googlelabsIn december kwam er vanuit de AMC academie (Intelligence group) een bericht uit dat Google de nummer vijf zou in oriëntatiebron in de zoektocht naar een baan. Het is daarmee een grote stijger, maar al meteen werd binnen kringen die veel met online recruitment deden dit onderzoek sterk betwist. Wat speurwerk bewijst dat het onderzoek dan ook niet klopt, want Google is niet de nummer vijf, Google is de nummer 1 als het gaat om het aantal baan gerichte zoekopdrachten in Nederland. Hoe zit dat?

Laten we eerst kijken naar het eerste probleem met het onderzoek, namelijk het appels met peren vergelijken. In deze lijstjes zie je vaak dat kranten en vacaturebanken worden afgezet tegen Google. Maar Google is één bedrijf, één site en de vacaturebanken hebben we ruim 400 in Nederland. Dan kan je zoekmachines vergelijken met vacaturebanken, maar aangezien Google 95% (of meer) van de Nederlandse markt in handen heeft ben je dan nog een beetje scheef bezig. Immers, als adverteerder (recruiter) wil je weten waar je moet adverteren of aanwezig moet zijn om deze te vinden.

Dus laten we appels met appels vergelijken en Google afzetten tegen bijvoorbeeld Monsterboard. Waarbij we de assumptie maken dat Monsterboard de grootste is in Nederland van de vacaturebanken. Hoewel Nationale Vacaturebank dit zal betwisten ontlopen ze elkaar niet veel. De cijfers van Monsterboard en de cijfers van Nationale Vacaturebank laten zien dat NVB iets groter is in bezoek (let op, NVB cijfers per kwartaal, Monster per maand), maar er op Monsterboard meer vacatures bekeken worden.

Waarom we dan met Monsterboard vergelijken? Die geven het aantal zoekopdrachten op de website weer. En dat is 7.586.720 in februari van dit jaar. Google heb ik in juni/juli van afgelopen jaar al berekend doet ongeveer 8 miljoen vacature gerelateerde zoekopdrachten per maand. Google Insights geeft aan dat het woord vacature in februari van dit jaar een hogere index heeft dan medio vorig jaar. Minder dan die 8 miljoen is het dus in ieder geval niet.

In andere woorden: Google is de belangrijkste plek waar werkzoekende beginnen met de zoektocht naar een baan!

Waarom het onderzoek zo ver er naast zit om Google zelfs op de vijfde plek te zetten? Dat heeft met de onderzoeksmethodiek te maken. Als je vraagt wat mensen denken te gaan doen meet je heel iets anders dan wanneer je daadwerkelijk gedrag meet. Als je vraagt aan iemand wat hij als hij thuis komt zal hij waarschijnlijk antwoorden: TV aanzetten of post openen of beginnen met koken. De deur openmaken en het licht aandoen zit daar niet tussen, maar doen we wel. Google is voor gebruikers zo natuurlijk geworden als het licht aandoen dat we niet eens meer vermelden dat we het gebruiken. Het prettig aan online media is echter dat we het precies kunnen meten en niet meer uit hoeven te gaan van intenties, maar van daadwerkelijk gedrag.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.196 views | Reageer (15 reacties)
  • Goed stuk Bas. Komt inderdaad niet helemaal als verassing. Dat was ook het grote twijfelpunt van de verschillende onderzoeken die gedaan zijn.

    Hoe heb je de vacature gevonden, wat was je eerste stap….en daarbij wordt Google gewoon vergeten (of de vraag wordt verkeerd geïnterpreteerd).

    Zou wel leuk zijn als dit nogmaals wordt onderzocht….

  • Goed stuk Bas. Komt inderdaad niet helemaal als verassing. Dat was ook het grote twijfelpunt van de verschillende onderzoeken die gedaan zijn.

    Hoe heb je de vacature gevonden, wat was je eerste stap….en daarbij wordt Google gewoon vergeten (of de vraag wordt verkeerd geïnterpreteerd).

    Zou wel leuk zijn als dit nogmaals wordt onderzocht….

  • Wesley: daarom ben ik dus geen voorstander van meten door te vragen. We zitten in een digitaal tijdperk, je moet meten door te meten. Daar ging vorige week de workshop ook over.

    Overigens wil dat niet zeggen dat dit er dan ook uit komt, want door de goede SEO van de boards komt men vaak van Google naar een board of bureau naar het bedrijf. En het is lang niet allemaal goed in kaart te brengen natuurlijk.

    Maar dat er meer zoekopdrachten op Google plaatsvinden dan op Monsterboard geeft wel aan dat Google de belangrijkste startplek lijkt te zijn.

  • Wesley: daarom ben ik dus geen voorstander van meten door te vragen. We zitten in een digitaal tijdperk, je moet meten door te meten. Daar ging vorige week de workshop ook over.

    Overigens wil dat niet zeggen dat dit er dan ook uit komt, want door de goede SEO van de boards komt men vaak van Google naar een board of bureau naar het bedrijf. En het is lang niet allemaal goed in kaart te brengen natuurlijk.

    Maar dat er meer zoekopdrachten op Google plaatsvinden dan op Monsterboard geeft wel aan dat Google de belangrijkste startplek lijkt te zijn.

  • Dat is bij onderzoeken die vragen naar gedrag vrijwel altijd een probleem. Hetzelfde geldt voor onderzoeken als: “waar ken je ons van?” Ik kreeg bijvoorbeeld laatst die vraag van een bekende energieleverancier. Tja, waar ken ik die van? Ik mocht geloof ik uit tien mogelijke antwoorden kiezen. Kon ze natuurlijk alle tien aankruisen en dan nog dekte het de lading niet. Hiervoor is zelfs een wetenschappelijke term “geheugeneffect”. Mensen kunnen zich simpelweg het hele proces niet meer (in de juiste volgorde) herinneren. Wanneer en waar ben je begonne met zoeken naar een (nieuwe) baan? Daar kan soms ook zo’n lange tijd overheen gaan. Van eerste oriëntatie tot uitiendelijk solliciteren. En dara wordt dan een scala aan middelen en kanalen voor ingezet. En ja, Google zit daar vrijwel altijd tussen. En dan vergeten we nog alle ‘onbewuste’ prikkels. De buurman die iets zegt. Het billboard wara je langsgereden bent. Het busje met “collega’s gezocht”. Allemaal prikkels die de zoektocht naar een baan beïnvloeden en vaak dus leiden naar Google. Want: “hoe heette dat bedrijf nou toch ook alweer?” of “Waar heb ik die (interssante) vacature toch gezien?”

  • Dat is bij onderzoeken die vragen naar gedrag vrijwel altijd een probleem. Hetzelfde geldt voor onderzoeken als: “waar ken je ons van?” Ik kreeg bijvoorbeeld laatst die vraag van een bekende energieleverancier. Tja, waar ken ik die van? Ik mocht geloof ik uit tien mogelijke antwoorden kiezen. Kon ze natuurlijk alle tien aankruisen en dan nog dekte het de lading niet. Hiervoor is zelfs een wetenschappelijke term “geheugeneffect”. Mensen kunnen zich simpelweg het hele proces niet meer (in de juiste volgorde) herinneren. Wanneer en waar ben je begonne met zoeken naar een (nieuwe) baan? Daar kan soms ook zo’n lange tijd overheen gaan. Van eerste oriëntatie tot uitiendelijk solliciteren. En dara wordt dan een scala aan middelen en kanalen voor ingezet. En ja, Google zit daar vrijwel altijd tussen. En dan vergeten we nog alle ‘onbewuste’ prikkels. De buurman die iets zegt. Het billboard wara je langsgereden bent. Het busje met “collega’s gezocht”. Allemaal prikkels die de zoektocht naar een baan beïnvloeden en vaak dus leiden naar Google. Want: “hoe heette dat bedrijf nou toch ook alweer?” of “Waar heb ik die (interssante) vacature toch gezien?”

  • Het blijft nog wel steeds opletten met het kijken naar de aantallen volgens de keyword tool van Google en vooral hoe je deze interpreteert. Belangrijkste vraagteken blijft bijvoorbeeld of het zoekvolume naar vacature ook het zoekvolume naar verfijningen in zich heeft. Daarmee is het ook de vraag of het minimaal 8 miljoen zoekopdrachten zijn en of het allemaal werkzoekenden zijn.

    Ik geloof (wil geloven) dat Google het meest gebruikt wordt, maar deze cijfers ‘bewijzen’ dat niet.

  • Het blijft nog wel steeds opletten met het kijken naar de aantallen volgens de keyword tool van Google en vooral hoe je deze interpreteert. Belangrijkste vraagteken blijft bijvoorbeeld of het zoekvolume naar vacature ook het zoekvolume naar verfijningen in zich heeft. Daarmee is het ook de vraag of het minimaal 8 miljoen zoekopdrachten zijn en of het allemaal werkzoekenden zijn.

    Ik geloof (wil geloven) dat Google het meest gebruikt wordt, maar deze cijfers ‘bewijzen’ dat niet.

  • Sarah Neels (nb van Google) gaf haar werkgever inderdaad een erg bescheiden plaats in het zoek- en orientatiegedrag van actief werkzoekenden. Op basis van statistische informatie van een groot aantal recruitment websites die we ontwikkelen en beheren, durf ik te stellen dat google absoluut nummer 1 is. Zelfs voor carriere websites die worden ondersteund door campagnes. Ik hecht dan ook meer waarde aan wat we meten, dan wat mensen vertellen over hun orientatiegedrag.

  • Sarah Neels (nb van Google) gaf haar werkgever inderdaad een erg bescheiden plaats in het zoek- en orientatiegedrag van actief werkzoekenden. Op basis van statistische informatie van een groot aantal recruitment websites die we ontwikkelen en beheren, durf ik te stellen dat google absoluut nummer 1 is. Zelfs voor carriere websites die worden ondersteund door campagnes. Ik hecht dan ook meer waarde aan wat we meten, dan wat mensen vertellen over hun orientatiegedrag.

  • Pingback: Google belangrijkste bij vinden baan | HRM Café()

  • Pingback: Vacatures zoeken van Monster naar Google | RecTec()

  • Pingback: Vacatures na expiratie nog in Google | RecTec()

  • Pingback: Gaat Google in vertical search engines? | RecTec()

  • Pingback: vacatures zoeken via Google verdubbeld | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën