salt-lake-marathon-startEén scenario waar ik nog niet uit ben welke kant het op gaat is die van de ‘volksverhuizing’. Toen ik begon met deze serie dacht ik dat er een behoorlijke trek zou komen naar het platteland. Als Brabander trekt dat me meer dan de grote stad (hoewel ik me het meest thuis voel in de middelgrote steden zoals Breda, maar dat is puur persoonlijk). Toen ik echter met anderen deze scenario’s doorsprak stelde iemand dat er juist nog veel meer een trek naar de steden zou komen. Immers wil je als oudere alles bij elkaar hebben, want je wordt minder mobiel. En een goed openbaar vervoer is ook essentieel en wat men ook zegt: in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag is dat een stuk beter geregeld dan in de rest van het land. Dus in plaats van dat ik het scenario: trek naar de stad of trek naar het platteland heb genoemd, noem ik het maar de volksverhuizing.

Eigenlijk zijn er drie scenario’s mogelijk in dit scenario. Het eerst is dat er helemaal niets significants gebeurt. Mensen hebben namelijk hun sociale omgeving en gaan helemaal niet verhuizen. Dat is optie één. Hierbij moet je echter ook afvragen hoeveel mensen nu niet wonen waar ze eigenlijk willen wonen. Hoeveel mensen zouden niet liever elders wonen, waar ze zijn opgegroeid bijvoorbeeld. Hoeveel mensen voelen zich ‘ontheemt’ en hebben jaren ergens gewoond vanwege hun werk? Ik durf het niet te zeggen.

Aan de ene kant is Nederland niet het land dat verhuist voor het werk en juist die sociale gebondenheid met de stad zo belangrijk vind. Aan de andere kant kent de meerderheid van Nederland zijn buren niet meer en is de sociale cohesie in buurten volledig zoek. De waarheid is dat ik geen idee heb hoeveel mensen eigenlijk elders zouden willen wonen en daarom niet goed kan inschatten hoeveel er zullen verhuizen naar hun pensioenering.

Optie twee is dat er momenteel veel binnenkort gepensioeneerden nu in de stad wonen en daar uit weg willen. Het enige wat ze daar hield was hun werk en ze kunnen nu twee keer zoveel woonruimte kopen voor hetzelfde geld in bijvoorbeeld het hoge noorden, het oosten en zelfs nog redelijk in het zuiden. Er bestaat dus de mogelijkheid dat er een trek naar het platteland komt en dat heeft ook consequenties voor de arbeidsmarkt.

Niet dat deze mensen nu heel relevant zijn, immers, ze zijn met pensioen. Maar wanneer deze mensen wegtrekken uit de grote steden zal dit lucht scheppen op de huizenmarkt in de grote steden. Dit opent dus mogelijkheden om de wervingsstraal te vergroten. Immers is er makkelijker aan huizen te komen en zijn ze betaaldbaarder, dus zullen jongeren eerder naar de steden toetrekken. Dit in combinatie met de mogelijke oplossing van het fileprobleem biedt natuurlijk nog meer perspectief. Immers wordt ook de straal waarin men kan gaan wonen groter. Met een groter wordende arbeidsmarktpopulatie (regionaal gezien dan) komen er allerlei wervingsissues om de hoek kijken. Ten eerste kan je breder regionaal werven, maar je zal mogelijk ook rekening moeten houden met parkeerruimte en/of openbaar vervoer toegankelijkheid.

De derde optie is juist dat veel ouderen, zeker als ze de 70 passeren (voor de eerste generatie baby boomers dus over 5 jaar al) juist alles in de buurt willen hebben. Alle voorzieningen zoals winkels, artsen, ziekenhuizen, etc. En dat vind je op het platteland een stuk minder dan in de stad. Het is dus niet onlogisch als er juist ook een trek naar de stad zou komen, wat het 2e scenario volledig doorkruist. Nu denk ik persoonlijk dat dit eerder de middelgrote stad dan zou zijn dan de grote steden, want ook daar kan je alle voorzieningen bij elkaar brengen.

Het zou goed zijn als de overheid hier naar zou kijken om daadwerkelijk ‘oudere steden’ of ‘oudere dorpen’ te maken. Steden waar hele wijken zijn ingericht op de gepensioeneerden, waar alles te voet bereikbaar is en een goed openbaar vervoer ligt, maar ze nog wel op zichzelf kunnen wonen. Maar de impact van een dergelijke trek naar de steden heeft ook zijn arbeidsmarktimplicaties. Immers zou dit inhouden dat de middelgrote steden ineens een stuk onaantrekkelijker worden als vestigingsstad. Nu is het voor relatief onbekende bedrijven veel makkelijker om top personeel aan te trekken in bijvoorbeeld Arnhem, Breda, Nijmegen, Maastricht en zelfs Den Bosch, Eindhoven op Apeldoorn. Immers zijn er genoeg mensen die daar willen wonen en zitten veel hoofdkantoren toch in Utrecht, Den Haag, Rotterdam en vooral Amsterdam. Wanneer deze steden ook veel duurder worden om in te wonen door een trek naar deze steden maakt dit ze als vestigingsplaats veel minder aantrekkelijk.

De conclusie van dit scenario: het is allemaal nog helemaal open. Dat houdt dus in dat je als arbeidsmarktdeskundige heel goed moet opletten wat er de komende tijd gebeurt en of er een verhuizing plaats vind. Ik zou graag zien dat een organisatie als de NVM hier een barometer voor op zou zetten. Maar inspelen op mogelijke hele scherpe veranderingen in woongedrag is belangrijk, juist voor de HR en arbeidsmarktverantwoordelijke binnen de organisatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


620 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën