Politie en leger werving

Door Bas van de Haterd op 10-03-2009 09:02.

marechausseeDe politie en het leger zijn twee speciale takken van sport als het om werving gaat. Zo schreef ik eerder al over het feit hoe defentie topsport inzet als wervingsinstrument, maar ook qua organisatie is het altijd lastig.

In mijn optiek is namelijk één van de grootste problemen bij de politie (en ook defensie) niet het wervingsbeleid, maar het hele personeelsbeleid. Goede jonge agenten haken af wegens de uren, de betaling en de grote hoeveelheid papierwerk. Ze kunnen niet doen wat ze willen doen, namelijk boeven vangen of vrede brengen. Nu we een crisis hebben is er weer veel te doen over de CAO’s.

Zo stelt voorzitter Gerrit van de Kamp van politiebond ACP dat het zeer onwenselijk is om nu aan de politie CAO te tornen, en ik ben het daar helemaal mee eens. De politie zou nog veel meer geld erbij moeten krijgen in mijn optiek, er kan beter op andere plekken gesneden worden. De veiligheid is in Nederland al naar een veel te laag niveau gegaan.

Om bij de politie te blijven: ze werven ook nog steeds te weinig allochtonen en vrouwen. Er is natuurlijk ook al veel ophef over de vraag hoe ver je dit beleid moet doorvoeren, gezien de problemen rondom de nieuwe politiechef in Dordrecht.

Mijn idee: de beste persoon moet op de plek komen, alleen moet je wel selecteren op alle kwaliteiten. En als je meer vrouwen wilt werven moet je eerst iets doen aan je personeelsbeleid denk ik. En als je je meer wilt richten op allochtonen moet je daar specifieke campagnes op richten, niet breed blijven schieten. Maar dan krijg je waarschijnlijk weer snel gezeur dat men zich eenzijdig richt op één doelgroep. Het is altijd wat in de politiek.

Ook wil defensie nu snel akkoord over de CAO’s. Alleen houdt het kabinet de boot af, vanwege de mogelijke nullijn. Tja, als je die nu ook voor defensie gaat vasthouden zou ik het ambitie niveau van het leger eens flink omlaag schroeven. Eens serieus overwegen wat onze rol nog moet zijn in de wereldwijde politiek.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.002 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën