemen?

Ook spreken partijen die hier belang bij hebben er fanatiek over, zoals in deze post op personeelslog.

De attentiewaarde van een vacature is vooral essentieel om de aandacht van latente baanzoekers te trekken. Deze groep is namelijk moeilijker te bereiken én te bewegen op de arbeidsmarkt.

Maar kijkt een latent werkzoekende uberhaupt naar een vacature?

Misschien wel, als deze op de goede plek staat. Bij Marketingfacts Jobs geloof ik er in dat we ook deze latent werkzoekende helpen te vinden. Echter heeft het dan weinig te maken met de attentiewaarde en vooral met de media keuze. Ik geloof ook niet dat kranten (wat ze wel pretenderen natuurlijk) deze mensen bereiken. Want juist daar lees je makkelijk langs de advertenties.

Dus ik vraag me af (en die is ook een oproep om te reageren): zijn er hier recruiters die in kranten adverteren en regelmatig merken dat iemand die eigenlijk niet op zoek is wel reageert op een advertentie?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


844 views | Reageer (18 reacties)
  • Als je onder latent werkzoekenden de mensen verstaat die niet actief op zoek zijn naar vacatures dan zijn deze zeker wel aan te trekken met adverteren. Het vraagt echter een gerichtere aanpak die m.i. in print neit / nauwelijks mogelijk is, maar wel met bijvoorbeeld gericht adverteren binnen sociale netwerken en met behulp van Google Adwords.

  • Als je onder latent werkzoekenden de mensen verstaat die niet actief op zoek zijn naar vacatures dan zijn deze zeker wel aan te trekken met adverteren. Het vraagt echter een gerichtere aanpak die m.i. in print neit / nauwelijks mogelijk is, maar wel met bijvoorbeeld gericht adverteren binnen sociale netwerken en met behulp van Google Adwords.

  • @Michel eens dat er andere methoden zijn, met name via andere media. Het gaat daarbij volgens mij vooral om de medium keuze en minder de boodschap, hoewel die ook goed moet zijn.

    Overigens merk ik dat IG een andere definitie heeft van latent werkzoekende dan ik (en waarschijnlijk jij en de rest van de markt). In de Werf& staat een stuk als zijnde: mensen die niet direct op zoek zijn maar zich wel oriënteren op de arbeidsmarkt. Dat beschouw ik toch wel als werkzoekenden of minimaal semi-werkzoekenden. Als je hun cijfers kijkt heeft zelfs een aantal (ik geloof 13%) een CV op een jobboard, maar ze worden wel als latent aangemerkt.

  • @Michel eens dat er andere methoden zijn, met name via andere media. Het gaat daarbij volgens mij vooral om de medium keuze en minder de boodschap, hoewel die ook goed moet zijn.

    Overigens merk ik dat IG een andere definitie heeft van latent werkzoekende dan ik (en waarschijnlijk jij en de rest van de markt). In de Werf& staat een stuk als zijnde: mensen die niet direct op zoek zijn maar zich wel oriënteren op de arbeidsmarkt. Dat beschouw ik toch wel als werkzoekenden of minimaal semi-werkzoekenden. Als je hun cijfers kijkt heeft zelfs een aantal (ik geloof 13%) een CV op een jobboard, maar ze worden wel als latent aangemerkt.

  • Ik denk dat latent zoekenden goed werfbaar zijn met advertenties. Alleen moeten dit geen vacature-advertenties zijn. En het lukt niet met alleen een advertentie.

    Latent zoekenden zijn niet actief op zoek, dus je prikkelt hen niet met een vacaturetekst. In print niet, online niet, hoe goed deze ook is geschreven.
    Het gaat erom dat je je ‘opdringt in hun dagelijkse leven’. Dat kan door je mediakeuze, maar moet zeker ook met de keuze van het onderwerp. Opdringen moet je ook niet letterlijk nemen. Je moet iets melden dat hen prikkelt, ook als ze niet actief op zoek zijn.

    Resultaat van de eerste uiting is dat de baan of organisatie in overweging wordt genomen. De wervingssite geeft meer info en details, daar moet de beslissing worden genomen. Maar als je een bezoeker daarheen weet te krijgern, heb je hem/haar eigenlijk actief zoekend gemaakt.

  • Ik denk dat latent zoekenden goed werfbaar zijn met advertenties. Alleen moeten dit geen vacature-advertenties zijn. En het lukt niet met alleen een advertentie.

    Latent zoekenden zijn niet actief op zoek, dus je prikkelt hen niet met een vacaturetekst. In print niet, online niet, hoe goed deze ook is geschreven.
    Het gaat erom dat je je ‘opdringt in hun dagelijkse leven’. Dat kan door je mediakeuze, maar moet zeker ook met de keuze van het onderwerp. Opdringen moet je ook niet letterlijk nemen. Je moet iets melden dat hen prikkelt, ook als ze niet actief op zoek zijn.

    Resultaat van de eerste uiting is dat de baan of organisatie in overweging wordt genomen. De wervingssite geeft meer info en details, daar moet de beslissing worden genomen. Maar als je een bezoeker daarheen weet te krijgern, heb je hem/haar eigenlijk actief zoekend gemaakt.

  • @Marcel je denkt of je weet? Ik ben als ik eerlijk ben heel erg op zoek naar echte cijfers. Ik deel je mening hierover namelijk niet.

    Ik denk wel dat je met vacatures mensen die niet direct zoeken kan werven. Juist wel, want iemand die niet op zoek is zal in mijn optiek (maar ook dit denk ik, en ik wil het graag weten) geen tijd in je investeren. Dus juist algemene advertenties zullen dan niet werken. Op marketingfacts merken we dat vacatures wel goed werken, ook als men niet per sé op zoek is. Maar ze moeten dan wel heel erg in de doelgroep passen én heel goed geschreven zijn. Vooral vanuit de werkzoekende, dus veel voer wat je te bieden hebt, kort en krachtig (men wil niet teveel tekst lezen) en ik merk dat het salaris vermelden veel effect heeft (hoewel het aantal partijen dat dit doet te beperkt is om te spreken van een betrouwbare steekproef).

  • @Marcel je denkt of je weet? Ik ben als ik eerlijk ben heel erg op zoek naar echte cijfers. Ik deel je mening hierover namelijk niet.

    Ik denk wel dat je met vacatures mensen die niet direct zoeken kan werven. Juist wel, want iemand die niet op zoek is zal in mijn optiek (maar ook dit denk ik, en ik wil het graag weten) geen tijd in je investeren. Dus juist algemene advertenties zullen dan niet werken. Op marketingfacts merken we dat vacatures wel goed werken, ook als men niet per sé op zoek is. Maar ze moeten dan wel heel erg in de doelgroep passen én heel goed geschreven zijn. Vooral vanuit de werkzoekende, dus veel voer wat je te bieden hebt, kort en krachtig (men wil niet teveel tekst lezen) en ik merk dat het salaris vermelden veel effect heeft (hoewel het aantal partijen dat dit doet te beperkt is om te spreken van een betrouwbare steekproef).

  • @Bas
    Cijfers zijn inderdaad de missing link. Iedereen denkt van alles, cijfers zijn zeer dun gezaaid. Ik heb (overigens vertrouwelijke) cijfers van campagnes als geheel, daarin zie je allerlei verbanden. Het verband tussen een print-advertentie en sitebezoek is daarin het moeilijkst aan te tonen.

    Ik kan me het succes met vacatures op marketingfacts wel voorstellen, want daar sluit je aan op een sitebezoek dat deel uitmaakt van het dagelijks leven. Ik denk alleen dat je als werkgever een bezoeker van Marketingfacts iets nog interessanters te melden hebt dan een vacaturetekst.
    Waar je de aandacht van een bezoeker ook mee probeert te trekken, het zal direct duidelijk moeten maken wat jouw bedrijf of je vacature aantrekkelijk maakt voor hem of haar.

  • @Bas
    Cijfers zijn inderdaad de missing link. Iedereen denkt van alles, cijfers zijn zeer dun gezaaid. Ik heb (overigens vertrouwelijke) cijfers van campagnes als geheel, daarin zie je allerlei verbanden. Het verband tussen een print-advertentie en sitebezoek is daarin het moeilijkst aan te tonen.

    Ik kan me het succes met vacatures op marketingfacts wel voorstellen, want daar sluit je aan op een sitebezoek dat deel uitmaakt van het dagelijks leven. Ik denk alleen dat je als werkgever een bezoeker van Marketingfacts iets nog interessanters te melden hebt dan een vacaturetekst.
    Waar je de aandacht van een bezoeker ook mee probeert te trekken, het zal direct duidelijk moeten maken wat jouw bedrijf of je vacature aantrekkelijk maakt voor hem of haar.

  • @Marcel I know. Ik heb ooit een radio campagne gedaan voor een bedrijf (niet recruitment gerelateerd overigens). Het aantal inschrijvers voor ons product steeg enorm, maar dat kwam volledig doordat de klikratio’s op onze pay-per-click banners (was nog pré adwords) verveelvoudigden. Dus het leverde veel bezoek en klanten op, maar we betaalde er dubbel voor zeg maar 🙂

  • @Marcel I know. Ik heb ooit een radio campagne gedaan voor een bedrijf (niet recruitment gerelateerd overigens). Het aantal inschrijvers voor ons product steeg enorm, maar dat kwam volledig doordat de klikratio’s op onze pay-per-click banners (was nog pré adwords) verveelvoudigden. Dus het leverde veel bezoek en klanten op, maar we betaalde er dubbel voor zeg maar 🙂

  • @Marcel. Met een portaal als http://www.logistiek.nl prentenderen we zowel de bewuste latente kandidaat te bereiken als de actiefzoekende. De laatste weet zijn weg wel te vinden naar de afdeling vacatures. Door het integreren van een jobboard binnen een contentsite prikkelen we wel het menselijkaspect nieuwsgierigheid. “Toch ff kijken of er nog interessante vacatures zijn, ben nu toch op de site.” Opvallend zijn ook de resultaten van vacatures die we automatisch bij geopende nieuwsberichten plaatsen. Zijn dit vacatures van de grote merken in de sector, werkt dit resultaatverhogend. Adverteergedrag van deze merken op http://www.logistiek.nl zal zeker latentzoekende kandidaten aanspreken en ze daardoor werfbaar maken.

  • @Marcel. Met een portaal als http://www.logistiek.nl prentenderen we zowel de bewuste latente kandidaat te bereiken als de actiefzoekende. De laatste weet zijn weg wel te vinden naar de afdeling vacatures. Door het integreren van een jobboard binnen een contentsite prikkelen we wel het menselijkaspect nieuwsgierigheid. “Toch ff kijken of er nog interessante vacatures zijn, ben nu toch op de site.” Opvallend zijn ook de resultaten van vacatures die we automatisch bij geopende nieuwsberichten plaatsen. Zijn dit vacatures van de grote merken in de sector, werkt dit resultaatverhogend. Adverteergedrag van deze merken op http://www.logistiek.nl zal zeker latentzoekende kandidaten aanspreken en ze daardoor werfbaar maken.

  • @Bas
    Maar wacht eens even, dit is een ander verhaal. Het probleem bij het inzetten ven meerdere media is dat je niet alleen maar moet kijken naar welke media de meeste kliks oplevert. Want in jouw voorbeeld heeft radio er waarschijnlijk voor gezorgd dat de klikratio van je banners omhoog ging. Dat effect zien we wel in heel veel campagnecijfers terug. Ik vind dat in veel te veel onderzoeken hieraan voorbij wordt gegaan en er alleen wordt gefocust op de directe kliks.

  • @Bas
    Maar wacht eens even, dit is een ander verhaal. Het probleem bij het inzetten ven meerdere media is dat je niet alleen maar moet kijken naar welke media de meeste kliks oplevert. Want in jouw voorbeeld heeft radio er waarschijnlijk voor gezorgd dat de klikratio van je banners omhoog ging. Dat effect zien we wel in heel veel campagnecijfers terug. Ik vind dat in veel te veel onderzoeken hieraan voorbij wordt gegaan en er alleen wordt gefocust op de directe kliks.

  • @Maarten: je moet nu toch echt eens minder opzichtig steeds maar weer promotie maken voor je site. Hij was dit keer blijven hangen in de spam que en de volgende keer laat ik hem daar in zitten als ik eerlijk ben. Ik heb nog nooit een reactie van je gezien zonder je website erin en ik moet zeggen dat ik dat inmiddels wel een beetje moe word. Alleen reageren om je site te pluggen is niet positief in mijn ogen.

  • @Maarten: je moet nu toch echt eens minder opzichtig steeds maar weer promotie maken voor je site. Hij was dit keer blijven hangen in de spam que en de volgende keer laat ik hem daar in zitten als ik eerlijk ben. Ik heb nog nooit een reactie van je gezien zonder je website erin en ik moet zeggen dat ik dat inmiddels wel een beetje moe word. Alleen reageren om je site te pluggen is niet positief in mijn ogen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën