opa_oma06Een positief scenario dat zich zou kunnen ontvouwen is dat van ongekende productiviteitsstijgingen. Zoals Martijn Aslander al een keer in een interview met mij zei: ik ben een optimist, ik geloof dat we die 15% of 20% van de mensen die gaan stoppen straks helemaal niet nodig hebben.

En ik geloof dat hij best eens gelijk kan hebben daarin. Niet dat ze nu geen nuttig werk doen, maar we werken momenteel nog steeds volgens de werkprincipes die we ontwikkeld hebben na de industriële revolutie. In een tijd dat lopende band werk het belangrijkste was. Maar we zitten nu voor een groot deel in een informatie- en communicatiesamenleving en die stelt andere eisen aan hoe we ons werk indelen. Tenminste, dat zou hij kunnen doen.

Laten we beginnen het werk op te delen in twee type: productiewerk en informatiewerk.

Het productiewerk kan soms wel wat stijging in de productiviteit hebben door efficiënter om te gaan met productiemiddelen. Zo hebben we natuurlijk al de ploegendiensten en steeds verder gaande automatisering. Ik denk zelf dat hier wel wat klappen vallen, maar dat veel van het productiewerk relatief makkelijk ons lang kan verlaten. Wanneer arbeid nog duurder wordt zal dat een aantrekkelijkere optie weer worden.

Dan heb je nog het plaatsgebonden productiewerk, zoals schoonmaken, vuilnis ophalen en andere service verlenende beroepen. Daar is helaas weinig stijging in de productiviteit te behalen, dus die laat ik in dit scenario buiten beschouwing. Ditzelfde geldt voor beroepen waar de persoon het productiemiddel is, zoals bijvoorbeeld in het onderwijs.

In het informatiewerk is echter heel veel stijging in productiviteit te behalen. Half Nederland klaagt over het feit dat ze enkel nog vergaderen en nergens meer aan toe komen. Dat is doorgaans relatief makkelijk op te lossen door te stoppen met vergaderen. De nieuwe media ondersteunen dit in veel gevallen. Door bijvoorbeeld interne sociale netwerken kan je heel makkelijk nieuws met elkaar delen. Ik ken cases waar de interne e0mail met 80% verlaagt is doordat men intern ging bloggen. Vervolgens kan niemand meer boos zijn dat ze iets niet gehoord hebben of niet op de ‘cc lijst’ stonden. En het is veel efficiënter want je leest enkel wat voor jou relevant is. Ook blijft informatie plotseling beschikbaar als die persoon vertrekt en zijn mailbox leegt, waardoor het wiel niet 100 keer opnieuw hoeft te worden uitgevonden.

In de informatie gedreven beroepen kunnen productiviteitsstijgingen tot 100% gehaald worden, mits men bereid is de huidige structuren te laten varen. Ik denk dat in een aantal beroepen we zullen merken dat we veel efficiënter kunnen werken. Dat de vele honderdduizenden mensen in eerste instantie gemist zullen worden, maar wanneer we er achter komen dat ze echt niet te vervangen zijn omdat er niemand meer is, we dezelfde productie met veel minder mensen aan gaan kunnen. Simpelweg omdat we op een andere, betere, manier kunnen werken.

En net als Martijn Aslander ben ik een optimist, ik heb veel geloof dat dit scenario uit zal komen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


966 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën