Talentenvertaler

Door Bas van de Haterd op 19-03-2009 08:23.

ikkanToen ik een aantal maanden geleden voor het eerst de posters van ‘ik kan’ in de bushokjes zag hangen dacht ik: hee, ikki heeft geld over. Maar niets was minder waar, het is een campagne van het CWI, UWV, werkbedrijf, hoe het vandaag weer mag heten.

Daar waar ik derhalve in eerste instantie erg sceptisch was, het UWV is immers notoir goed in publiek geld door de WC heen spoelen, moet ik zeggen dat de insteek van de campagne mij wel goed lijkt. Niet zoals zovaak de negatieve insteek, wat kan je niet. Ook niet de insteek van: welke opleiding heb je wel (en vooral niet). Maar wat kan je nu wel. Eigenlijk precies wat je met personal branding ook doet, uitgaan van je sterke kanten.

Rhinofly heeft nu voor deze campagne de talentenvertaler gemaakt, zo meldt men op hun blog.

De Talentenvertaler geeft bezoekers toegang tot alle beroepsgroepen uit de database van UWV WERKbedrijf en de site Werk.nl. Bezoekers stellen geen competentieprofiel in de “klassieke” vorm samen, maar gebruiken hun talenten om een profiel samen te stellen.

De Talentenvertaler is geen vacaturebank. Het is ook geen banenzoeker in een andere vorm. De Talentenvertaler is bedoeld als inspiratiebron, om mensen te laten zien wat ze allemaal kunnen met hun specifieke talenten.

En dat vind ik nu een leuke insteek, dus ben ik hem eens gaan testen. Meteen maar even kijken hoe goed hij werkt. Vorig jaar was er nogal wat ophef over het feit dat het UWV sinds het opheffen van het bordeel verbod ook prostituees bemiddeld. Maar het talent ‘neuken’ herkent de talentenvertaler niet.

In een aantal matches heb ik snel het gevoel dat het niet goed gaat. Als ik invul praten met mensen en bedenken van reclamespotjes krijg ik bijvoorbeeld een hoge notering voor ‘slager’, niet bepaald een goede match. Via Twitter meldt de betrokken Rhinoflier Johan Voets mij dat Met 2 talenten heb je grotere kans op “verrassingen”, aangezien de pool dan groot is.

In andere woorden, even doormatchen dus, zou op de site aangegeven mogen worden wat in hun optiek het minimale aantal talenten is. Wel apart, want bij personal branding zeggen we juist dat je je op 2 of 3 dingen moet focussen. Het gaat volgens Rhinofly vooral om de inspiratie, naast de suggestie staan de criteria waarmee je matched. Naast de mogelijke functie staan de talenten waarmee je matched. Ik ben niet verder dan 2 gekomen, maar dat is misschien mijn gebrek aan creativiteit.

ikkan2

Opvallend vind ik dat de talenten zeer specifiek zijn gemaakt. Het is niet het talent koken, maar koken in een cateringbedrijf of koken in een restaurant. Ook zijn er talenten als het maken van voor of nagerechten.

Een talent als ‘regelen’, wat een echt talent is, zit er niet bij. Net zo min als praten, luisteren, koken enzovoort. Dat lijkt logisch vanuit de werkbedrijf database, maar gaat dus een beetje voorbij aan het concept. Immers wil je inspiratie vanuit een generiek talent lijkt me. Als koken het talent is weet je volgens mij niet of je geschikt zou zijn voor een restaurant of een cateringbedrijf. Dat zou uit je andere talenten moeten blijken.

Navraag bij Rhinofly stelt dat het originele technisch model wel uit is gegaan van ‘grove talenten’, of echte talenten zoals ik ze hierboven omschrijf. Maar in deze fase is gekozen voor de werk.nl ‘talenten’. Wel meet men welke kernwoorden worden ingegeven en deze kunnen later worden toegevoegd en gekoppeld aan de beroepen.

Daarmee past dit initiatief eigenlijk heel goed in het standaard UWV verhaal. Goed bedoeld, aardig bedacht, slecht uitgevoerd omdat het toch weer teveel in het bestaande stramien moest. Dat is erg jammer, want je krijgt nooit een tweede kans op een eerste indruk. Ik had liever gezien dat men wel die bredere, of dus echte, talenten als uitgangspunt had gekozen en zich niet had geconfirmeerd aan de werk.nl databases.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


493 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën