Enterprise 2.0

Door Bas van de Haterd op 05-03-2009 09:04.

enterprise-20

Enterprise 2.0 is een term die nog verder uitgediept moet worden. Marco Derksen omschrijft het als ze inzet van social media in het bedrijfsproces. Voor mij gaat het nog een stap verder, het inzetten van nieuwe media is namelijk stap één, maar je bedrijfsproces aanpassen aan de veranderingen van media en gedrag is nog belangijker. Maar als we dan toch kijken naar het inzetten van social media in je organisatie, dan heeft McKinsey een artikel over de 6 succesfactoren gemaakt die interessant zijn om naar te kijken.

Als eerste moet je web 2.0 (denk aan sociale netwerken intern, bloggen, het delen van informatie) niet opleggen maar laten ontstaan. Het is echter wel van belang dat de top het onderstreept dat het mag en op prijs gesteld wordt en dat ze ook participeren. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Ten tweede moet je aansluiten bij de behoefte van het personeel. Laat de werknemers doen wat ze willen en het gebruiken. Leg ze geen standaard formaat op, geen alles omvattende techniek. Als het personeel eenmaal gekozen heeft rol je dit organisatiebeed uit.

Als derde moet je zorgen dat de nieuwe tools aansluiten bij de bestaande workflow. Het moet één geheel zijn, als ze naar andere applicaties moeten zal het niet werken.

Als vierde succesfactor is het goed dom in te spelen op ego’s en op noodzaak. Geld is veel minder belangrijk dat dan het leuk is om te doen of een egostrelend effect heeft.

Als vijfde succesfactor: zorg dat je een klein groepje hebt van mensen die op innovatie gebied voorop lopen, maar wel ook het oor hebben van de rest van het bedrijf. Dit zijn de mensen aan wie bijvoorbeeld gevraagd wordt: ik moet een nieuwe telefoon kopen, welke zou jij adviseren? De invloedrijke mensen binnen de organisatie moeten de kar trekken.

En tot slot: zorg voor een balans tussen vrijheid en controle. Controleer niet teveel in het begin, maar geef ook geen ongelimiteerde vrijheid.


Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


766 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën