Jongeren en ondernemers

Door Bas van de Haterd op 09-03-2009 10:20.

cooperateVandaag twee interessante stukjes op nu.nl. De eerste ging over jongeren, een onderzoek van meneer Rouvoet over de crisis. Uit dit onderzoek blijkt namelijk iets interessants:

Desondanks zijn vier van de vijf jongeren niet bereid een stapje terug te doen in hun eisen of wensen voor een nieuwe baan. Eén op de vier jongeren overweegt wel langer dan gepland door te studeren vanwege de economische crisis.

Dus 80% van de jongeren is niet van plan zijn eisen aan te passen bij het zoeken naar een nieuwe baan, crisis of niet. Dit is iets dat ik al voorspeld had, maar waar de oudere generatie recruiters en HR managers mij steeds erop wees dat ‘ze dat wel kunnen zeggen, in de praktijk doen ze dat wel’. Ik geloof dat dus niet. Deze generatie is opgegroeid met de stelling dat ze speciaal zijn en dat de wereld aan hun voeten ligt. We hebben het nu over ‘de zwaarste crisis’ in de afgelopen 100 jaar aldus velen en ze zeggen doorleuk: wij blijven bij onze wensen. En ga er maar van uit dat dat niet zozeer financieel is, maar vooral inhoudelijk en qua sfeer.

Het tweede stuk gaat over ondernemers die elkaar steunen in deze tijd. Ook iets dat ik al merk, kleine ondernemers en vooral ook de ZZP’ers zoeken elkaar op. Ik zie en hoor dit moet ik zeggen ook regelmatig.

Ruim de helft (59 procent) van de ondervraagden verwacht dat in 2009 de economische recessie niet hen zelf, maar juist de ketens en multinationals raakt. Succesvol ondernemen anno 2009 betekent dat er aandacht is voor lokale klanten, vindt 56 procent.

Lokale klanten, klantcontact, binding. Het zijn woorden die bij grote organisaties ook veel doorklinken, maar altijd erg hol zijn. Want mensen doen zaken met mensen en het is algemeen bekend dat hoe groter de organisatie, hoe meer kan je hebt dat jouw contactpersoon vertrekt of eigenlijk te weinig te zeggen heeft. Ik zie steeds meer kleinere organisaties ontstaan en denk dat dit een trend is die we nog meer gaan zien.

Maar dan deze uitspraak, een duidelijk verschil in perceptie tussen ondernemers en managers van bijvoorbeeld beursgenoteerde bedrijven.

Een derde (33 procent) van de ondernemers vindt dat zolang er geen verlies wordt gemaakt, men succesvol onderneemt.

Zolang er winst gemaakt wordt, is men succesvol. Niet dus: zolang er meer winst gemaakt wordt, zolang er groei is. Nee, winst is genoeg. En dat is een mooie manier van denken, als je niet verlieslatend door een jaar heen gaat is het goed. Dat is nog eens iets anders dan DSM dat een recordwinst aankondigt en vervolgens in hetzelfde persbericht zegt: er moeten zoveel mensen uit vanwege de economische omstandigheden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


360 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën