googlelabsDat Google verschrikkelijk belangrijk is hoeft niemand waarschijnlijk meer verteld te worden. Met ruim 8 miljoen vacature gerelateerde zoekopdrachten per maand is het een onmogelijke grote, gratis, bron waarmee je kandidaten kan trekken. En ik heb al eerder uitgelegd waarom je altijd toch hoog kan scoren in Google. Er is namelijk niet 1 zoekterm waar men op zoekt, maar op elk van de verschillende termen heb je andere ‘winnaars’. Wat ik bedoel te zeggen is dat je misschien niet nummer 1 staat op de functie account manager, maar misschien wel op sales executive, sales consultant of verkoper. Maar het gaat verder, want regio speelt bijvoorbeeld ook een rol.

Ik heb al eerder vanuit Google vernomen dat men vaak pas bij de 3e zoekopdracht daadwerkelijk doorklikt. Men verfijnd het eerst, bijvoorbeeld begin je te zoeken op account manager, daarna account manager ICT om vervolgens te zoeken op account manager ICT Utrecht. En dan pas klikt men.

Naar nu blijkt gebruikt men steeds meer zoektermen, zo meldt Hyped.nl ons. Het aantal mensen dat met slechts 1 of 2 woorden zoekt daalt, het aantal mensen dat zelfs 8 woorden in hun zoekopdracht gebruikt stijgt het hardst. Hoewel nog steeds bijna 2/3 slechts 3 of minder woorden gebruikt bij een zoekopdracht waar men op klikt, is dit aantal dus wel dalende.

Het loont dus om te zorgen dat je goed scoort niet alleen op die ene term, maar ook bijvoorbeeld op de vacatures in je regio, je plaats of de branche of sector waar je in zit.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


587 views | Reageer (2 reacties)
  • Het vervelende aan Google is dan ook nog eens dat ze met de zoekresultaten ook nog rekening houden met waar jij je bevindt. In google.nl zijn de resultaten volledig anders dan in google.com.

    Zoals veel bedrijven al wel op meerdere termen hun online betaalde campagnes inzetten (weinig gebruikte zijn goedkoper), zullen ze hun zoekmachineoptimalisatie voor de natuurlijke resultaten ook op moeten aanpassen (en meten!).

  • Het vervelende aan Google is dan ook nog eens dat ze met de zoekresultaten ook nog rekening houden met waar jij je bevindt. In google.nl zijn de resultaten volledig anders dan in google.com.

    Zoals veel bedrijven al wel op meerdere termen hun online betaalde campagnes inzetten (weinig gebruikte zijn goedkoper), zullen ze hun zoekmachineoptimalisatie voor de natuurlijke resultaten ook op moeten aanpassen (en meten!).


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn