ronaldLive bloggend vanaf het A&O congres  ‘verleg je grenzen’. Ronald van Schaik van Rhinofly spreek over de nieuwe vormen van arbeidsmarktcommunicatie voor gemeenten. Eén issue die steeds belangrijker wordt in zijn optiek is personal branding. Personal branding wordt door een aantal ZZP’ers volgens Ronald heel bewust gedaan, maar heel veel mensen zijn er per ongeluk mee bezig. Het wordt echter wel langzaam het einde van het CV. Immers, wat doet een recruiter nu al? iemand googelen en op Linkedin opzoeken. Uiteindelijk zullen we een soort mengvorm krijgen, een CV met harde criteria en harde feiten. En een personal brand van zachtere criteria van wat men allemaal (of niet) online heeft gezet. Uiteindelijk moeten we naar een soort competentiemodel, waarbij het werkgeversmerk en het personal brand moeten matchen. Want hoe interessant is het om te zien wat iemand gedaan heeft als je niet weet waar hij naar toe wil en warm van wordt? Ratio is lang niet het enige wat belangrijk is bij de keuze voor werkgever. Wie kiest een auto puur op functionele gegevens als aantal cylinders en wielbreedte? Niemand toch? En een baan kies je ook niet op basis van de harde criteria van de functie. Het gaat ook om emotie. De ziel van een organisatie kan je niet kwijt in een advertentie, maar bijvoorbeeld wel in een weblog of filmjes.

Frank-ly geeft bijvoorbeeld inzicht in de menselijke kant van Rhinofly. Het blog geeft aan wie wat doet, het flickr hoekje geeft in beeld wat er gebeurt. Maar het is niet enkel zoals Ronald aangeeft voor internetbureaus, er is b.v. ook een community Ambtenaar 2.0. Het leuke aan ambtenaar 2.0 is dat het inzicht geeft in het leven van een ambtenaar en het feit dat het helemaal niet allemaal zo’n stoffige mensen oplevert.

Het volgende leuke voorbeeld is The Best Job in the World. Een eiland in de buurt van Australië heeft als actie één iemand een baan aan te bieden om 6 maanden op vakantie te gaan en daar over te bloggen. Als sollicitatie moest je een video van jezelf maken. De doelstelling was 50.000 mensen langs te laten komen, dat werden er 4.000.000. Een paar honderd verwachte video’s werden er 35.000. Wat er ook gebeurde, wat niet de bedoeling was, was dat mensen meer kwijt wilde dan de video van 90 seconden. Dus heeft een hele groep een Ning opgericht en daar nog veel meer gedeeld hebben. Een nadelig karater is dat er ook een ‘the worst job in the world’ is opgericht door mensen die teleurgesteld zijn omdat de servers het de laatste dagen van de actie plat gingen onder het drukke verkeer.

Een andere leuke case is de Cyberdigma case waarmee Marielle Sijgers recruiter van het jaar is geworden.

Eerlijk, oprecht en authentiek zijn is volgens Ronald het belangrijkste. Want als je het niet doet en je ‘jokt’ een beetje moet je aan reputation management gaan doen. Dat kan je beter voorkokmen door vooraf te zorgen dat het niet nodig is, door oprecht, eerlijk en authentiek te zijn.

De gemeente heeft in de optiek van Ronald een paar hele grote voordelen t.o.v. commerciële bedrijven. Ten eerste loopt je doelgroep elke dag door je werkveld heen, ze wonen er al namelijk. Ten tweede zit je bijna altijd dichtbij, wat in de tijd van deze files heel belangrijk is. Dat kan al door ergens in de gemeente een bordje te plaatsen: dit is het werk van Chantal, die werkt bij gemeente ABC. Heb je ook interesse om mee te werken aan dit park? www.werkenbijgemeenteabc.nl.

Tot slot moet je vooral meten wat je doet. Meten wat nu het effect is van je inspanningen. Je ziet vaak enkel het topje van de ijsberg, dus probeer een gevoel te krijgen bij het hele proces. Heel eenvoudig kan je het vaak meten. Kijk eens naar oude vacatures, hoeveel mensen hebben we eigenlijk gehad op deze vacature de vorige keer dat hij open stond. En waar kwamen de kandidaten vandaan? Welke route heeft men toen doorlopen? Tevens zijn er hele interessante web analyse paketten die niets kosten, zoals google analytics. Je ziet waar mensen afhaken en je meet door waar mensen vandaan komen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.269 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën