wouterbosjanpeterbalkenende425Gisteren schreef ik al dat ik de maatregelen tegen de crisis een slappe hap vond. Ik blijf er van overtuigd dat de werkeloosheid zwaar overdreven wordt, hoewel het natuurlijk goed in maatregelen te nemen om deze mogelijk tegen te gaan. Dat deel van het pakket heb ik dan ook geen enkele kritiek op, hoewel als je praat over 17 miljard en 10 miljard daarvan is een sigaar uit eigen doos vanwege de WW die extra uitgekeerd moet worden (daar hadden we een extreem goed gevulde WW pot voor) valt het geheel nogal tegen.

Wat hebben we dan nog meer. Investering in een windmolenpark op zee is op zich niet verkeerd, ik ben voor groene energie. Ik vraag me alleen af hoeveel van dat geld in Nederland blijft aangezien alle makers van windmolens zelf al jaren niet meer in Nederland zitten omdat ze jaren niets gedaan hebben. De Denen daarentegen investeren al jaren in windenergie en hebben een florerende business daar. In andere woorden: goed initiatief, veel minder goed voor de Nederlandse economie.

Zonne energie daarentegen zitten bijvoorbeeld partijen als AKZO Nobel en Shell nog steeds goed in. Het feit dat we zonnepanelen op alle nieuwbouwhuizen gaan leggen bijvoorbeeld hoor ik niemand over en dat is weer een gemiste kans.

Onderhoud aftrekken nu de huizenmarkt op slot is en mensen dus misschien wel willen gaan klussen (en daar zeker een stimulans voor kunnen gebruiken) hoor ik ook niemand over, wederom gemiste kans.

Politiek gezien ligt de hypotheekrente aftrek natuurlijk lastig, maar neem mensen zoals Halsema en consorten nu eens de ammonutie uit handen en beperk hem voor mensen met een hypotheek van meer dan 1 miljoen euro. Dan ben je van dat gedoe af, scheelt minimaal geld en treft bijna niemand.

Nu blijkt ook dat er dus minder geld voor leraren salarissen komt. Vreemd, want juist nu zou je daarin moeten investeren. Sterker nog, als je direct iets wilt doen aan de werkeloosheid zou juist nu het moment moeten zijn om de fouten goed te maken, school- en klassenverkleining door te voeren en dus meer leraren aan het werk te zetten tegen hogere salarissen. Want ze zijn nog steeds niet te vinden, maar als die werkeloosheid oploopt zie je dat dat wel gaat gebeuren (eeuwige trend, mits het salaris beetje normaal is).

Ook zou juist nu een goede IT investering wenselijk zijn. Met verbazing zie ik miljarden euro’s naar overheidsprojecten gaan, maar met de hele open source cultuur kan ik niet begrijpen dat de overheid niet één keer goed investeert om de jaren daarna de vruchten te plukken. Meer dan ooit is nu het moment om bijvoorbeeld een open source basis EPD te maken en dat dan dus gratis aan alle ziekenhuizen aan te bieden. Een open source gemeentesysteem waar elke gemeente zijn basisadministratie en dergelijke mee kan doen. Nu daar honderden miljoenen in investeren verdiend zich in de loop der jaren snel terug én heeft direct resultaat voor de economie aangezien er al behoorlijk wat bankzitters zijn in de IT. Kenniswerkers die je niet ontslagen wilt zien worden, maar die nu wel dat risico lopen.

En dan heb je nog de grote investeringen die vooruit gehaald konden worden. Nu vraag ik me af of er nog wegen in Nederland zijn die niet open liggen, dus of je daar meer in kan investeren weet ik niet. Maar dat zijn nu projecten waar je direct iets aan hebt, aangezien de bouw redelijk stil ligt naar het schijnt. Ook is dit dan misschien het moment dat je de woningbouw coöperaties hun woningen kan laten opknappen cq. afbreken en herbouwen als je dat fiscaal aantrekkelijk maakt. Wederom een gemiste kans.

De vliegtax verdwijnt: verstandig. Anders kan ik het niet noemen. Het is niet zo dat mensen minder vliegen, alleen dat ze meer kilometers maken met de auto naar een buitenlands vliegveld. Als je zoiets doet, moet je dat Europees doen. En logisch is dan ook dat je niet een vage tax invoert, maar gewoon accijns op kerosine heft zoals dat ook gebeurt met benzine.

De sloopbonus lijkt me een grappige maatregelen die inderdaad de oude en vervuilende auto’s misschien wel van de weg haalt. De vraag is in hoeverre het echt zoden aan de dijk zet, maar dat is dan een maatregel die misschien wel een klein effect sorteert.

En dan is er nog de AOW leeftijd die omhoog moet naar 67. Het enige zware besluit dat er in zit. En wat levert dat nu op? Nou, als ze het voorzichtig omhoog brengen niet verdomd veel, pas over tientallen jaren gaat dat enig rendement geven. Daarnaast is de vraag: is het gezond? Wordt innovatie niet geremd door oude mensen die hun tijd uitzitten? En hoeveel bedrijven hebben nog behoefte aan deze groep? En hoeveel mensen gaan daadwerkelijk door? Kijk naar de cijfers over de vergrijzing. Bijna 50% treed voor hun 65e al uit, dus is het niet beter om te kijken hoe je die groep tot hun 65e kan laten werken? Want hiermee worden enkel mensen getroffen die in de toch al onderbetaalde beroepen zitten.

Ik blijf het een slap aftreksel worden van een goede mogelijkheid. Maar wat wil je, zonder een echte leider. Een leider die op was gestaan, zich drie dagen had opgesloten met één of twee belangrijke adviseurs en met een prachtig plan was gekomen. We hebben een plan zoals we de politici hebben gekozen, middelmatige mensen zonder een echte visie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


481 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën